• Gumlan

Guarana?????

Kan man dricka det? :-/ trodde jag man kunde. Dricker ofta Guarana the och den där nya läsken... men fick höra att man inte ska det? Någon som vet?? eller är det för att det är uppiggande som kaffe typ så man inte ska dricka för mycket? tacksam för svar.

• Svar på tråden Guarana?????
  • cielo

Daer jag aer nu sa dricker de det varenda dag aven fast de ar gravida...det ar ju bara en frukt ju och barnen haer tar daa ingen skada...Sa du kan nog lugnt fortsatta

• Strandberg

Guarana är en frukt med naturligt koffein(har jag hört), centralstimulerande alltså. Så mitt tips är att ta det lugnt med dessa saker. Men kolla med BM.
    Kramiz

• miya

Man ska visst vara försiktig med det(oxå) men kolla med BM för hon ska kunna svara på varför.

• cielo

Det ar Guarana-pulvret man ska ta det forsiktigt med men drickan San sao till exempel ska inte innhalla tillrackligt stor mangd av det pulvret.

• Themis

Guaranafruktens kärnor innehåller mycket mer koffein än kaffe, 2.5-5%.
    Råkaffe innehåller ca 1.1% koffein men tillagat kaffe bara 0.1%, så förstår man skillnaden.

Det är därför man inte ska dricka guaranadryck eller ta smartdrinks/tabletter med guarana när man är gravid.
    Läskedrycker som San Sao innehåller mindre mängder så det har nog inte så stor betydelse.

Och varför vill man inte få i sig för mycket koffein då? Jo därför:

"Koffein och tidiga missfall

Uppsalastudien undersökte sambandet mellan intaget av koffein från livsmedel (främst drycker) och läkemedel sammantaget och tidiga missfall. Den publicerades i den högt ansedda tidskriften New England Journal of Medicine. Studien omfattade 562 kvinnor som drabbats av tidiga missfall (fall) och 953 kvinnor med normala graviditeter (kontroller).

Forskarna fann att risken för tidiga missfall (mellan vecka sex och tolv av graviditeten) som inte kunde förklaras av andra orsaker (till exempel kromosomfel), ökade signifikant hos icke-rökande kvinnor som konsumerat 500 milligram koffein per dag eller mer, jämfört med kvinnor som inte rökte och konsumerade mindre än 100 milligram koffein per dag.

Dessa kvantiteter koffein kan ställas i relation till mängden i de vanliga exponeringskällorna, kaffe och Coca Cola. Beroende bland annat på hur man tillagar kaffe innehåller en kopp (150 ml) mellan 50 till 115 mg koffein. En burk Coca Cola (360 ml) innehåller ungefär 35 mg koffein.

Uppsalastudien fann inget samband mellan koffeinintaget och missfallsrisken hos rökande kvinnor. Hos dessa är missfallsrisken förhöjd på grund av rökningen, och det är möjligt att effekten av rökning maskerar eventuell effekt av koffein. Men det är också tänkbart att den uteblivna effekten hos rökande kvinnor beror på att dessa bryter ned koffeinet snabbare. Det var dock relativt få rökande kvinnor i studien, vilket gör tolkningen av resultaten osäker.

Sammanfattningsvis rekommenderar författarna till Uppsalastudien att gravida med ett högt koffeinintag bör tänka på att sänka det under graviditeten. De understryker dock att resultaten i den aktuella studien skall tolkas med försiktighet, eftersom undersökningen, i likhet med flertalet epidemiologiska studier av denna typ, har sina begränsningar.
    Tidigare undersökningar har givit varierande resultat; i vissa har man funnit ett samband mellan koffeinintaget och tidiga missfall, medan man i andra studier inte funnit något entydigt samband. Forskargruppens blygsamhet skall dock inte tolkas som om studien har stora brister.

I jämförelse med flertalet av de studier Nordiska ministerrådets expertgrupp granskat, är Uppsalastudien av mycket god kvalitet. Till exempel har forskarna tagit hänsyn till viktiga felkällor som kan påverka analysresultatet såsom graviditetsillamående, rökvanor och fostrets kromosomuppsättning."

Källa: Livsmedelsverkets hemsida
    www.slv.se/default.asp

• soraya

Visst är guarana en frukt - men en frukt som innehåller mycket höga koffeinhalter.
    Jag skulle begränsa intaget eller inte dricka alls (tror inte på det där med läsk överhuvudtaget, men det är jag...).

Svar på tråden Guarana?????