Någon mer som har haft problem med Frsäkringskassan vid stark adoption?
Igår kväll ringde jag till Försäkringskassan för att höra varför jag inte kan göra mina ärenden på internet. Adoptionen har gått igenom i barnets födelseland. Landet har skrivit under Haag-konventionen, och adoptioner därifrån är starka adoptioner. Personen jag pratade med (efter 14 minuters kötid) kunde inte svara på detta men lämnade ett meddelande till handläggaren. Imorse ringde handläggaren upp. Hon påstod tvärsäkert att adoptionen måste gå igenom svensk tingsrätt innan den är godkänd i Sverige. Jag försökte förklara att så inte var fallet, men hon var obeveklig. Därefter ringde jag Skattemyndigheten. De bekräftade att adoptionen verkligen var genomförd och godkänd i Sverige. Så jag ringde tillbaka till Försäkringskassan och fick återigen prata med någon som ingenting visste (efter 13 minuters kötid), men som skulle lämna ett meddelande till handläggare...
Jösses! Nu är det ju inte livsviktigt för mig att kunna sköta mina Försäkringskasseärenden på internet, men det underlättar om jag kan det. Men det irriterar mig att handläggare på Försäkringskassan är så dåligt informerade. Vi kan väl knappast inte vara de enda som har barn genom stark adoption?