• Lille Mammsen

Hjälp!! Har för lite mjölk.....önskar Tips & Råd OMG!!

Har en snart 4veckors pojk som blir ARG när mamma ej har käk så det räcker så man kan få bli mätt o belåten! Han kräks ganska mycke & jag hinner ej fylla på mjölk-behållarna (=brösten *asg*) då man snabbt blir hungrig igen!! Börjat att ge lite ersättning då o då (ca 30-60ml per gång) men ALLTID först låta han tömma behållarna först!! Vill ju amma,vad ska jag göra??

• Svar på tråden Hjälp!! Har för lite mjölk.....önskar Tips & Råd OMG!!
  • PeGw

Hej!! Har samma bekymmer som dig.. fast min lille kille e 9 veckor.. på nätterna räcker mjölken då han ej vill ha mat lika ofta. men på dagarna måste jag tyvärr ge honom ersättning  1-2 ggr. tror inte de finns något direkt att göra..

• Beckah82
    Amning funkar så att ju oftare du ammar = desto mer mjölk producerar du.

Det finns bara ett sätt att få mer mjölk och det är att amma oftare. Bröstmjölk är konstruerad så att bebisen kan smälta maten på 20 minuter. Det är fullt normalt att amma ofta. Ibland flera gånger i timmen. Ger man ersättning så behöver man amma mindre och brösten får mindre stimulans och producerar ännu mindre som följd...

Då och då har bebisen ökningsperioder för att den kräver mer mjölk. Då kommer några dagar av lite mer intensivamning för att öka på mjölkmängden.

För att få mer mjölk kan/bör man:

* Amma ofta! Ju oftare desto bättre för produktionen
    * Amma på natten. Hormonerna på natten gör att mjölkmängden ökar mycket lättare.
    * VILA! Väldigt viktigt att sova och vila tillräckligt
    * Ät ordentligt! Det går åt mycket energi till att amma.
    * Drick massor! Vatten helst.

* Ge INTE ersättning. När du ger ersättning så suger barnet mindre på bröstet och ju mindre barnet suger desto mindre mjölk. Med lite otur blir det en ond cirkel så att man får ge mer och mer ersättning eftersom mjölmängden minskar och vips har man gått över helt till ersättning.

Naturligtvis ska man ge ersättning om barnet mår dåligt tex är slött osv. Men man ska inte mata så barnet blir proppmätt för då dröjer det länge innan det vill suga på bröstet. Ge endast lite. Så lite som möjligt och erbjud alltid bröstet först. Men som sagt...akta för den onda cirkeln som är extreeeemt vanligt förekommande. Många slutar amma på det viset.

Lycka till med allt. Det kommer gå toppen

Grattis till bebisen! pssst...runt 4 veckor brukar första ökningsperioden komma. Låter helt normalt!
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Froggis76

Rekommenderar amningspump!!! På morgonen har man ju oftare lite mer mjölk eftersom bebben inte ätit lika ofta och då pumpade jag samtidigt som jag ammade. Denna mjölk fick han sen på kvällen då det kändes som om tuttarna inte räckte till utan var helt uttömda. Behövde aldrig ge ersättning då detta funkade för oss.
    Som Becka 82 sa, ju mer du ammar, ju mer mjölk produceras.

• Smilla 78

Jag har läst att ett te ska vara bra, YOGI- Himalaya. Finns på hälsokost, om inte annat är det väldigt gott. Jag önskar att jag hade vetat det, jag hade jätteproblen och kunde bara amma i 2,5 månad. Jag provade nästan allt utom det

Lycklig mamma till Neo 12 månader!
  • Circus Larsson

Håller inte med dig Beckah82!
    Alla har inte tillräcklig mjölkproduktion, det hjälper inte att tok amma.Ingen mår bättre av att pressa sig det kommer kanske bara att bli sämre om du pressar dig själv bara för att amma jätte mycket och sen upptäcka att det kanske fortfarande inte räcker för att mätta den lilla!
    Jag har själv varit i din sits och med mitt första barn ammade jag hela tiden i 2 månader men hon var aldrig nöjd,tillslut sa en barnmorska åt mig att komplettera med ersättning och då blev hon en glad baby.
    Med mina andra 2 så fanns det inte heller mjölk så det mättade men då hade jag lärt mig mitt misstag. :(
    Jag säger inte att man ska ge upp direkt men att i vissa fall behövs ersättning, det är inte bara "dåliga och lata kändis mammor" som ger sina barn ersättning och jag tycker att denna ammnings hets är osund!
    Är ditt barn ett mätt och belåtet barn så kommer du som mamma må mycket bättre!:)
    Lycka till och hoppas du hittar en bra lösning för dig

• Tinkerbelle

Min svärmor tipsade mig om att dricka mycket thé och kaffe (givetvis vatten också). Det driver ut mer vätska i brösten. Hade också problem med att mjölken inte räckte men sen jag ökat min kaffekonsumtion så tycker jag att det är MYCKET bättre.

♥♥♥♥ Nu är vår älskade dotter här!!! ♥♥♥♥
  • Beckah82
    Circus Larsson skrev 2008-03-13 07:45:07 följande:
    Håller inte med dig Beckah82!Alla har inte tillräcklig mjölkproduktion, det hjälper inte att tok amma.Ingen mår bättre av att pressa sig det kommer kanske bara att bli sämre om du pressar dig själv bara för att amma jätte mycket och sen upptäcka att det kanske fortfarande inte räcker för att mätta den lilla!Jag har själv varit i din sits och med mitt första barn ammade jag hela tiden i 2 månader men hon var aldrig nöjd,tillslut sa en barnmorska åt mig att komplettera med ersättning och då blev hon en glad baby.Med mina andra 2 så fanns det inte heller mjölk så det mättade men då hade jag lärt mig mitt misstag. :(Jag säger inte att man ska ge upp direkt men att i vissa fall behövs ersättning, det är inte bara "dåliga och lata kändis mammor" som ger sina barn ersättning och jag tycker att denna ammnings hets är osund!Är ditt barn ett mätt och belåtet barn så kommer du som mamma må mycket bättre!:)Lycka till och hoppas du hittar en bra lösning för dig
    Min etta är flaskmatad helt från 6 veckors ålder så...
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Melly

Circus Larsson skrev 2008-03-13 07:45:07 följande:

Håller inte med dig Beckah82!Alla har inte tillräcklig mjölkproduktion, det hjälper inte att tok amma.Ingen mår bättre av att pressa sig det kommer kanske bara att bli sämre om du pressar dig själv bara för att amma jätte mycket och sen upptäcka att det kanske fortfarande inte räcker för att mätta den lilla!Jag har själv varit i din sits och med mitt första barn ammade jag hela tiden i 2 månader men hon var aldrig nöjd,tillslut sa en barnmorska åt mig att komplettera med ersättning och då blev hon en glad baby.Med mina andra 2 så fanns det inte heller mjölk så det mättade men då hade jag lärt mig mitt misstag. :(Jag säger inte att man ska ge upp direkt men att i vissa fall behövs ersättning, det är inte bara "dåliga och lata kändis mammor" som ger sina barn ersättning och jag tycker att denna ammnings hets är osund!Är ditt barn ett mätt och belåtet barn så kommer du som mamma må mycket bättre!:)Lycka till och hoppas du hittar en bra lösning för dig
    Fast att det är många mammor som tror att bebisen inte blir nöjd bara för att den kanske vill amma flera gånger i timmen. Men att det är faktiskt helt normalt att bebisar vill amma så. Inte hela tiden men ofta Alltså min dotter som är en månad hon ammar massor utav gånger det är så tätt att det inte går att räkna. Men att jag ser det inte som att hon inte blir nöjd. Utan att det är naturligt att hon vill bo vid bröstet och amma typ jämnt för att det är ju tröst och trygghet oxå och inte bara mat

Det är _normalt_ att små bebisar ammar nästan jämnt dom första månaderna. Och om dom går upp i vikt som dom ska så räcker mjölken.
  • Melly

mammsens: Brösten blir aldrig tomma Det finns mjölk hela tiden. Ju tätare du ammar ju fortare fylls dom på och att det rinner till ny mjölk medans du ammar så att dom blir aldrig tomma som sagt.

Om du vill öka mjölken så måste du amma tätare och helst inte ge ersättning. För att om du fyller på med ersättning så minskar din egen mjölkproduktion.

Gör som så att du ammar ifrån båda brösten och om din bebis vill amma mer efter det så ammar du från båda brösten en gång till. Och sen en gång till igen om det behövs

När man ska öka mjölken så är det vanligt att man får amma flera timmar i sträck ibland särskilt på kvällarna. Men att det går över

• Smilla 78
    Melly skrev 2008-03-13 15:27:53 följande:
    mammsens: Brösten blir aldrig tomma Det finns mjölk hela tiden. Ju tätare du ammar ju fortare fylls dom på och att det rinner till ny mjölk medans du ammar så att dom blir aldrig tomma som sagt.Om du vill öka mjölken så måste du amma tätare och helst inte ge ersättning. För att om du fyller på med ersättning så minskar din egen mjölkproduktion. Gör som så att du ammar ifrån båda brösten och om din bebis vill amma mer efter det så ammar du från båda brösten en gång till. Och sen en gång till igen om det behövs När man ska öka mjölken så är det vanligt att man får amma flera timmar i sträck ibland särskilt på kvällarna. Men att det går över
    Jag gjorde allt det där, jag ammade ca 1 timme varje gång och pumpade efter det. Sonen åt varannan timme och ibland varje timme. Finns inte en chans att jag skulle ha kunnat ammat oftare för att få mer mjölk. Jag kämpade trots smärta och sår. Både jag och min son tyckte det var jobbigt, på slutet grät han varje gång och vid 2,5 månad ratade han bröstet helt. Amning är inte allt, glad mamma och glad bebis är mycket viktigare. Jag kommer inte göra samma misstag nästa gång om det strular.
    Lycklig mamma till Neo 12 månader!
  • Jesper08

Jag har haft samma problem med sonen sen han föddes (5 veckor på lördag!) och han gick ner i vikt och BVC ville sätta in ersättning... Han var då 6dagar och då sa dem att jag hade tills han blev 9 dagar (=över helgen) på mig att få upp honom i vikt innan detta skulle sättas in.
    Jag köpte då en bröstpump och pumpade när sonen inte åt. Plus att precis innan han vill ha mat så pumpar jag ut allt jag kan ur brösten och har på flaska, sedan lägger jag honom till bröstet och låter honom suga ut allt han kan (barnet kan alltid suga ut mer än vad man kan pumpa ur brösten) när han är färdig med dem ger jag honom flaskan... Till måndagen hade han gått upp 60gram och nu håller jag fortfarande igång pumpar och nu går han upp 300gram i veckan så det känns bra!

Idag upptäckte jag att när han har ammat och fått flaskan så lämnade han 50ml kvar som han inte orkade!! Men jag fortsätter pumpa ett tag till, stannade av med det ett tag innan för att jag inte "orkade" pumpa var dag men till min förtvivlan blev det nästan som att börja om på noll igen...

Vet inte om detta har någon betydelse men nu när jag har mjölk över i kylen så låter jag honom matas från flaska ett mål på natten och då pumpar jag ut ny mjölk när brösten blivit riktigt fulla. Så att han nästa natt för ett nytt mål på flaska. Av någon anledning kändes detta "nyttigt" för brösten att bli riktigt sprängfulla en gång per dygn.

Men tänk först och främst så att ditt barn har rätt grepp om bröstet, får du ont och sår kan det betyda att barnet inte kommer till rätt. Med andra ord så kan barnet inte amma på rätt sätt och få ut mjölken lika effektivt. Då kan detta hämma utdrivningen av mjölken och brösten blir tommare och tommare medan barnet blir hungrigare och hungrigare.

Hoppas detta kan hjälpa dig på något sätt!

• Linda75

Jag tycker det har funkat bättre sedan jag började dricka amningste, vet inte om det är teet som gör det eller om det är för att jag får i mig mer vätska. Hur som helst så är det väldigt gott och jag dricker två tre koppar om dagen. Lycka till

jag beställde amningste från minimundus.se

Svar på tråden Hjälp!! Har för lite mjölk.....önskar Tips & Råd OMG!!