• Anonym (Orolig)

Springmask & gravid, hjälp!

Jag har precis upptäckt att jag har springmask och är gravid. Vidrigt! Vad göra? Försvinner det utan behandling? Farligt för bebisen? Farligt att behandla?

• Svar på tråden Springmask & gravid, hjälp!
  • Pingu32

nej inte farligt för bebisen, det finns ett preparat som du kan köpa på apoteket som ej är farligt för gravida. kommer ej i håg vad det heter, tror det var vanquin. Bebisen tar ej skada av masken men det känns nog inte så kul att ha det... har tack och lov aldrig haft det hittils...

• steqve

Tror inte masken försvinner av sig själv. Vill minnas att det behövs något för att ta död på den... Farligt att behandla skall det inte vara. Dock kan masken ta sig in i underlivet och boa lite där. Huruvida det är skadligt för fostret eller ej låter jag vara osagt.

Läkare någon?

• Anonym

På apoteket finns Vermox du kan köpa.
    Jag hade det också en gång när jag var gravid och fick inte äta den andra sorten, Vanquin, utan åt då Vermox.

Tänk också på att:
    Tvätta händerna efter toalettbesök.
    Tvätta händerna före maten.
    Klipp naglarna kort.
    Tvätta stjärten med mild tvål dagligen.
    Använd flytande tvål och personliga handdukar.
    Byt underkläder och pyjamas varje dag.
    Tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt.
    Byt sängkläder ofta.
    Rengör badrum och sovrum dagligen.

Barn ska inte dela glas eller använda varandras tandborstar.
    Risken är stor för spridning inom familjen. Därför bör hela familjen behandlas samtidigt.

• Pingu32

vermox är enligt fass ej tillräckligt testat beträffande graviditet, vanquin rekommenderas under graviditet

• Anonym

Ha ha ha.. totalt tvärtom mot vad dom sa till mig.
    Och för Vermoxen behövde jag inte ta så stor mängd som jag behövde med Vanquin sa dom.
    Ja.. allt ändrar sig på några år.

• Anonym

Jag upptäckte inatt att min dotter har spring mask. Jag ringde sjuksköterska imorse och hörde mig för, om det är så att jag också har fått det är det ingen fara för bebisen. Men jag skulle ta vanquin. Absolut inte vermox, som min dotter skulle ta!

Svar på tråden Springmask & gravid, hjälp!