Döden- ett stort problem för min 4 åring! Vad göra?
Min son har kommit på att han inte är odödlig!
Vad skall jag göra!?
Hans liv har gått i krach!
Jag och sonen satt på ett fik i stan och pratade om något jag inte kommer ihåg vad det var. På något vis kom vi in på döden och han frågade mig om han skulle dö.
Ja, vad säger man när ens 4 åring frågar något sådant.
Jag fick ju säga sanningan.
Jag sa:
- Dominik, alla dör någon gång.
Man kan dö om man blir jätte sjuk eller om det händer en olycka. Om man kanske har krockat med bilen. Som *V* och hennes mamma. Kommer du ihåg det?
(*V* var en elev jag hade som min son hade lekt med när han var med mig på skolan. De omkom i en olycka i julas.)
Ja, det gjorde han, han kom ihåg.
Bilen som åkte i vattnet sa han.
Jag fortsatte:
- Men de flesta människorna döre när de blir gamla och inte orkar leva längre. Då dör man.
Man orkar inte gå, inte åka rullstol, inte äta. Då vill kroppen dö.
Sen sa jag för att få honom att förstå vad "gammal" var.
(Gammal för honom är...de flesta över 20...)
Först är man i magen som pyret. Pyret var sjuk så Pyret åkte upp i himlen. (Min ängel)
Sen föds man, sen blir man lika stor som... ja, jag drog allt från dagis komisar till den äldsta tanten vi känner och sa att den tanten inte är så gammal som man är när kroppen är så gammal att den vill dö.
Sen sa jag. Jag dör när jag är gammal, och du dör också. Men inte nu! Om vi inte blir jätte sjuka, så sjuka att doktorn inte kan bota oss. Om inte det händer en olycka. Då blir vi gammla.
Ja, ungefär så förklarade jag det hela.
Ja, han satt tyst ett bra tag... man såg att tårarna fanns där, men inte ville träda fram. Han såg helt tom ut i blicken. Den odödliga vetskapen ett barn har var borta. Nu viste han sanningan.
För att få det att se lite ljust ut så sa jag att endel tror att man åker upp i himlen och blir en ängel. Och kan titta ner på alla människor och kanske skojar lite med dem. Kanske spottar äppelkärnor i huvudet som var där nere.
Fortsatte med, en del tror att man blir en blomma, eller ett djur.
Han fick tillbaka gnistan i ögonen och började rita på pappret han hämtat vid lekhörnan.
Sen var det inget mer med det...
Tills på kvällen!!
Han satt och lekte med legot en stund innan han skulle sova och jag hörde hur han började gråta hysteriskt!
Jag kom in till honom och frågade vad som hänt.
-Jag vill inte åka upp i himlen när jag är gammal sa han och var helt förkrossad!
Jag pratade med honom igen om döden. Försökte prata om alla vi kände som var i himlen.
Även om jag inte är kristen tycker jag att "åka upp i himlen" är en vacker teori om döden och vill gärna tro på det. Även om jag innerst inne kanske inte gör det. men det är endå en slags trygghet.
Efter det lilla samtalet tyckte jag att jag skulle få honom på andra tankar så vi läste en bok.
sa sedan god natt och jag gick och satte mig vid TV:n.
Han grät igen. Mer hysteriskt än förra gången.
Jag får inte se Herman mer om jag åker upp i humlen sa han.
Herman, det är hans docka han älskar väldigt mycket.
Jag gjore ett sista försök för att få honom att förstå lite bättre och det fungerade.
Jag sa: Det dröjer jätte jätte jätte... jag höll på så hundra gånger och avslutade med jätte jätte länge tills Du är så gammal att kroppen vill åka upp i himlen.
Då somnade han nästan på direkten.
Men det hade varit en tuff natt...
Jag lånade lite barnböcker på biblioteket som handlade om döden och läste dem för sonen. Vilket har hjälpt honom mycket. Men han kan fortfarande komma och vara lite ledsen och säga att han tänker på döden.
Och jag säger då att man får göra det hur mycket man vill. Men att han kanske ska tänka på något roligt i stället.
Får svaret att han inte kan tänka på något annat. Det finns bara döden i huvudet säger han.
Det är hjärtskärande!
Ja, nu blev det väldigt långt... man skulle nog kunna tycka att detta är en början på en roman...
Ville bara tala om hur jag hanterat detta.
Hur har ni gjort?! När era barn tar ett steg närmare tröskeln?! Mot livet... och döden?
Tacksam för svar.