Baby björn - oergonomisk?
Är den verkligen oergonomisk? Någon som har erfarenhet?
Är den verkligen oergonomisk? Någon som har erfarenhet?
Den nya har ju extra stöd för ryggen.........så den borde vara ergonomisk.
Menar du Baby Björn bärsele? I så fall tror jag att svaret nog kan vara ja. Jag fick ont i axlar av den. Har en kompis som är väldigt insatt i ämnet bärsele/bärsjal och hon menar att de flesta selar är gjorda för karlar (bredare axlar) och dessutom är det inte bra för barnets höfter att hänga i skrevet. På min runda lilla pojke blev det dessutom obekvämt efter ett tag för jag upplevde att det stasade på hans ben, han har ju så mycket veck! =) Rekommenderar bärsjal istället, skonsamt mot både förälder och barn och dessutom inte alls svårt att knyta efter några gånger.
Vi har en Babybjörn från 2002, den är inte i närheten så skön att bära i som en lång vävd sjal. Går inte att jämföra på samma dag! Dvs så var det för mig. Fördelen med en sele är ju att det går fortare att sätta i barnet, men de sitter inte lika stadigt om man samtidigt ska ta hand om syskon, laga mat, böja sig och fixa med diskmaskinen etc, och det går bara att bära kortare stunder tycker jag. En trikåsjal ska ju vara lätta att ta i och ur fort för man behöver inte knyta om. Nej jag tycker inte selen var så jättebra. ONT i ländryggen och axlarna!
Har fungerat bra med en Synergy (Som Active och Air i kombination) till 8 kg, sen blev det för tungt.
Det blev bara obekvämt när barnet satt för lågt, lär man sig ställa in selen rätt är den kanon. En hand under barnets rumpa när han satt i selen och sedan med andra handen dra ner banden som går från axlarna ner över ryggen, och till sist dra åt remmen fram en andra gång. Hoppas du förstår vad jag menar
Jag har en BB active och jag är väldigt nöjd. Jag kan bära min 8-månaders i över en timme utan att få ont någonstans (testade idag). Får man ont i axlarna av BB active har man förmodligen inte ställt in den ordentligt. Dels finns 2 spännen på varje sida att justera, men man kan också höja eller sänka ryggplattan! Det är jätteviktigt att den är rätt inställd.
Den är oergonomisk för barnet. Att hänga i grenen så är inte skönt, som det är att sitta i grodställning.
Nej jag har också läst att barn inte ska "hänga" med all tyngd i grenen höftställninen blir fel och trycket fortplantar sig upp i ryggen på bebisen. Med en sjal så är höfterna i en bättre position (mer grodlik) och sjaltyget avlastar bebisen runt om. De sitter tight och bra och hänger med utan att hänga och slänga på magen på en.
Man kan låta barnet sitta på den breda delen av BB. Det gör jag fortfarande, trots att han inte är 50 cm utan snarare 70. Så han han har stöd på benen också - det skiljer inte så mycket från hur han sitter i trikå-sjalen. Och han sitter ändå stadigt i bärselen.
Jag tycker BB är suverän!!! Har haft den vanliga "original" till mina två killar och till trean som vi väntar på ska vi ha en BB active eller synergi... Har aldrig fått ont i ryggen eller axlarna trots att vi fått ganska stora barn och barnen har verkligen stortrivts i selen!!
Har i och för sig inte testat BabyBjörnselar men ett litet resonemang i övrigt kring bärergonomi. Till att börja med om vi tittar på hur barnet sitter i en BB så hänger barnet med benen rakt ner. Inte allt för bekvämt. Tänk själv att sitta och hänga på skrevet. Om vi tittar på ergonomin för bäraren så har BB inte något riktigt avbärarbälte som lägger tyngdpunkten på höften. Här kan man ju jämföra olika ryggsäckar som har respektive inte har avbärarbälte. Om du är intresserad av en bra sele för både bärare och barn skulle jag rekomendera Ergo, Patapum eller annan liknande ergonomisk sele. Barnet skall när det är nyfött antingen sitta i "buddaställning" eller ligga inne i selen. När de är större och kan hålla huvudet är det bäst om barnet sitter med stöd från knäveck till knäveck. Du kan ju känna efter själv hur du tycker att det är bekvämast att sitta. De ergonomiska selarna kan man dessutom använda mycket längre än en BB. Våran kille är nu över 1 år och vi bär honom mycket i både Ergoselen och i Bärsjal. Nu när han är så stor är det mest på ryggen som vi bär.
Inte då för barnet iallafall. Att hänga med benen rakt ned lägger ju bara en massa belastning på ryggen för barnet...det syns ju riktigt hur illa dom hänger i dom.
jag ahde bb... men klarade inte av det för min rygg mer än 15, sen grät jag. men sen finns dt ju som som är med mer stöd för ryggen. men idag köpte jag en ergo, och den jätte bra!
efter provat, mei tai, baby björn, trikå sjal. så tror jag att jag hittat min grej.
det bästa vore om du kan låna av någon att testa eller köpa billigt begagnat tills du hittat något som passar dig
här kan man läsa om varför BB inte är ergonomsisk för barnet iallafall www.pepplon.se/information.php