• scrapparlotta

Får jag stämpla upp?

Var på anställningsintervju idag på ett postorderföretag. Jag är på desperat jakt efter ett annat jobb.....Detta jag var på idag var på en heltidstjänst, men under sommaren och efter jul så var det lågsäsong och då kunde man få gå ner i arbetstid.......ibland så mycket som till 50% sa han....Men kan man då under den tiden få stämpla upp eller? Är så dålig på sånt då jag inte har gjort det nångång......

• Svar på tråden Får jag stämpla upp?
  • lia76

Är du medlem i någon akassa så kan du stämpla upp resterande tid du inte jobbar.
    Men de håller på och ändrar regler så man inte får stämpla längre än 70 dagar om man inte jobbar fulltid.
    Vet inte hur det blir med det eller när det slår igenom om det redan inte gjort det.

Är du inte med i ågon akassa så kan du gå med i alfakassan och när du har jobb så kan du ansöka till en bättre akassa.
    Du får lägsta ersättning första året har jag fär mej.
    Efter 1 år får man arbetsinkomstersättning 80%

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • scrapparlotta

Jo jag är med i facket nu..........Men får jag bara stämpla 70 dagar då.......hmmmm. Kan bli tufft, men om jag nu skulle få det så lär jag ju fortsätta söka nåt bättre heltidsjobb. Men just nu känns det som om jag bara måste bort från mitt nuvarande jobb.

• lia76

Ja det här med 70 dagar vet jag inte om det är bestämt ännu.
    Vet att det har varit på förslag.
    Men det gäller bara om man inte jobbar heltid.
    Är man helt arbetslös så får man stämpla alla sina dagar

• scrapparlotta
    lia76 skrev 2008-03-12 21:33:33 följande:
    Ja det här med 70 dagar vet jag inte om det är bestämt ännu.Vet att det har varit på förslag.Men det gäller bara om man inte jobbar heltid.Är man helt arbetslös så får man stämpla alla sina dagar
    Ok, tack för svaret
  • ilalila

Det är bestämt. 75 dagar är det som gäller. Arbetar du något under en ersättningsvecka så dras samtliga dagar som du får A-kassa för den vecka från de 75 dagarna. Stämplar du samtliga dagar 1 ersättningsvecka dras dessa dagar iNTE från de 75. När de 75 dagarna är slut får du välja mellan att fortsätta jobba deltid utan A-kassedagar, säga upp dig och få full A-kassa eller om du är ensamstående förälder med barn under 18 år-fortsätta arbeta deltid och stå inskriven resten av tiden i jobb och utvecklingsgarantin(=mer kontroll). Kommer att träda i kraft 1 april. För jävligt.

• lia76

Jo men det här med att säga upp sej... 40 dagars karens är väl fortfarande kvar?

• ilalila

En sån uppsägning är antagligen befriad från karens, men det är ju A-kassan som bestämmer det... Detta kommer från min man som jobbar på arbetsförmedlingen.

• scrapparlotta
    ilalila skrev 2008-03-12 22:29:04 följande:
    Det är bestämt. 75 dagar är det som gäller. Arbetar du något under en ersättningsvecka så dras samtliga dagar som du får A-kassa för den vecka från de 75 dagarna. Stämplar du samtliga dagar 1 ersättningsvecka dras dessa dagar iNTE från de 75. När de 75 dagarna är slut får du välja mellan att fortsätta jobba deltid utan A-kassedagar, säga upp dig och få full A-kassa eller om du är ensamstående förälder med barn under 18 år-fortsätta arbeta deltid och stå inskriven resten av tiden i jobb och utvecklingsgarantin(=mer kontroll). Kommer att träda i kraft 1 april. För jävligt.
    Hmmm, fattade så mycket....är lite trög på sånt här. Men ska jag kanske ringa arbetsförmedlingen och höra vad som gäller? Eller är det försäkringskassan? Kanske inte är så bra att ta detta jobb då?
  • lia76

När jag skulle säga upp mej från mitt städjobb (jobbade halvtid fick inte stämpla längre när mina dagar tagit slut så jag förlorade för mycket pengar så jag hade inte råd att jobba).
    Då skulle jag få 40 dagars karens
    Så min arbetsgivare sade upp mej istället och då fick jag vara 5 dagar eller om det var 10 dagar.

Men säger man upp sej själv åker man på 40 dagars karens

• MCO

o till mig sa min akassa att jag fick inte 40 dagars karens när jag säger upp mig pga det nya deltidsvillkoret men det skiljer sig kanske från dom olika akassorna...

Svar på tråden Får jag stämpla upp?