• Anonym (auskultera)

Snälla finns det nån läkare, om att lyssna på lungorna!?

Har haft en långvarig viros med seg hosta som tyvärr triggat igång min "gamla" astma.
    Har inte stått på underhållskortison som jag borde pga att jag tappar rösten o inte kan sjunga, (ska dock inte göra så mer!!).
    Nu i eftermiddags fick jag börja med en prednisonlonkur 5 mg ggr 1 i fem dar.
    Nu ikväll är slemhostan borta har även inhalerat atrovent 2 ggr i min parinebulisator som jag precis fått för att se om jag kan få bättre underhåll av astman med den.
    Men trots dessa insatser idag så upplever jag mig mer andfådd än förut har jag varit lite flåsig så fort jag rört mig men nu känns det mer som jag andas med bara halva lungorna liksom.
    Kom på att jag har ett stetoscop o när man lyssnar i det så låter det som en bil som bromsar in på utandning plus en del rätt högljudda "pruttande "ljud. Kan bara tänka mig hur det lät då när jag fortfarande var så slemmig...
    Så till frågan, kan det det röra sig om en lunginflammation nu när jag är mer andfådd och ortoligt trött. Har även högre puls än normalt. Jättetacksam för svar.

• Svar på tråden Snälla finns det nån läkare, om att lyssna på lungorna!?
  • Ellekan

Pipande, brummande ljud på utandning spritt över hela lungfälten brukar vara ett tecken på obstruktivitet dvs att man är astmatiskt "tät". (Lunginflammation brukar ge knastrande ljud vid inandning framför allt och då inte på båda sidor utan lokaliserat över lunginflammationsområdet. Har diu inte någon Bricanyl/Ventoline eller liknande att ta?

• Anonym (auskultera)

Sitter o kollar på riskförlossningar på tv4 fakta därav sena responsen
    Jo, jag har vidgande men det tar jag bara i absoluta nödfall då jag har MS oxå och ett kroniskt skov över vä ansikts/huvudhalva som med ventoline blir till svår migrän...
    Kan lunginflammation låta lite som cor-inkomp-knaster, snöknarr??Det är det enda auskultationsljud jag "kan"
    Eller kan pneumoni vara det där pruttande ljudet jag hör, hörs både på in o ut andning, jag börjar undra nu efter 7 dar med doxyferm mängder av steroider (betapred i helgen)men ändå gröngrågul sputum och sjkdomskänsla dock bara låg feber men har haft den länge nu,3 v. svara om du orkar.
    Jag är rätt härdad, det mesta brukar gå över. Ska man ha bilar i bröstet föredrar jag elsorten dock. Brum,brum känns inge vidare,osexigt är det när man ligger ner bredvid sin älskling oxå, snacka om kärringfaktor! F-låt skämtar ofta bort mina problem,tack ändå.

• Ellekan

Snöknarr är ju något man brukar förknippa med sk gnidningsbiljud som vid lungSÄCKSinflammation. Något som är avgörande är om man kan auskultera biljuden överallt eller bara lokaliserat ensidigt. Pneumonirassel och sviktrassel låter väsentligen lika men sviktrassel är ju oftast dubbelsidiga coh vid lungbaserna. Pneumonirassel kan ju sitta var som.

Iaf, har du friskt hjärta och dubbelsidiga pipande brummande ljud på utandning låter ändå Bricanyl, Ventoline som en bra investering...

Har du fortsatt feber och inten förbättring efter en vecka med antibiotika kan du behöva kollas upp. Fick du ingen uppföljning (tfn-tid, CRP-koll etc )av läk som ord Doxy?

• Anonym (auskultera)

Fick doxy av HL i samband med att dottern fick en öroninfl m hög feber.
    Jag "ska" alltid ha doxy hemma enl min astmaläkare, men har skitsvårt att börja för ofta kan jag läka ut det nästan lika snabbt som det tar att få svar på odlingen, här 2 veckor...
    Jag vet att det GÅR att få svar tidigare men det brukar ringa nån förvirrad krake o säga jo, jag har en positiv odl här med pneumokoccer/moraxella/fuckifjälla hosticus el nåt likn. Och i många fall har jag då blivit bra.
    Mina oljud verkar vara jämt fördelade,lite mer av de högljudda på vä sida men jag ska definitivt ringa astmaläk imorgon o höra om fortsatt behandling.
    Hon skrev ut pari o kortisonkur via telefon igår för hon sa att hon behövde bara höra i telefonen hur det stod till med astman...
    Tack för hjälpen!

Svar på tråden Snälla finns det nån läkare, om att lyssna på lungorna!?