• Hortensia

Hissgardiner - det börjar bli ljust på mornarna...

Jag vill höra om någon har tips om hissgardiner. Antingen mönster för att sy själv eller tips på inköpställen.
    Behöver gardiner till i stort sett hela huset men mest brådskande till sovrummen. Förälrar och barn. Ett måste är att de är mörkläggande. Fodrar man tyget då med något?
    Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hissgardiner - det börjar bli ljust på mornarna...
  • musli

Personliga gardiner heter en bra bok med flera beskrivningar på bl.a. hissgardiner.
    Har precis sytt den ena till dotterns rum med lite modifikationer (finns bild under Hannas rum), den är inte mörkläggande dock! Iom att vi bor här uppe så är det ljust hela dygnet på sommaren och då kommer jag helt enkelt att införskaffa ett mörkt tyg, slå i öljetter i hörnen (tyget lika stort som fönstret invändigt) och sätta upp krokar i fönstret att hänga upp det på + att man drar ner hissgardinen på natten. Det ska nog räcka tror jag.

Mörkläggande hissgardiner har jag inte sett någonstans, tror att de skulle bli för tunga och otympliga att hissa upp. Mörkläggande rullgardiner finns dock på jysk, ikea, coop och på www.rollodin.se t.ex. Vi köpte rullgardinen till Hannas gamla rum på rollodin, mönstret Tiny, ska dock sälja den nu då den inte passar i hennes nya rum, fönstren är större där.

• Hortensia

Tack så mycket. Fin gardin.

• stompanr1

Vi har hissgardiner i båda barnens sovrum, köpte superfina från Himla finns på www.likasom.com De är vit / ljusblå och beige/vit randiga ( med matchande påslakan) men så har vi en vanlig billig mörkläggningsrullgardin bakom, tror det är IKEAs svarta. Bara att dra ner rullgardinen till natten så blir rummet mörkt när de ska sova och snyggt och ljust när de är vakna.

Så mitt tipps, köp en billig mörk rullgardin och en snygg hissgardin så blir du garanterat nöjd !

• inredning

Hemtex har fina och Åhléns också. JAg har några bilder i mitt galleri.

Svar på tråden Hissgardiner - det börjar bli ljust på mornarna...