• Cgirrl

Körkortskostnader?

Killen min ska ta körkort hade han tänkt men vill veta på ett ungefär vad det kan gå på allt som allt..

Ni som tagit körkort/håller på och ta (eller vet ändå), vad är de fasta kostnaderna när man ska ta körkort?

Vad kostar halkbanan?
    Synundersökning?
    Lämpet, kostar det nåt?
    Den där utbildningen?

Osv..vad är det som kostar och vad, hjälp önskas!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Körkortskostnader?
  • Pantalaimon

Allt är ju beroende på vart man bor osv.
    Men detta är min gubbes ca priser iallafall...

Inskrivning på körskola 1500:-
    Halkan kostar ca 1500:-
    Synundersökning för lämp kostar allt från 60-120:-
    Lämpet kostar 120:-
    Uppskrivning 180:-
    Uppkörning ca 1100:-
    Övningskörning ca 300-400:- för 40-60 minuter

Önskar din kille lycka till!

• Mejk

Halkbanan är ganska dyr tror att den kostar 1800 men är inte säker
    Synundersökning är den billiga biten, skilljer sig från olika ställen men jag betalade 120kr tror jag
    Körutbilldning kostar olika beroende på hur många lektioner man behöver.. hos oss kostade 10 lektioner 7000 eller nått sånt..
    Uppkörningen kostar 200kr om man kör upp privat och kör med uppkörningsbilen, kör du genom körskolan och då kör med en bil du är van vid kostar det mer.
    Teoriprovet kostar 180kr

Sen kostar det så klart att övningsköra hemma, med bensin och sånt.

det lättaste är nog att söka upp en körskola och prata direkt med dem.

Mitt körkort kostade allt som allt 15000 tror jag om jag inte mins helt fel.

(Alla priser är ungefärliga, har inget uppskrivet så allt är från huvudet)

• blommanigbg

På min bilskola kostar 10 körlektioner 4000.
    Uppkörningsprov kostar 550 kr plus hyra av körkolebil 670 kr.
    Halkkörningen kostade 1500 kr.
    Teoriprov 220 kr.

Startpaketet kostar 4700 kr och i det ingår teori plus 10 körlektioner..

• MajaLinnéa

När jag tog körkort 2004 kostade det såhär:

Inskrivning på körskolan (inkl. teoribok): 1300 kronor
    Halkkörning: 1500 kronor
    Körlektion á 40 minuter: 360 kronor (jag vet att priset stigit rejält!)
    Uppskrivning: ca 200-300 kronor
    Uppkörning: samma som uppskrivning
    Synundersökningen kostade nog också nån hundring...

Sammanlagt kostade mitt körkort ca 11 000 kronor, men detta är ju ca 3,5 år sedan så priserna har nog stigit en del...

• sniwa

Vägverket höjde sina priser i januari 2008

Körkortstillstånd 220:-
    Teoriprov 220:-
    Körprov 700:-
    Hyra av bil vid uk. 400:-

Halkan kostar olika beroende på vilken ort du bor.
    Syntest hos optiker kan kosta men trafikskolor gör det ofta gratis.

• Wildblomma

Jag tror att priserna varierar extrem beroende på i vilken stad det gäller. Jag är snart klar här i stockholm och jämför med enköping där lillebror håller på och ska börja ta. Skiljer väldigt mycket i pris!

• Cgirrl

Tack för alla svar!

Wildblomma: Hur mycket har ditt gått på hittils och vad har du lagt ut för?

• blommanigbg
    Mejk skrev 2008-03-12 20:05:45 följande:
    Halkbanan är ganska dyr tror att den kostar 1800 men är inte säkerSynundersökning är den billiga biten, skilljer sig från olika ställen men jag betalade 120kr tror jagKörutbilldning kostar olika beroende på hur många lektioner man behöver.. hos oss kostade 10 lektioner 7000 eller nått sånt.. Uppkörningen kostar 200kr om man kör upp privat och kör med uppkörningsbilen, kör du genom körskolan och då kör med en bil du är van vid kostar det mer.Teoriprovet kostar 180kr Sen kostar det så klart att övningsköra hemma, med bensin och sånt. det lättaste är nog att söka upp en körskola och prata direkt med dem. Mitt körkort kostade allt som allt 15000 tror jag om jag inte mins helt fel. (Alla priser är ungefärliga, har inget uppskrivet så allt är från huvudet)
    7000 kr för 10 lektioner var ju jättedyrt... På min här i centrala Göteborg tar de 4000 kr för 10 st....
  • Wildblomma

Eftersom jag är gravid så blev det lite stressigt med körkort. Hade inte hunnit övningsköra så mycket innan. Så jag tog 4 stycken dubbel lektioner först. Sen en intensivkurs där jag körde varje förmiddag i två veckor. Under den tiden gjorde jag även halbanan och landsvägskörningen. Teorin gjorde jag i samband med att jag började på intensiven.
    Sen efter det har jag kompletterat med lektioner. Jag har även valt att köra upp med körskolansbil så själva uppkörningen blir väldigt dyr eftersom det är en lektion+lån av bil+vägverkets avgift

1 dubbellektion 880:-
    Halkbanan 1400:-
    Intensivkurs 9900:-
    Uppkörning sammanlagt 2300:-
    teoriprov 220:-

Sammanlagt kommer jag lägga nästan 20000:- om jag klarar uppkörningen på måndag
    Men detta är ju för att jag inte har haft tid att köra så mycket hemma och sen att jag har skyndat på det hela. Har hållt på sen i början på december men tog uppehåll från jul till 11 februari pga av bröllop och sånt så det har inte tagit speciellt lång tid.

Svar på tråden Körkortskostnader?