• AChriss85

Några tips hur man kan ge ögondroppar till en arg 2 åring..

Jag undrar om nån vet något bra tips hur man ger ögondroppar på en 2-åring. Jag var hos läkaren igår. Han fick knappt kolla i ögonen på min dotter, men jag förklara att hon haft sånt där kladd i ögonen fram och tillbaka i 5 veckors tid. Och det har runnit från ögonen sen dess. Jag fick ögondroppar, men tänkte att det kan ju inte vara så svårt att ge. Men hon har kommit in i en fas nu där allt är farligt och jag får knappt torka bort kladdet med en bomullstuss. jag blir frustrerad när jag känner att jag inte komma på nåt bra sätt. jag har lekt med den och "tagit ögondropparna i mitt öga" och försökt att hon själv kan få hålla i den när vi lägger i det. och jag har försökt med mutor, kaka eller glass, eller att gå ut och leka, men inget funkar. Och det är så att jag ska ge det var 3:dje timme 2 droppar. Än så länge har jag fått i 1 droppe eller knappt det med tvång. Känns ínte okej..
    Grannarna kommer väl snart in och undrar vad jag gör med henne för hon skriker och gråter sådant.

Hoppas nån har någon idé...jag ger upp snart

• Svar på tråden Några tips hur man kan ge ögondroppar till en arg 2 åring..
  • Mälaröbo

Mitt enda tips är att hålla fast ordentligt och droppa i och sen släpp. Allt på så kort stund som möjligt.
    Att hålla lite eller att diskutera mm drar bara ut på eländet.
    Allt i livet är inte kul, vissa saker bara måste man och det baar ÄR så, är min filosofi.

• AChriss85

Jo det är sant, det är inte meningen egentligen att jag vill få det till en rolig grej. Men så fort hon ser ögondropparna så blundar hon och lutar sig inåt tröjan så jag inte kommer åt. Förstår inte varför hon blivit rädd. Visst är det obehagligt, det kan jag förstå.
    Får testa och hålla henne ordentligt och sen hoppas att jag samtidigt kan öppna ögonen på henne..

Tack för svaret

• TannTann

Har precis haft samma problem, det är inte alls lätt att få i dom där dropparna i ögonen. Äntligen är det över för vår del!
    Jag fick tyvärr hålla i honom när jag droppade i det. Han fick en chokladbit som belöning efteråt och då blev han väldigt nöjd och mitt dåliga samvete blev bättre. Efter några gånger så gick det lite lättare men var fortfarande mkt arg när jag skulle ge det men han visste i alla fall att han skulle få sin godisbit..

• Tant Green

För oss funkade det bara när vi var två som hjälptes åt. Vi lade henne på sängen, min man höll i henne och jag droppade så snabbt jag bara kunde. Det var "bara" 3 gånger/dag så det funkade, och hon fick penicillin (Kåvepenin) samtidigt som var ännu svårare att få ner, så ögondropparna kändes rätt lindriga i jämförelse

• Svimpe

Håller presis på att ge vår son som blir tre om några veckor ögondroppar tre gånger per dag. Vi har lyckats avdramatisera det så pass bra att han självmant kommer och sätter sig i knät på pappa. Sen håller han hans huvud och särar på ögonlocken så gott det går. Jag håller armarna och droppar. Sen får han en bit hushällspapper direkt och torkar av ögat. Han brukar få "droppa" i en nalles ögon innan eller efter. Vi gör det till en kul grej. Vi sätter på korken och ger honom flaskan så han får pilla med den i nallends ögon. Vi förklarar att det är så att ögat inte gör ont och han verkar fatta.
    Fi försöker avleda han så fort som möjligt så att han inte gråter för då rinner ju medicinen bort med tårarna.

• Svimpe

Ha tålamod, första veckan skulle vi också ge sex gånger per dag och det var med tvång, nu har det gått ett par veckor och han kommer frivilligt. Det är bara själva droppmomentet han protesterar vid. Han vill ju inte att vi pillar i ögat...

• Ananaspaj

Börja med att ge när hon sover då har du väl täckt ett par gånger? Morgonen. kvällen , kanske en tupplur på dagen...

Annars är det nog "bara" att tvinga, hålla fast!

• Flinga 06

Vår ettåring vande sig efter ett par dagars tvång med droppar och började samarbeta.

Svar på tråden Några tips hur man kan ge ögondroppar till en arg 2 åring..