• amila

"Kan"/bör jag träna på Friskis och Svettis varje dag mån-fre utan att kroppen tar skada?

Ja, som rubriken lyder, kan jag träna Friski och Svettis varje dag utan att vila emellan? Eller är det som med styrketräning att man bör ha en vilodag mellan varje träningsdag?

• Svar på tråden "Kan"/bör jag träna på Friskis och Svettis varje dag mån-fre utan att kroppen tar skada?
  • Hädvigg

Det beror väl på vad du tränar? Visst kan man träna varje dag, men då måste man varva hårdare och lättare träning så kroppen får vila.

• stiletto

Huvudsaken är att du inte tränar varje dag. Minst en dag i veckan ska man vila men det beror också på hur van du är att motionera. Har du precis börjat skulle jag rekommendera att du vilade dig på onsdagar också. Nu utgår jag ifrån att du riktar in dig på konditionsträning (?)

• isisisis

Det är bra att ha en vilodag,men tänk på att ha bra skor.

Det är inte heller det ultimata med massor av hopp.

Det sliter på kroppen,måmga friskisinstruktörer börjar plocka bort en hel del hopp.

Det är heller inte riktigt bra att springa runt i en sådan liten hall "på snedden" i kurvorna som gympasalar är....

• stiletto

och vid styrketräning kan du visst träna varje dag men då ska man träna olika delar av kroppen, alltså inte hela kroppen varje dag. Och helst också lite konditionsträning istället för styrka någon dag.

• amila

Ok. Tack för era svar! :) Så om jag har fattat det hela rätt så kan jag alltså träna typ mån, tis, ons, tors och lördag till exempel, kanske till och med ännu en dag så länge jag vilar en dag i veckan?

Jag är inte tipptopp om man säger så, men heller inte helt otränad. Än så länge går jag på bas-passen utan hopp. Mest kondition, men också en del styrka. Vid styrketräningen använder man ju "endast" kroppen som tyngd, alltså inga vikter eller så.

• Mint

Baspass kan du ABSOLUT gå på varje dag. Men, som alltid måste du känna efter. Är di pigg i kroppen, så kan du gå på träningen. Får du ont, vila en dag.

• Asala

Varierad träning, samt hänsyn till hur du tränat innan! Då ska det inte vara några problem!

• Ari Gold

Det räcker om du har 1-2 vilodagar per vecka och de dagarna behöver du inte ligga på soffan utan kan tex ta lugna långpromenader (=aktiv vila).

• amila

Tack! Vilka härliga svar! Jag har nyss varit på ett pass... Precis som igår.. Har lite träningsvärk i vaderna, men det gör väl inget? Alltså, jag törs väl träna ändå? Sorry, jag är inte så insatt, hehe... Men det är kul att vara igång igen!

• Mint

Träningsvärk är ingen fara! Har jag träningsvärk så kör jag bara på. Värre då med ont i leder eller benhinnor - då blir jag rädd och tar det lite lugnare. Man känner ju skillnad på träningsvärk och sådan smärta som på riktigt visar på att något är fel.

• amila

Det har du rätt i, det kan till och med jag känna skillnad på ju ;) Ska köra ett pass imorgon också. Här ska brännas fläsk!

Svar på tråden "Kan"/bör jag träna på Friskis och Svettis varje dag mån-fre utan att kroppen tar skada?