• piratedoll

SSK-utb start VT-08

Jag hittade ingen fortsättningstråd! Så jag startar en ny.
    Hur går det för er alla?

• Svar på tråden SSK-utb start VT-08
  • piratedoll

Första tentan (filosofi/etik/omvårdnad/lagstiftning) har kommit tillbaka och jag fick mer än godkänt :D

Nu läser vi anatomi och fysiologi. Har tenta om två veckor. En skitstor tenta!! Har haft två ex.sem. (muntliga förhör gruppvis) där alla i hela klassen (70pers ca) blivit godkända.

En fråga: Kan ngn på dagisnivå förklara aktionspotentialen för mig !?? Eller tipsa om en bra sida där det på ett lättfattligt vis beskrivs..
    Jag KAN inte få in aktionspotentialen i huvudet. Det mesta andra går in. suck

• MariaK80

Jag förstår dig, jag hade samma problem..
    .
    Detta kan du läsa:

Ur ÅHK:
    ? Aktionspotential
    ? Ca-inströmning
    ? Ca-beroende exocytos
    ? Frisättning av transmittor
    ? Aktivering av jonkanal
    ? Depolarisering
    ? Transmittor bryts ner
    ? Exempel: Motorneuron som bildar synaps med muskelcell vid skelettet  muskeln kontraheras

Transmittorsubstanser:
    Stimulerande
    ? Acetylkolin
    ? Noradrenalin
    ? Glutamat
    Inhiberande (verkar oftast genom att Cl- strömmar in i celler  svårare att depolariseras)
    ? Dopamin
    ? Serotonin
    ? GABA

Ur boken:
    Synapser är kontaktpunkter där nervceller har tät kontakt med målceller, som kan vara muskelceller, körtelceller eller andra nervceller. Synapser kan nybildas livet ut, och enskilda synapsers betydelse kan variera beroende på hur aktiva de är. Varaktiga förändringar av synapserna utgör grunden för minnes- och inlärningsförmågan.

Längs ett axon leds signalen i form av elektriska impulser. När en nervimpuls kommer till ett nervändslut, frigörs signalmolekyler, transmittorsubstanser, till synapsspalten genom exocytos. Transmittormolekylerna diffunderar över synapsspalten och binds till receptorer i målcellens membran. Detta påverkar jonkanaler i membranet så att membranpotentialen ändras. Denna synapspotential kan antingen hämma eller stimulera.
    Presynaptiska mebranet  synapsspalt  postsynaptiska membranet.

? Neuromuskulära synapser ? mellan motorisk nervcell och skelettmuskler. Synapserna belägna ungefär mitt på de långsträckta muskelcellerna

piratedoll skrev 2008-03-12 15:26:22 följande:
    Första tentan (filosofi/etik/omvårdnad/lagstiftning) har kommit tillbaka och jag fick mer än godkänt :DNu läser vi anatomi och fysiologi. Har tenta om två veckor. En skitstor tenta!! Har haft två ex.sem. (muntliga förhör gruppvis) där alla i hela klassen (70pers ca) blivit godkända. En fråga: Kan ngn på dagisnivå förklara aktionspotentialen för mig !?? Eller tipsa om en bra sida där det på ett lättfattligt vis beskrivs.. Jag KAN inte få in aktionspotentialen i huvudet. Det mesta andra går in. suck
Svar på tråden SSK-utb start VT-08