• lillamye

resa med vikingline till helsingfors hjälp mig

vi funderar på åka båt dit men vad är det för skillnad på regulärt och nöjesresa??

samt vart är det bäst att bo?
    ska man beställa mat iförväg?

el är det billigt att äta ifinland?

ge mig tips för jag är ny på båt

• Svar på tråden resa med vikingline till helsingfors hjälp mig
  • mästerkatten

Om du reser regulärt är det en enkel eller tur-retur resa med övernattning i Helsingfors. En kryssning är då du sover en natt på båten, en dag i Helsingors och sedan åker tillbaka med båten på kvällen eller då du endast tillbringar tid på båten dvs. en natt på båten och åker dagbåt tillbaka.

Vikingline och Siljaline brukar rekommendera hotell i Helsingfors. Ibland finns det även färdiga paket för resa+hotell. Men lättas är om du bor så centralt som möjligt.

Du behöver inte beställa mat i förväg om du åker mitt i veckan. Men åker du på helgen eller innan någon storhelg kan det vara bra att boka bord på båten i samband med att du bokar resa. Viking food garden är enligt mig bättre än buffén, men det är smaksak. Det fungerar bra i båda restaurangerna om du reser med små eller stora barn. Barnstolar finns. Food garden är lite lugnare om man reser med bebisar och inte vill att det ska vara så mycket oväsen.

Priserna i Finland är ungefär detsamma som här. Att äta ute varierar i pris. Hänger, precis som här, på vart du går.

• Alle

Dú har alltså tänkt åka på en vanlig Helsingforskryssning?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • mästerkatten

Hotell GLO, Sokos hotell Torni, Scandic Helsiki Grand Marina är några hotell som ligger centralt och som ska vara väldigt bra. Men det finns säker andra också.

• Maria40

Reguljärt är när man ska åka till Finland, kliva av båten och inte åka tillbaks - dvs en ren "transport"

Nöjesresor, där är själva resan, ätandet, shoppingen det viktiga. Nöjesresor brukar vara MYCKET BILLIGARE än reguljärpriser, då räknar viking line med att ni äter, dricker, shoppar kort sagt slösar massor med pengar på båten som gör att de får en vinst.

(De trista reguljärpassagerarna, reser ju bara, shoppar inte lika mycker eller äter/dricker, går och lägger sig tidigt för att vara pigga nästa dag).

Gå med i vikingline klubb. Det finns på deras hemsida, kostar inget, man får en del rabatter ombord men framförallt får man med jämna mellanrum erbjudande om gratis (eller nästan gratis) resor.

Om ni vet var på båten ni vill äta så kan ni boka matplats innan, annars kan ni vänta tills ni kommit ombord - fast då kanske ni inte får äta på första sittningen utan vänta en stund.

• Maria40

Håller med Mästerkatten, att Food garden är mycket bättre än buffén (som jag inte är så förtjust i).

• lillamye

ok ja vi tänkte bara åka på en kryssning över 1natt komma bort från barn och allt en stund.

• mästerkatten

Ja, man har hunnit testa Vikingline ett antal gånger, då vi reser en hel del fram och tillbaka till släkten, ca 4-5 ggr/år. Vi tillhör dom trista som går och lägger oss tidigt, dvs reguljärpassagerarna :)
    Som Maria40 skrev, gå med i Vikingklubb. Det lönar sig!

• lillamye

ok ska göra det men jag har inte hittat nåt billigt än

• lillamye

skiljer ju massa i pris beroende på vart man ska bo chytt billigast är et bra? 1hytt det är för 2pers väl?

Svar på tråden resa med vikingline till helsingfors hjälp mig