• josida

Cypern eller Turkiet - vilken resa ska jag välja???

Jag velar mellan två resor, kan bara inte välja...

Båda är i augusti.

Denna första är till Turkiet på Blue Star Club Dem: www.fritidsresor.se/Resorts/Travel.aspx&cat=2|277&entry=36&dest=&city=109&type=c&hotel=4753
    Kostar 9600 kr för mig och 2 barn, då ingår halvpension (frukost och middag).

Den andra är till Cypern Blue Star Jacaranda: www.fritidsresor.se/Resorts/Travel.aspx&cat=2|277&entry=2&dest=0&city=123&type=c&hotel=4784
    Kostar 8500 kr för mig och 2 barn, dock utan måltider.

Vilken skulle ni ha valt? Och varför?
    För- och nackdelar med resmålen?

• Svar på tråden Cypern eller Turkiet - vilken resa ska jag välja???
  • CarlHerman

Jag hade utan tvekan valt cypern. Har inte varit i turkiet men har svårt att tänka mig att det skulle vara bättre. Har varit på många ställen i europa och cypern är hittills det absolut bästa. Har varit i fig tree bay 2 ggr. Jag hade aldrig valt halvpension, också en fördel med cypernresan. Har haft det en gång och aldrig mer. Det slutade med att vi gick ut och åt ändå för maten/matsalen var så tråkig. En stor mening med att resa för mig är att gå ut och äta, och i området kring ditt hotell (pernera/fig tree bay) finns hur många underbara restauranger som helst. Och det är inte dyrt som en del säger! Vi har gjort åt ca 3000kr per vuxen och då ätit och druckit ute utan att snåla varje kväll+shoppat mm. Frukost och lunch har vi handlat i affären, nån gång ätit ute det med. Stränderna och vattnet är jättefint, helt turkost. Finns mkt att hitta på för barnen mm.
    Turkiet har aldrig lockat mig, de jag känner som varit där har inte varit helt nöjda.

• josida

tack för era svar!

Någon mer?

• CarlHerman

ja är du i fig tree bay/pernera området så är det så gott som inga jobbiga restauranginkastare och liknande, vilket är ett stort plus enligt mig! Tycker du cypern blir dyrare pga det inte ingår måltider så tänk på att många restauranger har s k set menus, alltså en fast två- eller trerättersmeny som ändras dag för dag och är billigare än a la carte.!

• isisisis

Du kanske skulle ta reda lite på något om länderna och bilda dig en uppfattning?
    Allt är ju inte bara en solstol!?

• josida

LÅter som de felta röstar för Cypern då...

isisisis: En solstol är faktiskt det mesta jag är ute efter. Reser man med två små barn är det inte kulturen som lockar i första hand, utan sol och bad...

• isisisis

Jag har allltid tagit reda på fakta och intresserat mig för landet jag åkt till fast jag haft mina 2 små barn också med mig!

Tycker jag vill ha en känsla för folket,och för kulturen.

Även om jag legar i solstolen också

Det är ju totalupplevelsen man vill ha tycker jag
    men det tycker bara jag som sagt....

• josida

isisisis: har du något att berätta om den turkiska resp. cypriotiska kulturen/befolkningen då?

Svar på tråden Cypern eller Turkiet - vilken resa ska jag välja???