• Catla

Vad är "kvinnligt" enligt er?Och vad är då "Okvinnligt"?

Ja detta med kvinnligt och okvinnligt har alltid fascinerat mig.
    Jag är enligt vissa inte "kvinnlig"...

Jag tar plats,jag har många många tatueringar,jag tar för mig och är rättfram,säger vad jag tycker,äter de jag vill äta utan att tänka på att jag blir tjock,skrattar gott och högt och drar gärna en massa ironiska dryga skämt.
    Hatar att fixa mitt hår,kan inte sminka mig,gillar fotboll,hatar ytliga samtal om smink och mode...föredrog att dricka massvis med öl(innan jag blev nykterist då
    gillade inte att smutta på drinkar el alkoläsk...nä jag va inte städad och nä jag fixade inte till sminket på krogen,jag va för upptagen med att röja och dansa..

men jag gråter ju till sorgliga filmer jö

Är detta att vara "okvinnlig" på nått vis, el har jag bara stött på idioter som fint påpekat att man borde tona ner sig,för de är inte så tilldragande och män vill väl vara med en "kvinna"

finns de verkligen "kvinnligt" o "okvinnligt" egentligen?

jag trodde jag va kvinna av de jag har mellan benen men antagligen inte

• Svar på tråden Vad är "kvinnligt" enligt er?Och vad är då "Okvinnligt"?
  • slangbella

Låter lite som mig på beskrivningen, röjer dock inte så mycket längre  Jag har inga tatueringar, men snusade tidigare. Gillar inte fotboll, men älskar hockey

Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing
  • marina81

att vara kvinnlig är att klä sig feminint och ta lagom mycket plats.

• Lady Dahmer

att vara kvinnlig är att ha en fitta mellan benen och kvinnliga reproduktionsorgan.

okvinnliga är de där typerna med snopp.

• emcjoh

Som vanligt är vi överens du och jag!

marina81 skrev 2008-03-12 23:28:34 följande:
    Skulle inte kunnat sagt det bättre själv!
  • marina81
    emcjoh skrev 2008-03-12 23:33:40 följande:
    Som vanligt är vi överens du och jag!
    Skulle inte kunnat sagt det bättre själv!
  • Catla
    marina81 skrev 2008-03-12 23:28:34 följande:
    Är "manligt" då att ta mycket plats,el gäller samma sak där?
  • Catla
    ladydahmer skrev 2008-03-12 23:29:42 följande:
    att vara kvinnlig är att ha en fitta mellan benen och kvinnliga reproduktionsorgan.okvinnliga är de där typerna med snopp.
    Som även jag tycker och tänker mig!
  • Catla
    slangbella skrev 2008-03-12 22:11:36 följande:
    Låter lite som mig på beskrivningen, röjer dock inte så mycket längre  Jag har inga tatueringar, men snusade tidigare. Gillar inte fotboll, men älskar hockey
  • presens konjunktiv

Jag tycker att det ligger mycket mer i ordet 'kvinnlig' än i ordet 'kvinna'. Ladydahmers definition är av en kvinna, men kvinnlighet är något annat. Det är könsrollen, snarare än könet. Att sen definiera vad som ingår i könsrollen är ganska svårt när man börjar komma in på detaljer, men visst finns det regler i alla samhällen för vad kvinnor gör och hur kvinnor är. Och män, givetvis.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Catla

Jo de stämmer ju bra de....
    hur tråkigt det än är.

Kvinna/kvinnligt symboliseras allt för ofta enligt mig med moderlig,känslosam,trygg och samtidigt behövande av en stark man.

När en kvinna inte behöver..tex en man som tar hand om henne el försörjer,när en kvinna inte vill ha barn och när en kvinna tex tar plats och visar kunskap och makt brukar de ofta bli tjatter o gnatter o hon anses nog inte som en "kvinnlig"

Jag har barn och jag har man,men tror inte på dom traditionella könsrollerna och tror starkt att allt handlar om uppfostran,inte genetik
    Sen är de inte fel att behöva ibland och att kunna få känna sig liten ibland...
    men att män och kvinnor borde ha samma möjligheter till val att kunna vara precis som man vill utan att de blir stämplat som "okvinnligt".....el "omanligt"

Svar på tråden Vad är "kvinnligt" enligt er?Och vad är då "Okvinnligt"?