• Lanloun

Ni som pumpar o ger bröstmjölk på flaska!!

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att pumpa ut mjölk o ge på flaska till er bebis ?

Av vilken anledning ger ni på flaska istället för att låta barnet suga på bröstet ?

Hur tycker ni att det går ? Vilka fördelar / nackdelar ser ni ?

Tacksam för svar !!!

• Svar på tråden Ni som pumpar o ger bröstmjölk på flaska!!
  • marika o Oliver

Hej. jag delammade min son i 3 måndaer sedan hade inte jag mer att ge honom. Anledningen till att jag pumpade var för att jag ville att hans pappa skulle få känna sig delaktig och för att se hur mycket han fick i sig.
    Jag hade inte tillräckligt därför var det skönt att kunna ge bröstmjölk och samtidigt vänja honom vid flaska.

Oliver ska bli storebror till en lillasyster 2008
  • Nettan1

Vi gav dottern mjölk i flaska ca. 1 gång om dagen.
    Hade väldigt mycket mjökl, därför började vi med det väldigt tidigt.

Det var dels för att min sambo skulle bli mer delaktig i genom att kunna ge våran dotter mat. Och sen var det väldigt skönt med lite avlastning för mig om han gav dottern mat på kvällen eller morgonen så jag fick sova lite extra.

• Papayia

Jag pumpade o gav på flaska när mina nipplar var så trasiga att jag inte stog ut ( när sonen var 2-3 veckor) Det funkade bra och han hade inga problem med att ta bröstet sen, snarare tvärt om, sen om det berodde på flaskan eller att han blev större vet jag inte men nu äter han bara från brösten...

• Lanloun

Tack för era svar !!

Om man pumpar ut o låter mjölken stå i rumstemperatur typ 2 timmar, måste man värma upp mjölken igen då innan man ger ?

• snabbavinden

Då jag fick min dotter så var hon helt ointresserad av att äta från bröstet så därför började jag pumpa för att kunna ge henne på flaska för det uppskatta hon. Eftersom att min mjölkproduktion inte blev någon höjdare så blev det mer och mer tillägg. Men natte tid ville hon gärna snutta lite på brösten, tror ju inte att det berodde direkt på hennes hunger utan mer närheten...

• Ionea

Jag hoppar in i denna tråd, tänkte att även jag ska börja pumpa lite mjölk så att pappa kan vara lite mer delaktig i matningen. Men jag gör nog inte det förrän lillen är ca en månad gammal. Han äter bra på brösten nu så jag vill inte riktigt börja ännu.

Har hört att man senare kan börja blanda lite bröstmjölk med mjölkersättning så sover dem lite bättre på natten, någon som har erfarenhet av det?

• Nathalie V

Min son är 4 veckor och jag pumpar pga att han inte tar bröstet ger han även ersättning för jag inte har så mycket mjölk. Nackdelarna är väl att jag måste ha med mig så mycket mer så fort vi ska åka någonstans plus att man måste gå upp ur sängen på natten å värma ersättning eller bröstmjölken. Hade varit bekvämare om han ville suga på bröstet för både mig å honom. Fördelen med det hela är ju att min sambo kan vara mer delaktig och hjälpa till att ta honom på natten så jag också får sova lite.

• sofiaellinor

Min dotter fick ersättning på flaska på BB och efter det var det omöjligt att få henne att ta bröstet. Nu är hon sex veckor och jag pumpar och ger henne på flaska. Tyvärr märker jag att jag inte har lika mycket mjölk längre och måste lägga till ersättning ca 2 ggr/dygn. Fördelarna med flaskmatning är ju så klart att min man också kan ge henne mat, men också att hon får i sig lite större mängd per måltid och äter ca var fjärde timme. Det gör att det blir lite längre sovperioder för både henne och oss på nätterna. Dock hade jag föredragit att amma, men tyvärr gick inte det.

• Mags

Hej jag har en son på 2 månader snart o jag pumpar o ger ersättning! Jag pumpar för att jag inte har tillräckligt o lillkillen blir jättekinkig när det inte kommer så mycket men jag ammar åxo! Jag ger bröstmjölk o ersättning på kvällen o min kille vaknar en gång på natten sover som en prins när han e mätt o nöjd!!!!

• Birry

Hej, inte jag, men min fru pumpade i fem månader då vår son inte kunde ta bröstet. Det gick bra, men det är klart att det bli meckigt pga att man ska ha med sig alla grejer när man åker iväg hemifrån + att hon blev ju bunden till pumpen mer eller mindre.

Man kan absolut blanda bröstmjölk + ersättning för att bebbe ska bli mättare och sova längre, vår son sov hela nätter från ca två månaders ålder och jag är säker på att det berodde på att han fick mycket mat (blandade m ersättning när mjölken inte räckte).

Man ska inte låta mjölken stå i rumstemperatur utan kyl ned den direkt i kylskåpet och sen när det är ätdags ställer man flaskan i vattenbad (INTE micron!!) en liten stund (går snabbt om det är liten mängd mjölk) tills mjölken blir 37 grader ca.

Lycka till!!

• pulmones

Min bebis fattar inte att man ska suga och sen svälja, hon är aningens tidigt född och har dessutom råkat ut för lunginflammation och blev sjuk. nu får hon min mjölk på flaska och det funkar bra men det är ett jäkla jobb!

• pinuppis

ja pumpar å har börjat introducera ersättning för att mina bröstvåror inte var att hurra för,tog bara vårta å inte vårtgården..sen har jag så mye mjölk att ja pumpar ur å säljer..kände inte att amma va nått ja trivdes me så ge flaskla känns närmare för mi..hon ä nöjd å ja me

Svar på tråden Ni som pumpar o ger bröstmjölk på flaska!!