• Marie30

Vad kräver ni av en 2-åring när det gäller bordsskick?

Som rubriken lyder.

• Svar på tråden Vad kräver ni av en 2-åring när det gäller bordsskick?
  • solstraalen

Det beror ju mkt på hur gammal 2åringen är.

Det är STOR skillnad på en som nyss fyllt 2 och på en som snart blir 3

Mamma till A 9910-,S 0512- och J 0706-
  • Miss Lau

Min son har nyss fyllt 2 år och det vi kräver är att han inte slänger tallrik och glas i golvet. Annar så är det ok att äta som man vill ungefär.

• solstraalen
    Miss Lau skrev 2008-03-12 11:20:33 följande:
    Min son har nyss fyllt 2 år och det vi kräver är att han inte slänger tallrik och glas i golvet. Annar så är det ok att äta som man vill ungefär.
    Så har vi de oxå, men vi uppmuntrar till å använda gaffeln/skeden. Vår dotter blev 2 i dec.
    Mamma till A 9910-,S 0512- och J 0706-
  • annhan

Filip fyllde 2 i slutet av februari. Det är inte okej att leka med maten, inte slänga något på golvet, och han ska helst äta med bestick såklart (undantag dock för viss mat, t ex tortillabröd som givetvis äts med händerna).

Det fungerar bra, han har ett gott bordsskick för sin ålder tycker jag!

• MrM

Att han inte vänder glas och tallrik upp och ner. Lite kladd och att äta med händerna är helt okej men jag vill inte behöva springa efter en trasa för att han tömt ut allting med flit.

Mvh

• Liljan77

Min son är 2år o 2månader.Han får inte slänga tallriken,glaset eller mat på golvet.Sen får han äta lite som han vill.Ibland äter han med bestik o ibland med fingrarna.
    Man kan väl inte kräva så mycke bordskick än tycker jag.

• tamate

gumman fyller 2 om 1,5 mån och vi tycker inte hon ska kastas potta saker och inte klättra i och ur stolen, annars får hon äta med händer om hon vill det och bete sig ganska fritt.

- det som inte dödar härdar!
  • Boel1

Inte slänga iväg tallrik, bestick och glas eller mat. Och det börjar hon göra när hon är mätt, så det är bara att ta undan då!
    Annars bryr jag mig inte så mycket om ifall det blir kladdigt och kletigt eller äts med händerna ibland...

• Linny

Vår son är 2,5. Vi "kräver" att han ska sitta ner när han äter, inte kasta med mat, bestick och glas.

Sedan uppmanar vi honom att använda bestick så gott det går och att vänta med att börja äta tills alla har satt sig.

• mian75

Vår son är drygt två år. Vi accepterar inte att han slänger ner bestick, tallrik, mugg m m från bordet eller att han "bubblar" i vattenmuggen, kladdar med eller kastar maten omkring sig.

Däremot gör det inget om han "pillar" i maten och använder fingrarna att äta med även om han för det mesta använder sked eller gaffel.

• PernillaWaxin

Min dotter är 2år och det vi kräver är att hon ska sitta stilla på sin stol, försöka äta med gaffel eller sked och smaka på maten. Hon får appsolut inte slänga iväg maten eller så men hon har rätt bra bordsskick tycker vi. Säger till när hon är mätt i magen och får gå bort från bordet efter det.

• Linny
    Linny skrev 2008-03-12 11:24:36 följande:
    Vår son är 2,5. Vi "kräver" att han ska sitta ner när han äter, inte kasta med mat, bestick och glas.Sedan uppmanar vi honom att använda bestick så gott det går och att vänta med att börja äta tills alla har satt sig.
    just det.. han får inte bubbla med mjölken osv (han får bubbla vatten hur mycket han vill men det gör man i badkaret osv) eller hålla på att spotta ut mat för att det är kul.
Svar på tråden Vad kräver ni av en 2-åring när det gäller bordsskick?