• Äldre 12 Mar 23:45
    39023 visningar
    26 svar
    26
    39023

    Värma upp bröstmjölk från kylen

    Har hört att man inte ska värma upp bröstmjölken man haft i kylen i micron utan i vattenbad. men vad menas med det? Jag har värmt upp i micron :S Varför får man inte det? Min mamma sa att hon värmde upp i micron med både mig och min syster..
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Värma upp bröstmjölk från kylen
  • Äldre 12 Mar 23:48
    #1

    näringsämnen förstörs i micron. i vattenbad menas att du kokar upp vatten o sen sätter du ner flaskan med mjölk i varmvattnet så mjölken blir ljummen.

  • Elin19­83
    Äldre 12 Mar 23:48
    #2

    Jag värmde i micron, jag har inte hört att det skulle vara fel på nå sätt! undrar varför det skulle vara fel?

  • Elin19­83
    Äldre 12 Mar 23:49
    #3

    så mjölken får mindre näring?

  • august­in
    Äldre 12 Mar 23:50
    #4

    Under en kran med hett hett vatten- eller vattenbad... Risken är hög att mjölken inte blir jämnvarm i micron heller...

  • småliv
    Äldre 12 Mar 23:51
    #5

    Jag värmde bröstmjölken i micron. Mina tre barn gick upp i vikt hur bra som helst.
    Lycka till o grattis till bebben..


    En till kanske??
  • Lisapu­nktse
    Äldre 12 Mar 23:51
    #6

    På biba(neo) var de(sköterskorna och läkarna) väldigt noga med att bröstmjölken inte skulle värmas i mikron så jag litade på det.

  • Lisapu­nktse
    Äldre 12 Mar 23:52
    #7

    Allt mat som värms i mikron förlorar ju näring

  • Äldre 12 Mar 23:55
    #8

    finns det någon internet sida med forskning som visar på att bröstmjölk inte ska värmas i kylen?


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Lisapu­nktse
    Äldre 12 Mar 23:59
    #9

    "Däremot anser Livsmedelsverket att det inte är lämpligt att värma bröstmjölk eller bröstmjölksersättning i mikrovågsugn. Det är lätt att värmen blir för hög. Då kan det biologiska värdet av vissa ämnen försämras. "

    www.mat.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=1389

    Tar tillbaka "Allt mat som värms i mikron förlorar ju näring" men jag står ändå vid att JAG tycker och tror det och därför har jag ingen mikro

  • småliv
    Äldre 13 Mar 00:02
    #10
    Lisapunktse skrev 2008-03-12 23:59:45 följande:
    "Däremot anser Livsmedelsverket att det inte är lämpligt att värma bröstmjölk eller bröstmjölksersättning i mikrovågsugn. Det är lätt att värmen blir för hög. Då kan det biologiska värdet av vissa ämnen försämras. "www.mat.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel....Tar tillbaka "Allt mat som värms i mikron förlorar ju näring" men jag står ändå vid att JAG tycker och tror det och därför har jag ingen mikro
    Men det är väl ingen som låter sitt barn börja äta av något som har blivit tillagat på spis eller micro utan att kolla så att det inte är för varmt?
    En till kanske??
Svar på tråden Värma upp bröstmjölk från kylen