• ticki

TENS under förlossning

Hej på er alla ni som provat TENS under er förlossning.

Jag undrar över var ni placerade era elektroder/plattor under förlossningen. Hur var det här nu med rött och svart och sygg eller ljumskar osv....

Tips mottages tacksamt! Allt som kan lindra känns som en bra idé!

• Svar på tråden TENS under förlossning
  • Sannovitch

Använde TENS ett litet tag när jag hade dom värsta förvärkarna på dagen (dottern kom på natten).. jag hade alla mina värkar i ryggen och hade plattorna nere i svanken, tyckte dock inte dom hjälpte som dom sa..

Vet inte riktigt vad du menar med rött o svart?!

Lycka till!!

• mini79

Jag hade två fram långt ner på magen, mot ljumskarna och två bak i svanken. Det spelar ingen roll vilken färg som är bak eller fram. Anledningen till att det är olika färg är för att du inte ska korsa elektroderna över magen. Bestäm dig alltså för tex svart fram och röd bak så blir dom inte korsade.

Jag tyckte inte att TENS var något bra när dom riktiga värkarna kom. Blev bara irriterad... Hemma var dom bra med förvärkarna däremot.

• ticki

Det var en sjukgymnastelev som visade mig hur den fungerade och var jag skulle sätta plattorna... hon missade infon om ljumskarna... Då jag väntar mitt andra barn nu så vet jag ju att det kändes även i ljumskarna....

mini 79: VAR i ljumskarna placerade du dem? Mot magen eller ned mot benen...?

En sak eleven INTE missade att visa var att TENS:en även kunde få min arm och hand att krampa. Hon satte på elektroderna på armen och vred sedan på rejält! Min hand förvreds till en häxas utseende, typ, och gjorde skitont... Verkligen förtroendeingivande.

Efter det kändes det inte som så stor idé att fråga henne något.

• Stina m buffe i ugnen

Kom just hem från sjukgymnasten med en liten TENS.

Det sitter en svart och en röd "kontakt" på varje sladd från TENS-apparaten, och det är viktigt att inte sätta båda "kontakterna" från samma sladd över magen (precis där bäbisens huvud ju är), så Mini79 har helt rätt, så länge du kör med två röda eller två svarta fram på magen kan du inte göra fel. Då kommer de ju från varsin sladd.

Hon rekommenderade att köra båda elektrod-plattorna från samma sladd på samma sida, dvs båda på höger sida styrs av samma vridknapp, just för att man då lättast undviker att korsa dem.

Min sjukgymnast visade var man sätter elektroderna i ljumskarna - på magen-sidan, typ där man kan känna av mensvärk/äggledarna. Hon var dock väldigt noga med att påpeka att man kan använda dem varsomhelst som det gör ont! Testa sig fram helt enkelt, flytta några cm hit eller dit om det inte funkar optimalt på en gång. Jag ska köra på min krånglande fotled som jag bröt för några år sen och se om det funkar!

• ticki
    Svar på #4
    Tack snälla för bra svar! Nu klarnade det =)Tackar. Så nu är det bara att prova sig fram då =)
  • Iza05

jag hade tens med min första. kommer inte ha det den här gången
    tyckte den inte hjälpte nånting nästan. jag tog lust gas när jag kom in det hjälpte mig iallafall. men min BM sa att ´tensen inte hjälper alla. tyckte nästan att den jorde ondare att ta bort var besväröig. men det är min åsikt. den kanske hjälper för dig

• mini79

Såg att du fick svar om ljumskarna. Sätt dom där det gör ont helt enkelt. Håller nästan med Iza05 om att värkarna (när det blev riktiga) nästan gjorde ondare med TENS. Jag gillade värmekuddar, bad och akupunktur (funkade inte mot smärtan, men jag blev så skönt avslappnad!). Efter 15 timmar så tog jag epiural. Så skönt att slippa ha ont!!! Nackdelen var att den tog lite för bra så jag kunde inte gå under förlossningen, men det var det värt... Lycka till, jag ser fram emot att göra om det hur knäppt det än kan låta.

• turbogos

Jag fick min TENS idag, och bm sa att man får sätta elektroderna överallt utan på livmodern... Vet ej varför... Men man kan sätta dom långt ut på sidorna, på ryggen och ljumskarna+låren. Hoppas på att den hjälper (hade ingen förra gången)!

• Gravid över 40

Jag har haft TENS som enda smärtlindring (och Bob Marley...) alla tre förlossningarna och ska ha det nu med nr fyra också.

Jag har satt på 2 st brevid varandra i ländryggen och 2 st längre ner i korsryggen.
    Jag har börjat använda TENS då jag har haft förvärkar hemma och haft den på till krystvärkar vid förlossning. Jag har ökat styrkan i takt med att smärtan ökar.

Impulserna aktiverar och drar igång kroppens eget försvar mot smärta och det sitter i ett bra tag efter du tagit av den.

Jag kan varmt rekommendera TENS!!!

Lycka till!

Svar på tråden TENS under förlossning