• sataya

mjölkstockning

har sökt trådar men tycker inte jag fått några svar..
    fick feber igår och har det fortfarande även om jag inte har lika ont..
    hur länge har man feber och ont?
    när bör man kontakta sjukvården?
    vad ska jag göra för att få bort det snabbt?

Älskade Felicia 12/1 -08
  • Svar på tråden mjölkstockning
  • Nyfiken gul

du kan ta alvedon som dämpar värk o feber - läs på förpackningen vad som gäller för amning o sånt - eller ring sjukvårdsupplysningen o ta reda på hur mycket du kan ta.

Värk o feber kan sitta i några dagar.

Det som gäller för att bota det är att amma amma amma från det onda bröstet. Erbjud det bröstet först. Massera gärna samtidigt som barnet ammas och massera ner mot bröstvårtan.
    Håll bröstet varmt, duscha gärna på det med hett vatten, lägg fetvadd eller bomull i bh:n.  Ta på dig en skön o stödjande bh och UNDVIK byglar som bara förvärrar stockningen. Se till att ha bröstet varmt - sov i en tröja och sitt inte i drag eller i ett kallt rum. Se till att bröstet blir tomt - pumpa ur eller handmjölka om du inte ammar så ofta.

• Fuga

Jag har precis tillfrisknat hyfsat från en mjölkstockning och mitt råd till dig är att söka hjälp nu med en gång. Är bröstet hårt eller rött???

Det bästa sättet att få ut mjölken är ju att amma.

Jag skulle kontakta någon slags gyn-mottagning eller BB-mottagning bums!

• sataya

det är rätt hårt men inte speciellt rött tycker jag...

ammar där så ofta jag kan men jag måste ju tömma andra bröstet med...
    pumpar med men det är så svårt att tömma då...

känns lite dumt att ringa bb nu, borde ju ha gjort det tidigare idag isf...

Älskade Felicia 12/1 -08
  • Fuga

Hoppas att du inte har samma otur som jag, jag hade lite såriga bröstvårtor och fick därför en infektion som jag fick penicillin mot. Två veckor av ständig smärta i brösten har jag haft.

Prova att amma i många olika ställningar så att barnet tömmer mjölken på alla ställen i bröstet, amma liggande och sittande.

Jag har ringt BB-mottagningen säkert 15 gånger då jag varit sjuk. Ring du om du vill, de är ju där hela dygnet.

Hur gammalt är ditt barn???

• sataya

hon är 2mån...
    ringde dit nyss och är det inte bättre imorrn ska jag ringa och komma in för en koll...
    hoppas det går över i natt, vill inte ha penicillin...

dottern är förkyld och det är nog orsaken..

Älskade Felicia 12/1 -08
  • Trött mamma

Jag brukade ha en värmd vetekudde över det onda medans jag försökte häva stockningen och sedan när det ömmade efteråt. Att rekommendera. Men det är, som sagt, superviktigt att du får penicillin om det har blivit en riktig infektion.

• HannaElectra

hej,

min son är också 2 månader och jag har också värsta mjölkstockning!!
    Ringde amningsjouren på sjukan imorse efter ha haft 39grader sedan igår.
    Dom sa till mig att tömma det onda bröstet var tredje timme och arbeta med det!!
    Glöm inte av det andra bröstet(pumpa gärna det!) och ta ipren (antiinflammatoriskt!)och panodil om du behöver. Men det viktigaste av allt - VILA VILA VILA! Du ska ha avlastning DYGNET RUNT!

Hoppas det går över för dig snart, inge roligt Som värsta influensan juh! =(
    kramiis

• dockteater

Jag hade många mjölkstockningar första månaderna som jag ammade, men som tur är bara en gång som jag fick riktigt hör feber.
    Mitt tips är också att amma läänge för att försöka tömma bröstet. Alldeles innan amning massera mjukt utifrån och in mot bröstvårtan runt hela bröstet. Även under själva amningen.
    Vila mycket. Och när du vilar så håll bröstet så varmt som möjligt. Jag har en mjuk varmvattenflaska som jag fyllde med varm vatten och la mot det onda på bröstet (och somnade), det funkade jättebra! Löste liksom upp det onda kändes det som!

Jag tror inte att det är livsfarligt med kyla, för min del uppstod mjölkstockningen om jag hade en BH som klämde åt, t.ex. när jag låg ner och ammade med BH på mig! Mjölkstockningarna försvann när jag började med supermjuka BH:ar från Carriwell!!! Och använd inte BH på natten!

• vittra

Duscha varmt och massera/handpumpa i duschen.
    Sen man kan ju faktiskt få stockning pga white spots eller vad dom kallar det för. Mjölk som har fastnat i utgången, då kan man se en vit sprick på bröstvårtan.. då hjälper det inte hur mycket man ammar och masserar för då måste man sticka hål eller försöka pilla bort den vita pricken vilket är ett helvete. Får man inte hål så kan inte mjölken komma ut oavsett hur mycket man ammar.

• dockteater

Precis, jag hade flera gånger vit prick också. Pilla jätteförsiktigt med en "steril" nål, för de sitter ofta fast och kan vara svåra att bara pilla bort med nageln. Har man tur börjar det sen spruta mjölk!

• augusti06

Hej !
    Ett råd till dig om det inte går över efter 2-3 dagar (det tar 2-3 dagar för kroppen att bli av med mjölkstockningen om man ammar mycket) RING amningsjouren. Jag gjorde inte det, gick med det i flera veckor slutade med att jag fick tömma brösten på var och fick ha slangar som hägde från brösten som jag skulle rengöra själv fler gånger om dan plus hade hand jag om en liten baby, det var det värsta jag har vart med om. Vill bara varna, ring hellre en gång för mycket så kanske du slipper det jag har vart med om. LYCKA TILL!

• HannaElectra

är det bättre idag???
     amningsjouren sa till mig igår förresten att om jag hade febern i över två dygn skulle jag åka in..och dessutom om febern var 40grader skulle jag också åka in....

hoppas ud är bättre idag!! kramis

• sataya

jag har bara gräns till feber idag men fortfarannde ont och knöligt.. har även feberkänsla, drunknar typ i all svett skit äckligt!

ska upp på bb halv två men hon sa på telefon att de kanske ville vänta en dag till innan de ger mig antibiotika eller så eftersom att jag typ inte har feber längre...

Älskade Felicia 12/1 -08
  • Cinnalinna

sök hjälp - det gjorde inte jag och jag fick mjölkstockning tva ganger med hög feber, jag fick pencilling till slut...

• sataya

tänkte på det.. svamp ger inte samma symptom som mjölkstockning va?

Älskade Felicia 12/1 -08
  • HannaElectra

neee inte samma.
    ja också drunkat i svett i natt även fast febern gett med sig..inge roligt!

bb sa till mig idag att knölen och ömheten kan ta uppåt en vecka innan den försvinner helt..huvudsaken är att det är på bättringsvägar..
    kan man amma om man får penicllin?

• sataya

haha jag har ingen koll me jag hoppas det för dottern vägrar allt utom bröstet..
    värsta är att jag börjar bli röd det var jag inte innan så vi får se vad de säger d jag kommer upp dit...

Älskade Felicia 12/1 -08
  • HannaElectra

lycka till, säg sen hur de gick!!

• sataya

det är fortfarande ömt, dock ingen feber:) har haft temp under 36 2 dagar nu men nu har den blivit normal... så nu väntar jag bara på att det ska sluta ömma... har som inte alls lika ont längre...

Älskade Felicia 12/1 -08
Svar på tråden mjölkstockning