• Amathea

Ekonomiassistent - Lön o facktillhörighet?

Ska den 7:e april börja på ett litet åkeri (mina föräldrars) som ekonomiassistent på 15h/v.
    Funderar lite kring ingångslön och facktillhörighet.

Jag ska få sk. nystartsjobb, dvs arbetsgivaravgiften betald, och då kräver dom att allt är enligt rådande kollektivavtal, även om inget kollektivavtal finns på arbetsplatsen.
    Därför undrar jag vilket fack man tillhör som ekonomiassistent, och va ingångslönen brukar ligga på.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Ekonomiassistent - Lön o facktillhörighet?
  • CosmicCat

Vilket fack man tillhör beror ju på vilken branch företaget man arbetar på tillhör. Numer är ju HTF och SIF sammanslaget till Unionen och det är väl där de flesta tjänstemännen hamnar. Tjänstemannayrken har dessutom inte samma statiska lönesättning som LO-yrken, utan man tillämpar individuell lönesättning även om det i kollektivavtalen finns angivet en lägsta nivå. Ålder, erfarenhet och bostadsort spelar också roll i lönesättningen.

Jag arbetar som ekonomiassistent och har ca 23500 kr/mån i lön på heltid, jag är 38 år och bor i Stockholm

• Amathea

Hej!
    Tack för ditt svar.
    jag har varit i kontakt med Unionen som hänvisade till Transport, som sen hänvisade tillbaka till unionen.
    Ingen kan svara på nåt, eftersom ingen av dom har avtal med "ekonomiassistenter på åkerier".

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig.
    Arbetsförmedlingen kräver avtalsenliga löner, och att man följer ett kollektivavtal även om man inte är ansluten till ett, för att beviljas stödet.
    Men dom har ingen aning om vilket fackförbund jag ska vända mig till!

Jaja. Sånt e livet.
    De löser sej väl alltid på nåt sätt

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
Svar på tråden Ekonomiassistent - Lön o facktillhörighet?