• Carro W

Klippa perenner nu? Trädgårdshjälp tack

Jag är inte alls duktig i trädgården men eftersom förra ägaren lade ner väldigt mycket tid på sin trädgård så vill jag iaf försöka underhålla den skapligt.

Ska man klippa ner det vissna på perenna växter (antar jag.... ) nu? Lavendel fick jag reda på i en annan tråd att det var dags att klippa nu. Tyvärr vet jag inte vad allt heter som växer i trädgården. Någon som kan stötta mig ? Tänkte ha en trädgårdsdag imorgon om vädret tillåter

• Svar på tråden Klippa perenner nu? Trädgårdshjälp tack
  • Juniphé

Jag har klippt ner mina vissna perenner nu (idag) och sjukt nog så är nästan alla perenner på väg upp på nytt redan.

• Stugmamman

Det beror lite på var man bor. Men jag är lite försiktig med att klippa och räfsa tills det blir lite varmare. Växterna beöver sitt täcke så länge det är risk för kalla nätter.

• Carro W

Jag bor i Skåne och det börjar ju grönska i rabatterna... Helt sjukt.

Jag har en del ormbunkar och de ser ju för tradiga ut. Är det ok att klippa dem?

• Carro W

Så har jag några stora växter som jag inte kommer ihåg vad det är för något. Mormor sa vad de hette men...

När de grönskar och blommar är de jättefina.
    Basen består av många långa spetsiga blad, som en kudde med kanske diameter 50-60 cm. En lång blomstjälk (om då menar jag lång, kanske 1,7-1,8 m) växer upp från mitten av "kudden" och på stjälken blir det många vita blommor, lite klockliknande.

Förra året (första sommaren här) fattade jag itne att jag behövde ge dem stöd så de blev så tunga att de föll .

De hade jag velat klippa men det är ju synd att ta ihjäl dem.

• Mamsing

Jag bor i zon 1-2 och tycker nog att det är i tidigaste laget. Men risken för köldknäpp kanske inte är så stor nu. Annars är april en bra månad att snygga upp i perennrabatten

Mvh Anna

• Carro W

Då kanske jag ska vänta till slutet av mars så går jag den gyllene medelvägen

Svar på tråden Klippa perenner nu? Trädgårdshjälp tack