• Mara

Någon mer som har haft problem med Frsäkringskassan vid stark adoption?

Igår kväll ringde jag till Försäkringskassan för att höra varför jag inte kan göra mina ärenden på internet. Adoptionen har gått igenom i barnets födelseland. Landet har skrivit under Haag-konventionen, och adoptioner därifrån är starka adoptioner. Personen jag pratade med (efter 14 minuters kötid) kunde inte svara på detta men lämnade ett meddelande till handläggaren. Imorse ringde handläggaren upp. Hon påstod tvärsäkert att adoptionen måste gå igenom svensk tingsrätt innan den är godkänd i Sverige. Jag försökte förklara att så inte var fallet, men hon var obeveklig. Därefter ringde jag Skattemyndigheten. De bekräftade att adoptionen verkligen var genomförd och godkänd i Sverige. Så jag ringde tillbaka till Försäkringskassan och fick återigen prata med någon som ingenting visste (efter 13 minuters kötid), men som skulle lämna ett meddelande till handläggare...

Jösses! Nu är det ju inte livsviktigt för mig att kunna sköta mina Försäkringskasseärenden på internet, men det underlättar om jag kan det. Men det irriterar mig att handläggare på Försäkringskassan är så dåligt informerade. Vi kan väl knappast inte vara de enda som har barn genom stark adoption?

• Svar på tråden Någon mer som har haft problem med Frsäkringskassan vid stark adoption?
  • Thalis

Klart att det inte är livsviktigt att du kan ordana detta via nätet MEN jag tycker att det ska finnas som en möjlighet! Och nä,ni är inte dom enda med stark adoption Tycker också att handläggare på myndigheter är dåligt informerade när det gäller adoptivbarn överhuvudtaget Jag hade dock tur att vår handläggare också är en adoptivmamma och hon gjorde en massa för att underlätta för oss. Jag hade glömt bort att skicka medgivandet från soc men det ordnade hon genom att gå in på skatteverkets sida och se att det var vi som stod som vårdnadshavare för dottern,och allt gick snabbt och smidigt tack vare henne. MEN jag har hörts tala om föräldrar som fått föräldrarpenningen och barnbidraget fördröjt bara för att de glömt att skicka med kopia av medgivandet,med tanke på att fk handläggaren kan ändå se vilka som är vårdnadshavare för barnet via skatteverkets sida. Sen blir jag ultra störd på att allt går mycket snabbare och smidigare när det gäller biobarn både när det gäller skatteverket och fk *grrrr*

Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • Mara
    Thalis skrev 2008-03-13 21:12:36 följande:
    Klart att det inte är livsviktigt att du kan ordana detta via nätet MEN jag tycker att det ska finnas som en möjlighet! Och nä,ni är inte dom enda med stark adoption Tycker också att handläggare på myndigheter är dåligt informerade när det gäller adoptivbarn överhuvudtaget Jag hade dock tur att vår handläggare också är en adoptivmamma och hon gjorde en massa för att underlätta för oss. Jag hade glömt bort att skicka medgivandet från soc men det ordnade hon genom att gå in på skatteverkets sida och se att det var vi som stod som vårdnadshavare för dottern,och allt gick snabbt och smidigt tack vare henne. MEN jag har hörts tala om föräldrar som fått föräldrarpenningen och barnbidraget fördröjt bara för att de glömt att skicka med kopia av medgivandet,med tanke på att fk handläggaren kan ändå se vilka som är vårdnadshavare för barnet via skatteverkets sida. Sen blir jag ultra störd på att allt går mycket snabbare och smidigare när det gäller biobarn både när det gäller skatteverket och fk *grrrr*
    VIlken tur ni har haft! Handläggaren påstod att de endast hade pappret som hemutredaren skickat dit om att adoptionen får fortsätta. Men hon på Skatteverket sa att i deras register stod det att adoptionen var genomförd och godkänd. Kanske vet inte den här handläggaren på Försäkringskassan att hon kan kolla Skatteverkets register? :-O
  • Thalis
    Mara skrev 2008-03-13 21:17:10 följande:
    VIlken tur ni har haft! Handläggaren påstod att de endast hade pappret som hemutredaren skickat dit om att adoptionen får fortsätta. Men hon på Skatteverket sa att i deras register stod det att adoptionen var genomförd och godkänd. Kanske vet inte den här handläggaren på Försäkringskassan att hon kan kolla Skatteverkets register? :-O
    Eller så var hon helt enkelt en idiot! *sorry* Blev är lite butter*
    Hon borde veta detta eftersom FK och skatteverket har samkörning på deras folkbokföringsregister!
    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • Mara
    Thalis skrev 2008-03-13 21:21:25 följande:
    Eller så var hon helt enkelt en idiot! *sorry* Blev är lite butter*Hon borde veta detta eftersom FK och skatteverket har samkörning på deras folkbokföringsregister!
    Ja, det är också en möjlighet
    Sur var hon i alla fall. Kanske berodde det på att hon fick säga allt två gånger, eftersom att jag hade svårt att höra vad hon sa. Hon ringde kl 7.45, mitt i frukosten, och jag hade barnen tjattrandes i bakgrunden. De begärde att få ost och macka
  • Fru hemlig

Har inga tips vill bara säga att det är sååå dåligt att det inte finns rutiner för oss adoptivföräldrar. Suck och hoppas att det löser sig snabbbt!

• Mara

Följetongen fortsätter. Ingen endaste handläggare på Försäkringskassan ringde mig igår. Så imorse ringde jag dem. Igen. Nu fick jag en ny version av varför jag inte kan göra mina ärenden på internet. Den här personen hävdade bestämt att det saknades personnummer och inga uppgifter var skickade från Skattemyndigheten.

Jag ringde Skattemyndigheten. Igen. De var fortfarande helt oförstående över Försäkringskassans påståenden. Fick prata med en mycket trevlig handlägare där som sa att jag kunde lämna hennes namn och telefonnummer till Försäkringskassan om jag ville.

Nu har jag precis ringt Försäkringskassan igen. Den här gången skulle jag inte ge med mig, tänkte jag. Fick prata med en beskedlig person. Hon försvann ett par minuter för att kolla upp något. Nu fanns tydligen alla uppgifter från Skattemyndigheten. De hade kommit in för någon vecka sedan. Det var visst bara så att det var några listor som inte hade uppdaterats ännu. Därför kan jag inte göra ändringar på internet. Och därför har vi inte fått barnbidrag.

Skumt skumt skumt.... Hur kan man få så många olika besked i ett och samma ärende?! Det är verkligen frustrerande och irriterande att de på Försäkringskassan inte har bättre koll på vad som gäller angående adoption och att olika personer lämna olika uppgifter. Och dessutom felaktiga uppgifter.

• Mara

Kan berätta vad som har hänt sedan sist. Jag trodde efter senaste samtalet med Försäkringskassan att allt var klappat och klart. Men där trodde jag allt fel. I förra vecka blev vi uppringda av handäggaren på Skatteverket. Hon hade på eget initiativ tagit kontakt med Försäkringskassan och förklarat för dem vad som gäller.

Så NU kan jag göra min ärenden hos Försäkringskassan! Idag fick jag även ett brev där det står att jag är beviljad barnbidrag. Som tur är får man ju detta retroaktivt. MEN det är ju surt att man inte kan få prata med en person på Försäkringskassan som vet hur det fungerar med adoptioner. Jag kan förstå att alla som jobbar på Försäkringskassan inte kan vara insatta i allt, men de borde i så fall kunna koppla samtalet vidare till någon som kan sin sak. Även om adoptioner är ovanligt jämfört med hur många som får barn genom graviditet så måste man ju kunna kräva att Försäkringskassan ska vara informerade vad som gäller även vid adoption. Fasen, man har väl annat för sig än att sitta i telefon när man har kommit hem med sitt adopterade barn

• Fru hemlig

Skönt att det löst sig för er men mkt surt att det inte finns rutiner för detta

Mara skrev 2008-03-25 21:50:29 följande:
    Kan berätta vad som har hänt sedan sist. Jag trodde efter senaste samtalet med Försäkringskassan att allt var klappat och klart. Men där trodde jag allt fel. I förra vecka blev vi uppringda av handäggaren på Skatteverket. Hon hade på eget initiativ tagit kontakt med Försäkringskassan och förklarat för dem vad som gäller.Så NU kan jag göra min ärenden hos Försäkringskassan! Idag fick jag även ett brev där det står att jag är beviljad barnbidrag. Som tur är får man ju detta retroaktivt. MEN det är ju surt att man inte kan få prata med en person på Försäkringskassan som vet hur det fungerar med adoptioner. Jag kan förstå att alla som jobbar på Försäkringskassan inte kan vara insatta i allt, men de borde i så fall kunna koppla samtalet vidare till någon som kan sin sak. Även om adoptioner är ovanligt jämfört med hur många som får barn genom graviditet så måste man ju kunna kräva att Försäkringskassan ska vara informerade vad som gäller även vid adoption. Fasen, man har väl annat för sig än att sitta i telefon när man har kommit hem med sitt adopterade barn
  • Pums

Läste lite på er tråd bara.
    Vad är stark adoption för något? Har aldrig hört begreppet förut.
    Hoppas det är ok att jag hoppar in och frågar Glad?

Pyret växer i magen
  • Fru hemlig

Stark adoption är kortfattat att de går igeom i det landet man adopterar i från. En svag adoption går igenom först efter en process i Sverige. Det är helt ok att fråga! Om du vill ha mer detaljer säg till.

• Pums
    Svar på #10
    Fru hemlig skrev 2008-03-27 08:41:33 följande:
    Stark adoption är kortfattat att de går igeom i det landet man adopterar i från. En svag adoption går igenom först efter en process i Sverige. Det är helt ok att fråga! Om du vill ha mer detaljer säg till.
    Nej, var lite nyfiken bara. Tack för svaret. Ha en bra dag!
    Pyret växer i magen
  • Mara

Fru hemlig skrev 2008-03-26 08:54:19 följande:

Skönt att det löst sig för er men mkt surt att det inte finns rutiner för detta
    Ja, jag tycker att det verkligen är uselt av Försäkringskassan. Får nästan lust att försöka ta kontakt med någon chef för att tala om vilken okunskap man kan bli bemött med när man har adopterat.
  • Fru hemlig

JaDA: Ja gör det! Jag har mailat dom eftersom det på sin sida om adoptioner skrev om egna barn och adopterade. Jag har inte kollat om de ändrat de men de svarade för ngn vecka sedan att de skulle det.

Svar på tråden Någon mer som har haft problem med Frsäkringskassan vid stark adoption?