• bumsis mamma

Vindruvor o russin giftigt för hund

fick ett mail från en bekant i usa som jobbat som vet.ass. där det stod om en hund som avlidit pga förgiftning av vindruvor.nått ämne däri som hundar inte tål .precis som choklad.vissa tål vissa inte.så man skall inte chansa på russin o vindruvor

• Svar på tråden Vindruvor o russin giftigt för hund
  • bumsis mamma

detta är helt seriöst.jag trodde inte på det först!!

• lia76

Det här med choklad... INGEN hund tål detta!
    Det är bara så att vissa kan ha tur och klara sej medans vissa kan bli jätte dålig av att bara äta en bit av en chokladkaka.
    Mörk choklad är farligast.
    Står lite om det här:
    www.giftinformationscentralen.se/article.asp

Vindruvor och russin... stämmer det med...

Det har visat sig att vindruvor och russin i större mängder är giftigt för hundar. Intaget kan leda till njurskador och exakt vad det beror på vet man inte än så länge.
    vindruvor och russin kan ge akuta njurbesvär till din hund, din hund kan dö av en bit fruktkaka. 

Endast några få vindruvor eller russin kan vara skillnaden mellan liv och död för hunden, något som få hundägare har kunskap om i dagsläget.

Endast några få vindruvor eller russin kan leda till att hunden avlider. Så lite vindruvor som 4,7 gram per kroppskilo har visat sig kunna vara dödligt.

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • LaSexorcisto

Oj, min hund malde i sig en hel ask med russin för ett tag sen. =O
    Fast han har varit precis som vanligt så det var nog ingen fara..

• bumsis mamma
    lia76 skrev 2008-03-11 22:57:43 följande:
    Det här med choklad... INGEN hund tål detta!Det är bara så att vissa kan ha tur och klara sej medans vissa kan bli jätte dålig av att bara äta en bit av en chokladkaka.Mörk choklad är farligast.Står lite om det här:www.giftinformationscentralen.se/article.asp och russin... stämmer det med...Det har visat sig att vindruvor och russin i större mängder är giftigt för hundar. Intaget kan leda till njurskador och exakt vad det beror på vet man inte än så länge.vindruvor och russin kan ge akuta njurbesvär till din hund, din hund kan dö av en bit fruktkaka.  Endast några få vindruvor eller russin kan vara skillnaden mellan liv och död för hunden, något som få hundägare har kunskap om i dagsläget. Endast några få vindruvor eller russin kan leda till att hunden avlider. Så lite vindruvor som 4,7 gram per kroppskilo har visat sig kunna vara dödligt.
    Tack
  • Rottis77

Ingen har hittat ATT vindruvor och russin är farligt för hund, dom TROR det. Finns inte ett enda fall i hela sverige där en hund dött pga detta. Själv använder jag ibland vindruvor som träningsgodis, då mina hundar älskar det. Veterinärerna jag jobbar hos säger att det är ofarligt.

• Sweden

Det har har varit uppe pa tapeten forut har pa FL. Det finns ratt lite forskning och bevis for att vindruvor/russin ar farligt for hundar men jag chansar inte. Var valp fick magpumpas for ett ar sen efter att ha atit en ask russin, de pa djursjukhuset tog ratt allvarligt pa det (bor i USA). Har en kollega vars kompis ager en vingard och har vindruvsbuskar pa tomten; hans hund har atit vindruvor fran buskarna i flera ar och har nu dott av njurskador.

• bumsis mamma
    Rottis77 skrev 2008-03-12 14:11:24 följande:
    Ingen har hittat ATT vindruvor och russin är farligt för hund, dom TROR det. Finns inte ett enda fall i hela sverige där en hund dött pga detta. Själv använder jag ibland vindruvor som träningsgodis, då mina hundar älskar det. Veterinärerna jag jobbar hos säger att det är ofarligt.
    Detta fallet i usa var konstaterat.men fortsätt du att ge om din tål det ,nästa kanske inte gör det!Gav alltid mina hundar choklad innan jag fick reda på att de kunde bli förgiftade,men har slutat.vill inte chansa.det finns annat som man kan använda i belöningssyfte.
  • Vanillaz

Min senaste tidning av "Hund liv" (svensk tidning) står där också att vindruvor kan förgifta hunden. Så även mycket mycket annat som inte jag iheller visste om.
    Min förra hund åt mycket vindruvor, meninget hände, men varför ta risken nu när man vet.

Zita & Tyson - ni är mitt allt!
  • lia76

Rå lök är heller inte bra för hundar

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
Svar på tråden Vindruvor o russin giftigt för hund