• Sussa06

Kan man ge penicillin, cocillana och alvedon vid samma tillfälle?

Vår lilla tjej har en infektion i nedre luftvägarna, hennes sänka var 61. Hon har hög feber och jag vill ge henne febernedsättande. Men jag vet inte om man får "blanda", enligt rubriken..?

Ringde vårdguiden och det var 49 i kö så jag kollar om någon här på FL vet..

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan man ge penicillin, cocillana och alvedon vid samma tillfälle?
  • Helheim

Japp!!!

Det gjorde vi till vår lilla

• Helheim

Och jag rådgjorde med min moster först...hon e barnsjuuksköterska/barnmorska!!!

• Sussa06

Tack för det snabba och "säkra" svaret!

• MrsMia

Men inte kan man väl ge cocillana till en liten? Är inte det värsta drogmedicinen??

• Sussa06
    MrsMia skrev 2008-03-12 18:24:23 följande:
    Men inte kan man väl ge cocillana till en liten? Är inte det värsta drogmedicinen??
    Hon är 18 månader och jag var lika frågande som du. Jag tycker också att det är en stark medicin att ge till ett litet barn men nu har två olika läkare sagt att jag kan ge det just för att dämpa hostan och för att hon ska få sova på nätterna.. Men jag gillar det inte, å andra sidan så behöver hon få sova lite, hon har knappt sovit på flera nätter. Men det känns inte helt ok...
  • MrsMia
    Sussa06 skrev 2008-03-12 19:30:41 följande:
    Hon är 18 månader och jag var lika frågande som du. Jag tycker också att det är en stark medicin att ge till ett litet barn men nu har två olika läkare sagt att jag kan ge det just för att dämpa hostan och för att hon ska få sova på nätterna.. Men jag gillar det inte, å andra sidan så behöver hon få sova lite, hon har knappt sovit på flera nätter. Men det känns inte helt ok...
    Det är alltså inte dig som mamma som jag ställer mig frågande till, tycker också att det verkar underligt att läkare skriver ut det till en så liten. Var jätteförsiktig med doseringen, när jag har behövt ta den medicinen har jag reagerat med starkt illamående och andningssvårigheter om jag tagit aningens för hög dos. Men då är jag ju ändå vuxen. Hoppas din dotter mår bättre snart, kram.
  • asaA

Ställer mig också lite frågande till cocillana?! Förstår att läkarna vill att hon ska få lite lugn o ro, det är ju jätte jobbigt att hosta hela dagarna, men problemet med cocillana är ju att det dämpar hostan väldigt bra, för bra........så att en nedre infektion kan bli en pneumoni då barnet inte hostar upp slemmet.

Men iofs så har väl läkarna tänkt igenom ordinationen innan de skrev den.

Så för att svara på din fråga så ska det inte vara några problem att ge dessa lkm samtidigt.......men du kan alltid läsa i fass om du är osäker.

Hoppas att hon blir bättre snart!

Svar på tråden Kan man ge penicillin, cocillana och alvedon vid samma tillfälle?