• Glad i hågen

Fyrhjulig mc (50cc) till 3-åring?

Jag vet inte om det är min sambo eller dotter som ska uppfostras i den här frågan, men jag sätter det under det ämnet

Min käre sambo vill alltså köpa en fyrhjuling, alltså en motordriven fyrhjulig mc, till vår dotter. Det har jag inget emot iofs, men inte ÄN. Hon har ju just kommit på hur man cyklar på en trehjuling!

Han tycker att det är jag som är löjlig bara för att inte jag är uppvuxen med motorer. Han menar att man kan ställa in gasen så att hon inte kan köra fort, och att det finns med fjärrkontroll så man kan stoppa den om hon drar i väg eller kör för fort.

Men vad anser andra föräldrar här? Vilken ålder är lämplig att ge barnen motordrivna grejer?

• Svar på tråden Fyrhjulig mc (50cc) till 3-åring?
  • myskatt

Det gäller väll 15 år på dem också om det inte är inhägnat område som är avsätt för det, alltså lagenligt?

Har dock för mig att det står nåt om sex år på dem. Dotterns kusin fick en när han va 3½, vår dotter äremot får tjata sig blå innan hon får nån. En treåring framföra ett motorfordon?

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Glad i hågen

Jag tror inte det gäller 15 år på en sån, och i vilket fall så bor vi på landet med massor av inhägnade ytor runt huset, så det är inga problem.

Problemet är att jag inte anser att hon behöver ha en sådan redan, men att pappan tycker att ju tidigare hon lär sig köra, desto bättre. Att Tony Rickardsson stod på Let´s dance och sa att han fick sin första speedwaycykel när han var 3 gjorde ju inte saken bättre

Jag tycker att hon bör vara minst 5 år. Han tycker nu att vi möjligen kan mötas på halva vägen och ge en när hon blir 4...

Jag har talat om för både min sambo och hans pappa, som också är involverad, att dom får köpa vad dom vill men för mig får hon inte köra förrän hon är 5...

• myskatt

Rickardsson kommer nog bli ett problem här med *suck*. Har är alla barns stora idol här, gissa var jag bor .

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • spacebeare

har en bekant vars 6-åring fick en sådan, vet rj hastighet eller cc men hon tvärnitade drog en volt över styret å bröt nacken......
    så NEJ!!!!!

• Åke Vilse

Vår son fick en i julklapp och han är 3½.
    Den har ställbar gas och fjärkontroll till den.
    Han kör runt på vår gårdsplan och den är så nedställd i gasen att han måste ha hjälp för att komma upp för backen till verkstaden och parkera när han kört färdigt.

Han har hjälm och vi är med när han kör.

Det går inte fortare än vad han själv skulle springa om ens så fort.

Fattig är inte den som har lite, utan den som aldrig kan få nog
  • Glad i hågen

Hm... Vår dotter är ju lite indoktrinerad också, så när pappa säger "vad vill du ha när du fyller år" svarar hon genast "fulluling!!!"

Men hon säger att den ska vara "jåsa", och jag hoppas att det inte finns i rosa

Jag har föreslagit som alternativ att hon kan få en el/batteridriven istället, men då tycker han det är bättre att köpa en riktig på en gång...

Vi är överens om det mesta i uppfostran och inställning men på den här punkten kan vi inte riktigt mötas...

• Åke Vilse

Vår son sa en gång att det var tur att det var en gul han fick för hade det varit en blå hade det inte varit en lika bra julklapp...

Det finns i rosa har jag för mig. I alla fall där vi köpte vår i Norrköping.

• cicci85

Sambon vill oxå att sonen ska få en när han blir 3. Men jag vägrar! det är ju livsfarligt, de har ju inte ens kommit på hur man bromsar, iaf inte försiktigt. Nu när jag läste vad spacebeare skrev blir jag ännu mer anti.

Han tycker ju att det är jättekul att åka fyrhjuling med pappa så det får han göra i många år till! Då kan han ju ändå hjälpa till att köra.

• Åke Vilse

Det här med bromsen...
    De har inte den styrkan så de kan tvärnita!
    Och jag har väldigt svårt för att tro att ett fordon i gångfart skulle kunna slå över.
    Prova själv på er egen cykel. Hur hög fart måste man inte ha där och sedan trycka stenhårt på handbromsen för att den ska lätta baktill?

Här hemma har det inte ens lättat där bak när han bromsar även om han bromsat så att han har glidit med låsta hjul på is.
    Jag ser snarare för hög fart som en riskfaktor än inbromsningarna.

• cicci85
    Svar på #9
    Ja det är klart, det har du ju rätt i, om man inte har nån hög fart blir det ju inte heller nån tvärnit!
  • SaramedM

Nej!
    Det låter ju inte riktigt klok!

Små barn behöver röra sig mer inte mindre

• Cashew

det va barnet som voltade över styret, inte hela fyrhjulingen som voltade. har barnet inte tillräckligt med reflexer och styrka i överkroppen behövs det knappast mycket fart innan det kan hända, tvärnit eller inte.

• SaramedM
    Cashew skrev 2008-03-12 18:01:34 följande:
    det va barnet som voltade över styret, inte hela fyrhjulingen som voltade. har barnet inte tillräckligt med reflexer och styrka i överkroppen behövs det knappast mycket fart innan det kan hända, tvärnit eller inte.
    Man rekomenderar ju inte ens stödhjul på tvåhjulig cykel till så små barn!
  • Tjej 83

svågern köpte en 110cc till sin dotter i 4 eller 5 års present.
    ställde in hastigheten så den går sakta. o den har ingen fjärrkontroll,
    men ja testa den o adlrig kört 4hjuling innan o den gick ju fan asfort
    men hon kan hantera den o kör både över stock o sten jättefort o har inte ramlar nångång, nu har är hon 6 år.
    hennes kusin, lika gammal, är lite fegare o testade den en gång o gasa o svängde för fort o ramla av. men inget allvarligt..

vi hade en 350 vuxen 4 hjuling som gick i 80 eller någe, o den va rolig o köra haha.. körde lite bara sen sålde vi den. men sambon vill ha en 700 till sig o en liten till dottren när hon blir 4, men ja sa nej. fast vi får se den dagen..

• mapo51

Tänk på att det inte räcker med inhägnat område för att det ska vara lagligt för barn att köra en fyrhjuling, det måste vara på en inhägnad bana.

För mig är det otänkbart att ett barn ska köra något sådant i och med att de är såpass oskyddade och de faktiskt går ganska fort.

• Cocarola

Kompisarnas lillkille körde 4-hjuling som ett proffs när han var 3, andra 3-åringar klarar knappt av att hantera 3-hjuling... både mental mognad och motorisk utveckling varierar kraftigt mellan olika barn.

men, jag tycker som du TS, varför stressa? En vettigt alternativ kan ju vara att när barnet är tillräckligt moget för att kunna hantera en vanlig cykel, utan stödhjul, så kan ni börja tänka på 4-hjuling.

Då ska du se att du har en sambo som frivilligt springer dubbelvikt och håller i pakethållaren på 12tummaren hela sommaren!

• camas

TS...

Det skulle kunna vara jag som skrivit det i trådstarten... ler...

har en son som kommer vara 3.5 år i sommar.

Sambon vill köpa en fyrhjuling nu till sommaren till honom och han har samma inställning som din sambo "ju tidigare de börjar destu bättre"... meeeen jag är tveksam... jag har väl lite provisoriskt gått med på till nästa sommar när han kommer vara 4.5 år...

Vi har en gatureggad 250 som sonen brukar åka med på... det får bli så den här sommaren oxå...

nu i sommras så brukade jag hämta sonen på dagis med hjulingen och det var ju populärt av alla barnen... *ler*

Filip 4170g. 041227 och BF 080319
  • Flamma

Hade jag haft möjligheten att låta sonen köra hemma hade jag absolut kunnat tänka mej att ge en 4hjuling i födelsedagspresent. Nu har vi ju inte de möjligheterna....
    Här är det go-kart som hägrar i stället, vet inte om det är säkrare direkt...

Svar på tråden Fyrhjulig mc (50cc) till 3-åring?