• Diana P

    Sova i rum utan fönster..?

    Vi håller på att flytta till e lägenhet som har ett förråd som idag är inrett till barnrum,men utan fönster.Vi tänkte använda detta som ett lekrum.Barnen är 1 och 2,5år gamla så dom leker kanske inte så jätte mycket i eget rum än,men man har ju dörren öppen så det känns okej att dom är där en del.Vi tänkte ha en säng där inne,delvis för att ha som en koja under (en typ av våningssäng) och som gäst säng.Min man säger att vår 2,5-åring även kan sova där ibland om han vill men min fråga är alltså,hur pass bra är det egentligen att sova i ett rum utan fönster?Det känns konstigt för mig att låta honom göra det...?

  • Svar på tråden Sova i rum utan fönster..?
  • AnnaGBG

    Med öppen dörr är det ju ingen fara. Annars kan ni väl sätta in någon sorts ventilation eller ett fönster ut till något annat rum?

  • Diana P

    Hur skulle man kunna ordna med ventilation menar du?Fönster ut mot annat rum går tyvärr inte,köksvägg på ena sidan och badrum på andra
    Men skulle du låta ditt barn sova i ett rum utan fönster om dörren var öppen såklart?

  • AnnaGBG
    Diana P skrev 2008-03-12 00:05:26 följande:
    Hur skulle man kunna ordna med ventilation menar du?Fönster ut mot annat rum går tyvärr inte,köksvägg på ena sidan och badrum på andra Men skulle du låta ditt barn sova i ett rum utan fönster om dörren var öppen såklart?
    Någon ventil eller så, men det är väl inte så bra att ha in till badrummet, nej. Annars kan ni ju byta dörren till en med fönster eller göra en glugg eller något i den?

    Ja, jag skulle kunna låta mina barn göra det, men det beror lite på hur det såg ut, liksom.
  • Shininganne

    Vi har gjort om klädkammaren till ett rum till dottern. Finns inget fönster där men det funkar kanon ändå. Vi har tagit bort dörren helt och har hängt upp ett tyg i stället så att hon kan stänga om sig lite om hon vill. Finns bilder i galleriet i mappen "Bellas rum".

  • Nlie

    Vår son har inget fönster i sitt rum och han sover bättre än någonsin! Finns vetilation och dörren har vi öppen på nätterna.

  • Minerad

    Prova att sova där själva ett par nätter så märker ni säkert hur luften blir.

  • att vilja

    jag har själv sovit i ett rum utan fönster och det går ypperligt, även med stängd dörr. sen kan du ju vara bra att öppna dörren ibland och vädra, så klart.

  • hjulia

    Jag skulle låta mina barn göra det. Bara för att et rum har fönster är det ju inte säkert att det finns nån ventilation.. och som tidigare sagts så är det ju bara att ha dörren öppen och känns det mörkt är det ju bara att ha en nattlampa.

  • m00nfl0wer

    Min dotter har förrådet som rum. Minilitet men hennes säng och två hyllor får plats. Där leker hon lite, dörren är alltid öppen på dagarna och står på glänt när hon sover. Inga fönster. Går utmärkt. Dottern är 2½år.

  • Diana P

    Åh tack för era synpunkter!!
    Nu börjar jag fundera på att man faktiskt kan ha det som rum att sova i!Har inte tänkt så innan.Kul att så många ordnat det så!
    Shininganne: Jätte fint rum ni hade!!Vad bra ni gjort med sängen!Hur stort är rummet?
    Ni andra som har förråd som rum,hur stora är dom?

  • MiaMaa

    jag och min man har ett rum utan fönster. och det enda som jag saknar är att få dom där friska fläktarna uteifrån när man ligger under ett varmt täcke


    John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • Idizen

    hej hej
    Som vi bor nu så bor båda våra barn i "skrubbar/förråd". Sambons dotter är 10 år och har en duxmadrass på golvet, sin tv och sen lådor med massor av grejor. Nu bor hon bara här varannan helg men hon älskar sitt lilla krypin. Sonen har lite större rum, men an sover där och har lite leksaker där. vi har två våningar så han leker mest här nere.
    Nackdelen med dessa rum är att det är extrema snetak så dom har nästan ingen takhöjd. Dottern kan gå på sitt rum men inte vi vuxna.

    det funkar iaf utmräkt nu men vill ha sen så att dom iaf får takhöjd som ett riktigt rum...
    Lycka till

  • trollmammsis

    vi ska också snart flytta och där har dom inrett en liten klädkammare till en dockvrå, vi tänker köra på samma sak    dte är inga fönster där men dörren är bortplockad och jag ska sätta upp färgade genomskinliga gardiner och från hallen uppe kommer mycket ljus ändå från fönstrena


    Sagan om Isfolket
  • MiaMaa
    Diana P skrev 2008-03-22 13:43:53 följande:
    MiaMaa:Hur stor är det rummet?
    det får plats två 90 sängar i hop och lite att gå på mellan väggen och sängen...

    sen är det nästan fullt.
    John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • isisisis

    Gör en egen dörr och sätt dit,med ett stort hål i (fönster)
    med en liten gardin.
    Då behöver ni inte vara rädda att "luften" ska ta slut

Svar på tråden Sova i rum utan fönster..?