vill ha ert bästa recept på potatisgratäng
Vi äter det så sällan men nu blev jag så sugen på det.... ge gärna tips på vad ni brukar äta till potatisgratängen oxå....
Vi äter det så sällan men nu blev jag så sugen på det.... ge gärna tips på vad ni brukar äta till potatisgratängen oxå....
OKi.
Vi gör såå här hehe.
Skalar och skär potatis i tunna skivor.
Hackar en purjolök
skalar 3 vitlöksklyftor
river ost.
Smörjer en form.
* Lägger potatis
* sen en tredjedel av purjolöken (lagom)
* salta och peppra
' en vitlöksklyfta
* liteost
Sen potatis osv som förra lagre igen.
och sen lika ett tredje lager.
Brukar lägga på osten sista 10-15 min överst annars blir den såå bränd
Sen på 2-4 dl grädde beror på man får ju känna av lite.
sen in i ugnen på 225 grader ca 45 min. ( när potatisen är klar =) )
Lycka till
Jag brukar ha i hälften potatis å hälften morötter, blir jättegott, sen lök, vitlök salt, peppar å matgrädde.. emellan potatis å morotslagren kan man ha riven ost så blir det lite krämigare. Brukar ha kyckling eller något kött till. Sist gjorde vi wienerschnitzel.. SKITGOTT!!!
vi brukar koka potatisen i mjölk o grädde en liten stund inna vi lägger allt i en form...kokar även skivad purjolök i med o vitlök
koka potats, vitlök grädde, purjolök, salt och svart peppar och hemligheten är ost cream. Koka ihop och sedan ner i en form, smaka av innan den kokat klart. När det ör bara lite motstånd tar du upp den och häller ner i en form. Men rör inte för mycket för då går potatisen sönder. Ställ i ugn 175-200 gr. MUMMA
ost cream vad är det? är det typ cantado (stavning?)
Skivad potatis, vitlök, grädde, svartpeppar, salt å´ riven ost - blanda ihop allt i en bytta å´ sen in i ugnen, ca 50min... mums...
Nä ostcream är en speciell sak... Den heter så och finns från ostkompaniet bla.. Men finns inte det för det är svårt att få tag på så kan man använda tex cream bonjour vitlök (osäker på stavningen)
Det blir jätte gott och inte gryningt!!
MUMS !!
Vi brukar göra iordning en potatisgratäng som är varvad med purjolök och rökt strimlad skinka. Salt och peppar och grädde givetvis :D
Sen till blir det kotletter, filebitar eller fisk. Helt och hållet vad frysen erbjuder till som passar.
LYCKA TILL
Håller med om att ostcreme är hemligheten!! Har jobbat med catering och där användes det i deras fantastiska pot.gratänger. Man blandar ihop det med grädden. Tror det är svårt att få tag på som privatperson? Kul att nån annan kände till ostcreme, ingen annan har fatt vad det är när jag pratat om det.
Nä det kan vara svårt att hitta den men som sagt prova med cream bonjour vitlök, smaskens!!
mm det ska jag prova nästa gång! Har verkligen saknat ostcremen när jag gjort pot.gratäng hemma, blir inte samma sak utan.
jag använder:
Potatis ett gäng
Gul-lök 2st
vitlök 4-6 klyftor
Riven ost -brukar köpa gratängost
Salt&svart peppar
grädde &mjölk tills formen är fylld till 2/3
brukar varva alla ingredienserna(utom grädden) tills formen är full.Häller då på grädde/mjölk så det täcker 2/3 av formens djup
Även riven ost i gratänegn.och sen brukar jag när det är ca 15minkvar lägga på ost även på översta lagret.
Jag använder rikligt med salt och svartpeppar!
Mums
Stor favoriten här hemma och hoss alla som smakat det..
Potatisgratäng
Ingredienser
1 kg potatisar skivade
1 paket bacon i strimlor
1 st gul lök
2 klyftor vitlök pressad
3 dl grädde
3 dl mjölk
salt, peppar och grillkrydda
Gör så här
Skala och skiva potatisen, strimla baconet, krossa vitlöken och hacka löken. Börja med att lägga ett lager potatis i botten på en ugnsfast form.
Lägg lite av bacon, lök och vitlök på potatisen och krydda med salt, peppar och grillkrydda. Lägg ett nytt lager potatis, bacon, lök, vitlök och kryddor på det lagret med.
Lägg nu lager på lager tills du fyllt 3/4 av formen. Häll över grädden och mjölken.
Ställ in i en förvärmd ugn på 175-200 grader tills potatisen är mjuk. Börjar det övre lagret se för mörkt ut kan du lägga över aleminium folie.
Baconlindad vitlöksfilée
Ingredienser
1 st fläsk/oxfilée el, 4-kycklingfiléer
1 paket bacon
2 klyftor vitlök pressad
1 nypa salt
1 nypa peppar
Gör så här
Börja med att putsa piléerna, skär därefter några snitt längs filéerna. Tryck i lite vitlök i varje snitt, krydda med salt och peppar.
Linda bacon runt filéerna och lägg på en ugnsfast form. Ställ in på mittersta falsen på 175 grader tills färdigt. Om baconet börjar bli för hårt, täck med aleminiumfolie.
TIPS!!!
Använd gräslök i gratängen på sommarhalvåret... väldigt gott!
kokt potatis med skal och låt kallna (gärna gårdagens), skiva i tunna skivor och snabbstek skivorna i stekpanna med smör, peppar, salt och vitlök.
Häll sedan ned allt i en form och tillsätt grädde och in i ugnen.
När den tjocknat strör du riven ost över och gratinerar.
jättegott och jätteenkelt
Min gratäng är godast!
Lägg skivad potatis i en smord form, när ca halva formen är fylld, pressa över vitlök (efter smak), peppra med grovmalen svartpeppar och strö över lite riven parmesanost. Fyll sedan på med potatis hela vägen upp. Häll på riktig vispgrädde In i ugnen i 225 grader i ca 45 minuter.