• Cojak

Inhandla till tvillingar, kläder

Hejsan hej!

Kläder till tvillingar....funderar lite kring hur små de behöver vara?? De brukar ju kanske titta ut lite tidigare än enslingar...

Vilken storlek har ni inhandlat till era kommande tvillingar?

Eller ni som fått tvillingar, vilken storlek är att rekommendera??

Jag har köpt några bodys i 50...men inget under 50, bör man köpa det??

Ojoj...det är sååå mkt jag känner jag behöver inhandla, dubbelt upp!! Mysigt men ack vad pengarna springer iväg :)

Ge gärna andra tips på vad jag borde inhandla :) Som förstföderska är man ju helt nollad...och helt fokuserad på att det är tvillingar jag bär på i min mage... kan inte riktigt hitta fokus i min inhandling :)

Vi hörs!

• Svar på tråden Inhandla till tvillingar, kläder
  • Carr0n

Vi har köpt några plagg i strl 44 (om de skulle komma tidigare) sedan lite mer i strl 50 och mest i 56. Kan ju vara så att man går tiden ut också. Som det ser ut för mig nu så är mina tvillingar lika stora som en gravid med bara 1 barn. Skiljer ingenting i storlek, håller dom då de hela vägen så kan det ju bli normalstora.
    Så det är så svårt att veta innan.

Är i v 29 nu.

• flickmamman

Jag har inte tvillingar! och jag blir lite avis på de som har/ska få det)...
    Men det viktigaste att tänka på är bilstol om ni ska ta hem bebisarna med bil. Vagn. overall, mössor,
    Ha mat hemma samt något gott att dricka och äta då du kommer att känna (förmodligen) att du inte kommer att komma ur pyjamasen på hela dagen.
    Amningskudde kanske om du vill ha det, jag har fått ganska små barn och jag tyckte att det var suveränt i början.
    amningspump.
    kanske hjälpte lite....

• Gemelas

Jag köpte från strl 50 och sedan kom mina tvillingar i v29+1 och då var ju tom 40 för stort. Under neovistelsen fanns det tid att gå och handla prematurkläder och om man inte vill/hinner finns det kläder att låna där.

• Katten76

Jag har handlat lite i stl 44 på tradera. Kläder som aldrig varit använda men för en lite billigare peng. Perfekt! Bara att sälja vidare sen.
    Tror dock inte att de behövs,jag är inne i v. 37 och twinsen är stora. Har en hel del i 50 och 56 också. Sen vill jag önska mej lite mer "pojkiga resp flickiga" när de väl kommit och man vet könet på dem. Nu har man ju fått hålla sig till väldigt neutrala färger.

• VitaRosen

Mina flickor kom 6 veckor förtidigt och vägade ca 2 kilo var. Hade bara kläder i storlek femtio som var alldeles för stora men det fungerade ändå.

Våra flickor hade pyjamas, mössa och strumpor på sig i början då det var bekvämast både för dem och för oss.

Det vi behövde köpa däremot var mössor i prematurstorlek då småttingarna har svårt att hålla värmen. Kommer inte ihåg nu hur litet det var men det var runt strl 10 tror jag (kan det ha varit så litet?).

Ärmar och ben på kläderna kan man ju alltid vika upp men mössorna måste iallafall passa något sånär om de skall kunna se något

Man kan skicka mannen för att köpa prematurkläder inför hemresan (men det förutsätter ju att ni har en babyklädesbutik i närheten HM har ju inga prematurkläder...)Då ni får låna mössor och kläder så länge ni är på sjukhuset.

Om ni inte har bil så skall ni säga till på sjukhuset får ni låna bilbarnstolar och så betalar de en taxi hem för er.

Lycka till!!!

Det är underbart med tvillingar! Man har alltid en var!

• malinorebro

Mycktet bra sida man har ju som gravid med tvillingar mycket funderingar kring just vad man ska inhandla nu är ju jag bar ai v 11 än så jag får allt vänta lite till men ska helt klart spara denna sida för tipps längre fram

• Sandrakim

Mina flickor kom i vecka 38+6 och vägde 3,1kg och 3,3kg drygt så stl 50/56 var lagom. Hade inte handlat nåt mindre utan tänkte att man isåfall får handla det då när/om det behövs. Det finns alltid någon släkting eller vän som kan ställa upp med lite klädshoppíng när man själv ligger på BB eller rent av neo! Dessutom fick vi MASSOR med kläder. Folk tror man behöver extra mycket när det är tvillingar.

Grattis förresten!

• Babe

Min dotter föddes i v33 (vikt 1980g) och storlek 44 var tom stora på henne =) så jag har laddat upp med ngr bodys i storlek 44 och resten i 50. Overall odyl har jag i storlek 50.
    På neo där vi låg hade de lite kläder till salu för alla oss akuta fall, så du behöver inte köpa många kläder i storlek 44, bara ett ombyte om du vill...

Och pappan kan ju ta en sväng till stan och shoppa mellan varven på BB/neo...

• Babe

Amningspump som ngn nämnde får du låna från MVC/BVC om du behöver, man får egna "intimdelar" till, maskinen är allmän. Den är elektrisk, mycket bättre än handpumparna, jag använde aldrig min handpump, jobbig!

• Babe

Ett praktisk plagg kom jag på som jag köpte på neo var pyjamaspåsen... den gör inget om den är lite stor och jätteskön att ha på bebisen när man nattammar och inte behöva ha filtar o dyl. En amningsBH+ amningsinlägg och bröstvärmare för dig själv, det var det första mamma kom med och det var härligt!! Boobisarna är ömma i början och då är det skönt med lite extra värme. Finns bla på apoteket. Lycka till/Babe

• Anki85

min syster fick sina tvillingar i v 38, de vägde 3500 resp 3700 och var 50 och 52 långa, de fick ha 56 i storlek
    jag är i v 22 med tvillingar och jag resonerar så att kommer de så tidigt att de behöver mindre än st 50 så ligger de antagligen på neontal och då finns det tid att handla de extra kläder man behöver
    lycka till

• Babe

Anki85: njaaa, tid för shopping bör man kanske inte räkna med under neo-tiden, föräldrarna är ju med i vården (amning, bära-nära, tvätt och bad mm), men däremot har många neo-avdelningar lite prematurkläader till försäljning. Köpte några sovpåsar och mössor, billiga och fina =)

• mistryrose

Jag rekommenderar också att skaffa kanske en uppsättning med stl 44 kläder. Som babe säger, det finns inte direkt tid för shopping och det kan vara svårt att på studs hitta prematurkläder fastän man bor i en större stad. Våra föddes sex veckor för tidigt, vikt+längd 2460g 48cm och 2040 45cm. Alltså stora tjejer för sin ålder men vi tyckte de kunde ha stl 44 länge.

• mammmaanna

Jag har bara storlek 50 till mina, de får stå ut med att bada i sina ett tag. Tror inte de har något imot det

• happylove

Hej!

Vi har köpt två uppsättningar i strl 44 bara för att ha med oss i början. sen har vi lite i 50 och lite i 56,
    Jag är i v 27 nu och tvillingarna växer i samma takt som om det var en så vi får se på nästa UL hur stora dom blivit.

Jag har ju blivit sjukskriven 50% för att det finns risk att dom kommer förtidigt så vi inhandlade lite kläder... Men H&M har lite kläder i strl44 men man ska ha tur att hitta dom för jag tror inte det finns så många,, tror mest i de större städerna då jag köpte mitt i stockholm.. I vår stad är det svårt med H&M men vi har andra butiker med litet sortiment på små kläder.. :)

• Katten76

jag fick mina tvillingar i v.37 och de har faktiskt haft stl 44 fram tills nu, tre veckor gamla. De vägde 2600 resp 3095.
    Det var kanon att köpa kläderna på tradera, eftersom man inte var helt säker på om man behövde dem. Kostade inte många kronor och de flesta var oanvända...
    ha en bra dag!

Svar på tråden Inhandla till tvillingar, kläder