• Svar på tråden Vi som gjort IVF med BF maj-juni del 3
  • Arrax

Kul att få vara först med att skriva i tråden.

(¯`°?.¸ ♥ BF 14 Maj ♥ ¸.?°´¯)
  • Tis

Hej!

Jag har inte hängt på FL på evigheter. Har haft en del trassel med hälsan så har inte orkat med så mkt. NU mår jag bra igen, jobbar för fulla muggar. Tycker att denna graviditet har kännts så lååång men antar att mina hälsoproblem är en del av det. Nu känns det iaf att det finns en ende på det hela, det är ju faktiskt bara dryga två månader kvar. Det som bekymmrar mig nu är hur Freja ska reagera när det kommer ett syskon. Hon är otroligt mammig men det löser sig nog.
    Tror att jag börjar ha känningar av foglossning, hade inte det förra gången. Men nu gör det ont i "underredet" när man går och rör på sig. Hur mår ni andra?

• Big eyes

Det närmar sig maj och juni snart!!! Vad spännande och se sen vad alla skriver när vi kommer hem från BB

Hur långt har ni kommit med förberedelser och alla inköp?

• Glittran

Big eyes - inte så långt...
    Bara barnvagn beställd än så länge.
    Men jag räknar med att resten av inköpen inte tar så lång tid.

• tandrollet

Jag tycker tiden hittills har gått jättefort! vagnen beställd borde komma i nästa vecka.Blev en Emmaljunga Smart Duo Combi - svart jättefin
    Har köpt lite kläder och även fått en massa begagnade från olika håll.
    Snart kommer jag också att få "moderskapslådan" som man får här i Filnland.Innehåller kläder och lite allt möjligt man kan behöva till babyn.

Du som ska bli mamma har rätt till moderskapsunderstöd när du har varit gravid i minst 154 dagar och genomgått en
    hälsoundersökning före din femte graviditetsmånad. Du har också rätt till moderskapsunderstöd om du adopterar ett barn som är under 18 år.

Du kan välja mellan en moderskapsförpackning med babykläder och barnvårdsprodukter och ett skattefritt engångsbelopp på 140 euro. 

Om du samtidigt får flera barn får du höjt moderskapsunderstöd. För det andra barnet får du 2 moderskapsunderstöd, för det tredje 3 osv. T.ex. tvillingar berättigar till 3 understöd.  Då kan du välja en kombination av förpackningar och penningunderstöd.

Moderskapsförpackningen får du per post och penningunderstödet
    betalas in på ditt bankkonto. Moderskapsunderstödet är skattefritt.

Moderskapsförpackningen innehåller skjortor, byxor, sparkdräkter, mysdräkter, mössor, overall, strumpor, handduk, underlakan, påslakan, täcke, sovsäck, tygblöjor, madrass, skötunderlägg, hårborste, leksak, pekbok, nagelsax, bindor, kondomer m.m.

BF 23/6 2008
  • Big eyes

Tandtrollet, vad bra med moderskapsförpackningen. Det är inget vi har i Sverige
    Vilka fina kläder!!!

Idag har jag varit och beställt vagnen och köpt sängen och en del saker till barnkammaren. Jag har drygt 11 veckor kvar, men känner att jag vill bli klar med planeringen så sista veckorna inte blir stressigt när man blir tyngre och kanske får mer krämpor.

• coerulea

Fantastiskt, vilket paket Finland erbjuder sina barnfamiljer! Men innebär inte det att alla små barn i Finland ser exakt likadana ut de första månaderna?

• coerulea

Vi har ännu inte köpt några kläder eller saker. Barnvagn är dock beställd. Det blev en Teutonia Fun, via nätet från Tyskland. Nästa projekt tror jag blir att köpa en bilbarnstol.

• tandrollet

Kläderna i lådan är från storlek 62 så de minsta plaggen måste man skaffa själv.Ganska konstigt att det är så - jag tycker det skulle ha varit bättre om lådan innehållit de allra första plaggen?! Hur som helst så köper ju de flesta kläder själv ändå och så får man ju massor också. Och så ärver man och lånar av vänner.
    Tycker inte att alla kläder i lådan är så jättefina, men visst är det en toppengrej att få helt gratis!
    Sedan vet man ju exakt då man ser en baby om h*n har kläder på sig som kommer ur moderskapsförpackningen - det gör ju inget förstås, men ändå!

BF 23/6 2008
  • Arrax

Vi har nog inhandlat allt vi ska ha. Det enda jag vet fattas så är det madrass till spjälsängen. Barnvagnen får vi ärva av min syster och bilbarnstolen har vi tänkt hyra första tiden.
    Nu längtar jag efter att få packa väskan som ska med till BB och sätta ihop skötbordet och tvätta och stryka barnkläderna. Men jag tycker det är lite tidigt att göra det än, det är ju faktiskt 9 veckor kvar.
    I dag gjorde jag sista dagen på jobbet (havandeskap) och nu ska jag bara njuta av våren och min mage.
    Kram på er

(¯`°?.¸ ♥ BF 14 Maj ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vi som gjort IVF med BF maj-juni del 3