Hur lång tid tar det innan jag börjar gå ner i vikt?
Skriver här eftersom jag helst vill vara anonym.
Ni som är duktiga på det här med matvanor;
Jag är 187 cm lång och innan jag blev gravid vägde jag 84 kilo, vilket var ganska lagom för min längd. Som mest vägde jag 128 kilo under graviditeten. Jag gick alltså upp 44 kilo totalt. Mycket av det var vatten och jag gick ner en del i början. Resten har jag brottats med. Som bäst var jag nere i 89 kilo efter förlossningen, men med graviditeten följde dåliga ätvanor. Hade tendenser till det innan jag blev gravid, men under graviditeten blommade det upp med viktuppgången till följd. Jag är helt enkelt sockerberoende.
Jag äter vanligtvis frukost med mycket socker, en sanbblunch och massor av kvällsmat. På kvällen sätter sockerberoendet in och jag äter en hemmabakad kladdkaka med glass eller en 200 grams chokladkaka o smågodis. På helgen blir det ännu mer. Jag trivs givetvis inte med att stoppa i mig allt detta och jag trivs inte heller med min nya kropp.
Så för tre veckor sedan så bestämde jag mig att jag ska klara att ha en normalt förhålningsätt till mat. Jag äter en nyttig frukost som håller mig mätt länge, en lagom stor lunch, nån frukt och ett nyttigare alternativ till kvällsmat. Jag försöker att äta någonstans mellan 1500 kcal och 2000. När jag började hade jag en startvikt på 97.6 kilo. Idag, tre veckor senare väger jag fortfarande 97.6 kilo. Jag vill inte ge upp och återgå till mina osunda matvanor, men måste erkänna att en liten viktnedgång skulle motivera mig mera.
Om jag fortsätter att äta som jag gör nu så måste det väl, som en bonus, hända något med min vikt såsmåningom...eller?!