Kan man ange ens chef som referens innan han vet att man söker nytt jobb?

Låter som en dum idé.
Nej du måste alltid fråga om lov först!
Du kan ju göra det men det vore bland de mindre klipska saker jag hört talas om. Risken är överhängande att han/hon inte ger dig några vidare referenser samt att vederbörande kommer att betrakta dig med helt nya ögon på ditt nuvarande jobb.
Mvh
Inte såvida jobbet du har är är ett tillfälligt/tidsbegränsat, eller extrajobb där chefen insett från dag 1 att du inte kommer att stanna. Vad tror du annars han kommer att tänka om dig när en främling (eller flera?) ringer och undrar hur du sköter dig på jobbet?
Hitta andra referenser. Finns ingen annan får du förklara det på intervjun, eller tidigare. De referenser som du hittar måste tillfrågas innan varje tjänst som du vill uppge dem för, och godkänna att du lämnar ut deras uppgifter. Allt annat vore bara ohyfsat och sätter dig knappast i en god dager inför en eventuell arbetsgivare. Ta gärna reda på av rekryteraren när vederbörande ämnar ringa, så kan du förbereda referenserna på när de kan vänta sig samtal.
Jag håller med tidigare inlägg om att det nog inte är så bra att lämna din chef som referens.
Jag har rekryterat ett par gånger och har aldrig tyckt att det varit konstigt om någon inte vill ge referenser från nuvarande jobbet. Det har varit helt ok att ge "gamla" referenser från tidigare jobb istället.
Men som sagt, prata ALLTID med dina referenser först så att de är förberedda!
Hmmm... var det jag misstänkte.. är lite klurig situation.
Har en fastanställning på heltid och trivs. Är nu föräldraledig o har precis fått veta att de bara kan erbjuda mig 45% på skolan jag jobbar. Resten får jag ta nån annastans i kommunen. Känns inte alls kul. Har nu hittat ett jobb att söka där ansökningstiden går ut imorgon. Får inte tag på min chef att berätta mina funderingar och måste ju skicka in ansökan idag...
Tror ni verkligen att de ringer referenser innan de kallar på intervju? Jag måste ju hinna varsko honom långt innan dess.
I det fall du beskriver kommer du nog att kunna ange din chef, bara du kollar med henne/honom först.
Det bör inte vara några problem (trodde det var standard till och med) att skriva i ansökan att referenser lämnas på begäran.
Sedan talar du med din chef så fort du får tag på honom.
Ok. Tack för synpunkterna. Ska skriva att referenser lämnas på begäran. Tack
Om de som rekryterar är seriösa så kommer de aldrig att ringa några referenser utan att först dubbelkolla med dig. Dessutom brukar det ligga väldigt sent i rekryteringsprocessen. Du kommer säkert att få gå på flera intervjuer först.
Din chef kommer uppskatta att du frågar innan du uppger honom/henne som referens. Det är alltid bra att ha så bra relationer som möjligt med sina före detta chefer, man vet aldrig när man kan behöva dem