• JULIA Alidias mamma

vilke är era favoriträtter??

Hej

precis som rubriken.

Min favvo är lasagne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 21:32
    vilka ska det ju stå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-13 09:10
    skriv gärna recept också om ni vill!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-13 16:27
    ni får ju skriva alla om ni vill :D

jag gillar även kina, spaggetti köttfärsås grekisk pyttipanna(fläskfile) lövbiff

samt att jag älskar att dricka xcider rasberry den röda nya cidern.
    amaretton gillar jag att dricka till efterrätt..

• Svar på tråden vilke är era favoriträtter??
  • Birgitta2

Oxfilé med min egna rödvinssås, och ett fint glas rött till

• Pollica

Birgitta2.
    Hur gör du din rödvinssås? Jag är ute efter ett riktigt gott recept på det.
    Miss Pink, hoppas att det inte gör något att jag lånar din tråd

• englasmamma

Jag älskar spagetti och köttfärssås... Men det mesta med vitlök går ner, älskar italiensk mat!

• marina81

helt klart "sarma" i olika former...köttfärsfyllda vinblad, kålblad eller röda paprikor.....

• Eva S

Vi gör Wienerschnitzel på eget kalvkött. Mums!

• AasaC

Egentligen har jag en massa favoriträtter. Svårt att välja ut bara en, men lasagne har nog alltid varit en av favoriträtterna. Gillar även tacos mycket. Potatisgratäng är hemskt gott också ... med nåt kött till och kanske rödvinsås. Mums! Glad

• Tigra79

Plankstek innehåller allt jag älskar... Oxfilé, bea-sås och potatismos!

• JULIA Alidias mamma

låna tråden du det går alldeles utmärkt!!!

Pollica skrev 2008-03-12 23:28:10 följande:
    Birgitta2. Hur gör du din rödvinssås? Jag är ute efter ett riktigt gott recept på det. Miss Pink, hoppas att det inte gör något att jag lånar din tråd
  • Dålig fantasi

Indisk mat, kommer inte ihåg vad rätten heter. Det är kyckling, linser, ägg, morötter och vitkål... massor av små rätter och kryddigt. Nu blev jag hungrig!

Sedan är oxfilé, skaldjur och löjrom vansinnigt gott.

• Champagne

Parmaskinkainlindad oxfilé med karljohansvamp.
    Mozzarella med creme fraiche, chili, mejram och citron.

• MajaLarsson

en maträtt som mamma gör på nyår men som jag ej längre kan äta pga laktosintollerans
    * oxfilé i en sås med vitt vin, creme bonjour vitlök och grönpeppar bland annat och pressad potatis till det!

annars älskar jag mexikansk mat med hetta eller en riktigt god köttbit med bearnaise eller rödvinssås!

en annan supersmarrig rätt jag ätit är laxfiléer tillagade i ugn tillsammans med en sås med vitt vin å sparris i bla. potatis mos till det!

kan omöjligt välja när jag tänker efter!

• Birgitta2
    Pollica skrev 2008-03-12 23:28:10 följande:
    Birgitta2. Hur gör du din rödvinssås? Jag är ute efter ett riktigt gott recept på det. Miss Pink, hoppas att det inte gör något att jag lånar din tråd
    Ingredienser:
    3 HELA vitlökar (nej, inte klyftor, hel vitlök)
    2 hela gula lökar
    1 flaska hyfsat rödvin
    1 dl socker
    1 ½ dl kalvfond
    6 dl vatten
    25 gr smör

Klyfta vitlök och gul lök. Låt skalet vara kvar. Rosta dessa mitt i ugnen i 200 gr i 20 minuter.

Smält sockret i en kastrull, tillsätt löken, rödvin, kalvfonden och vattnet. Obs! Försiktigt, det stänker hett!

Allt skall koka ihop tills ca 5-6 dl återtår. Det tar 2-3 timmar. Sila ur lök etc. Red med maizena och peta i smöret (för glansens skull. Vissa vill ha lite peppar i, men jag tycker inte ytterligare kryddning behövs.

Den är mustig. God. Underbar.
Svar på tråden vilke är era favoriträtter??