• Kärleksbarn

Välling gjord på mannagryn eller Nutramigen/Peptijunior? Behöver snabbt svar!!!!

Som frågan lyder. Finns det någon som kan ge mig recept på välling gjord på mannagryn eller Nutramigen, Peptijunior. Vår son är mjölkallergisk och vill kunna ge han välling som variation till gröt!

Svara snabbt!

Tack

• Svar på tråden Välling gjord på mannagryn eller Nutramigen/Peptijunior? Behöver snabbt svar!!!!
  • Mollan

Gör enligt receptet på mannagrynspaketet men använd vatten istället för mjölk. Svalna och blanda ner "rätt" antal skopor nutra.
    Närmar han sig året kan du istället ta solhavre/oatly och skaka i nutra.

• Kärleksbarn

Men det finns inget recept för välling där, eller bara jag som är knasig?

• littlemum

Vi gör havremustvälling. 2,5 dl vatten 2msk havremust koka 3 minuter. I med 8 mått nutra.

• Kärleksbarn

Vad är havremust? Har inte det hemma kan jag göra på annat? Tänkte mannagryn men vet inte hur mycket jag ska dosera för att den inte ska bli grötig!

• fillie

mannagrynsvälling; 2 dl vatten
                                 1 msk mannagryn
                                 6 skopor nutra/pepti
    koka upp vattnet och vispa ner mannagrynen, låt koka ca 5 min, låt svalna ngt och vispa ner nutra eller pepti...om det blir tjockt så såämed lite mervatten.

~Neos mamma~
  • littlemum

2tsk majsstärkelse
    2dl vatten
    6mått nutra

vispa ihop stärkelse och vatten kallt, koka upp samt sjuda någån minut. Svalna av blanda i nutra.

Så har du nutravälling

• littlemum

Vetemjölsvälling:

3tsk vetemjöl
    2 ½ dl vatten
    8 mått nutra

vispa ihop vatten och mjöl, koka 2-3 min. svalna blanda i nutra

• marre81a

Kan även göra ersättningen som vanligt , tillsätt sedan 1-2 msk EkoGo grötpulver.

Svar på tråden Välling gjord på mannagryn eller Nutramigen/Peptijunior? Behöver snabbt svar!!!!