• scrapparlotta

Enkel men god efterrätt.....gärna med glass.

Är så dålig på efterrätter, vi gör nästan aldrig nåt sånt här. Men på lördag så vill jag bjuda på liten efterrätt till melodifestivalen. Så har ni nåt enkelt men gott recept. Gärna med vaniljglass för det har jag i fryset.

• Svar på tråden Enkel men god efterrätt.....gärna med glass.
  • LeWi

Marängswiss?
    Köp maränger, glass, grädde, banan och chokladsås.
    Sen skivar du bananen och varvar glass, grädde, maräng och banan och toppar med massor av chokladsås.
    Smaskens!

I reject your reality and substitute my own.
  • Me o Mike

Gino är supergod!!!!!

Jordgubbar, banan, kiwi. Skiva ner i en ugnsform och blanda om.. Riv ner en massa vit choklad och sen in i ungnen.. Servera med tex vanlijglass... MMMMmmmm..

• Bamse04

Jag brukar ta en stor fat.Lägga glass på den och sen runt glassen så har jag halvtinade hallon och blåbär.Jag brukar oftast ha gammaldgs vaniljglass och detta är en av mina favoriter.Ibland så har jag hackade hasselnötter eller valnötter på glassen.
    Uppskattas även av barnen.Enkell,snabbt och jättegott.
    Man kan välja annan frukt som man tycker om.
    Ibland om jag saknar hallon och blåber så kan jag ha tex. banan,kiwi,persika från burken.

• Bamse04
    MulleNuh skrev 2008-03-14 09:20:06 följande:
    Gino är supergod!!!!!Jordgubbar, banan, kiwi. Skiva ner i en ugnsform och blanda om.. Riv ner en massa vit choklad och sen in i ungnen.. Servera med tex vanlijglass... MMMMmmmm..
    Det låter gott:)hur länge ska man ha det i ugnen och på hur många grader?
  • Me o Mike

hmm, du får kolla när chokladen fått lite ljusbrun färg.. ca 15-25 min.. Ta det på 200 grader..

Bamse04 skrev 2008-03-14 09:26:15 följande:
    Det låter gott:)hur länge ska man ha det i ugnen och på hur många grader?
  • MajaLinnéa

Köp konserverade päronhalvor och After Eight.

Lägg så många päronhalvor du vill ha i en ugnssäker form, och lägg en After Eight-platta på varje päronhalva.

In i ugnen tills After Eighten smält lite lagom.

Serveras varma med vaniljglass!

• scrapparlotta

Oj, vad många goda tips......hmmm, blir svårt att välja. Den där Gino har jag nog ätit hos en kompis. Var SUPERGOTT! Även päronhalvor med after eight är mammas favorit så det har jag ätit mååånga gånger, gott även det.
    Marängswiss, det är ju gott men rätt så mättsamt. Vi ska ju äta lite god mat innan, så då kanske det är för mättsamt. Annars ett bra tips.....

Jag ska fundera på detta, men TACK snälla ni för jättebra tips

• Me o Mike

Ta min ta min!!!

Skoja bara.. Ja allt lät gott...

• Mallaco
    MulleNuh skrev 2008-03-14 09:20:06 följande:
    Gino är supergod!!!!!Jordgubbar, banan, kiwi. Skiva ner i en ugnsform och blanda om.. Riv ner en massa vit choklad och sen in i ungnen.. Servera med tex vanlijglass... MMMMmmmm..
    Mmmmm hade också tänkt föreslå det... Jättegott!
  • phillipha

Jag brukar ha banan, kiwi, björnbär och konserverade persikor i min gino. Riv massor av vit choklad och in i ugnen i 225 grader i ca 15 minuter. Ställ formen långt ner i ugnen så blir inte chokladen bränd.

• yakumo

Glass med varma bär är supergott.

Det lättaste man kan göra är att köpa ett paket jordgubbar och ett paket hallon. lägg i en fin skål och micra tills lagom varma. Eventuellt blanda i lite socker om det ska serveras till barn.
    Servera med vaniljglass.

• Pollica

Chokladmousse med vaniljglass är supergott!

eller denna mycket enkla men god efterrätt:

Kola- och hallonswirl med hobnobs
    4 personer
    Dessert ? Tid: 5 min

Snabbfixad efterrätt som går hem hos både stora och små. Använd färdig kolasås och färska eller frysta bär. I stället för hobnobs kan du ta andra havrekex eller digestivekex med choklad.

200 g cream cheese
    2 dl lättvispad grädde
    3 msk kolasås
    8 hobnobkex med choklad
    250 g hallon (frysta går bra)

Rör färskosten slät i en bunke, blanda i grädden och kolasåsen. Bryt ner två kex i botten av varje glas och fördela färskoströran över. Dekorera med hallonen.

Svar på tråden Enkel men god efterrätt.....gärna med glass.