• iggan

trött,svullen,ont i magen,förstoppad mm

Hej. Jag är gravid med tredje barnet(en sladdis) och undrar om det är någon som har tips om hur man får magen lugn.

Första veckorna hade jag som mensvärk (känner inte igen från förra gången 10år sen)sen kom ständigt lite illamående. Är i vecka 8 och är otroligt trött dygnet runt. Dåligt flås.(Som det ska vara)Problemet är magen. Den är svullen och bubblar. Jag dricker mycket vatten.Jag äter rätt saker dvs frukt grönt bla bla... Igår köpte jag katrinplommon och trodde att det skulle sätta fart. Mer svullen och bubblig. Småfisig men när ska magen komma igång så man slipper ontet. Har ni tips???? Har haft det så här i några veckor.

• Svar på tråden trött,svullen,ont i magen,förstoppad mm
  • Leiben

jag är svullen, bubblig och fisig men utan förstoppning. Hur gör man då? Den är alltid utblåst som när man har vräkt i sig världen fem rätters brakmiddag.

• Smurfa

Snääääälla, någon som kan tipsa om vad man kan göra.
    Håller på att bli galen på magen. Känns som om jag svalt tre ballonger. Vill helst bo på toaletten, då jag har massa gaser. Det gör ont också, känner mig handikappad och kan inte röra mig knappt när kramperna sätter in.
    Hur länge kan man räkna med att få ha det så här? Går idag in i vecka 9.

iggan och Leiben
    Känns trots allt skönt att höra att man inte är ensam med detta problem. Hoppas någon kan ge oss bra tips.

• Loopington

peppermintsste kan lindra gasigheten något.
    se till att ni får i er mat som inte gör er gasiga, bananer och tuggummin är tex kända för att orsaka gasighet, men det finns massa annat. fundera om det är något ni kan undvika ett tag.
    mot tröga magar, köp hela linfrön och ta ett par matskedar i ett glas med kokhett vatten, låt svalna och drick sedan upp allt, inklusive fröna. upprepa i några dagar så borde magen komma igång. i allmänhet, drick massa vatten och ät massa fibrer!!

• Loopington

katrinplommon är bra, men ge det ett par dagar till och glöm inte vätska.

• Trinityse2000

Jag drack katrinplommondryck och det hjälpte efter ett par dagar. Min mage blev bättre för ca 2 veckor sen, alltså i v.12.

Hoppas det löser sig för dig!

• Smurfa

Tack snälla för tipsen

Har skrivit inhandlingslista, så nu drar jag till affären.

Tack igen!

• little miss shine

Finns receptfria tabletter på apoteket som hjälper mot gaser/väderspänningar. Dom e grymma, man blir definitivt inte lika svullen och man får mindre gaser om man äter dom...Ett tips!

• Leiben

köpte kiwi, hårdbröd och linfrön. så nu blir det apoteket också då. tack ska ni ha!

• lisadragon

det är super jobbigt med uppsvälld och gasig mage, låt bli mjölkprodukter ett tag, du kan vara laktoskänslig..

Jag är laktoskänslig, ett tag var jag helt intolerant, men tarmen fick vila från laktosen tror det var nästan ett år, nu när jag är gravid var jag tvungen att börja dricka och äta mjölkprodkter, sugen på mjölk då och då.. Min mage gillar det inte jätte bra men det funkar..

Men låt bli mjölk, grädde, ost, yoghurt osv ett tag..
    Du kan även ha magkatarr, det ger gasig, uppsvälld mage, ont i magen.

Mvh. Lisa!!

• JosephineS

Torkade aprikoser får igång en trög mage, drack massa vätska och börja tugga!

• Leiben

åt två dagar av kiwi, mörkt bröd och linfrön och idag är magen mycket plattare och ser mer normal ut efter mer än en veckas problem. Skönt!

• Lindizzz82

Ett tips till er förstoppade...=) Köp lactulos på apoteket. receptfritt. Och psylliumfrön (loppfrön) och blanda i tex. fil eller youhurt varje dag.Ät inte stekt mat eller vitt bröd.

Svar på tråden trött,svullen,ont i magen,förstoppad mm