• MartinaJ

Färgexpert? Hjälp mig

Vi har enoverat ett litet rum i källaren, målat väggarna med källare/förråd -färg.
    Nu är den färgen så "matt" att man inte ens kan gå emot utan att det blir märken..
    Fick en snilleblixt! Kan man måla ett lager tapetklister utanpå för att skydda färgen?
    Skulle det bli bra tro?

Tänkte även på nästa rum i ordningen -där sitter sånna gamla vävtapeter som tydligen ska suga åt sig jääättemycket färg, -Kan man måla tapetklister som ett "stopplager" där?

Kanske finns något annat på marknaden, men tapetklister har vi ståendes hemma...

• Svar på tråden Färgexpert? Hjälp mig
  • Limefrukt

Nej, tapetklister blir inte bra...
    Bättre att måla ett lager med en blankare och tåligare färg! En halvblank färg tål mycket mer och ska målas på väggar som utsätts för mycket nötening, som tex hall och kök (även källare).

Har du vävtapeter som är som tyg? Prova först att riva ner dem. Jag gjorde det när vi flyttade in i vår lgh. Det var hur lätt som helst att dra ner hela våden. Om man ska måla på sån tapet kan man hålla på hur länge som helst. Det suger och suger och suger! Man kanske kan spärra med tapetklister men då får du nog ha en j-vla massa lager av det istället...

• MartinaJ

Synd, jag som tyckte det var en sån smart ide =)

Har provat att riva vävtapeten men varje liten tråd lossnar för sig och lämnar kvar hårt klister på nått vis =(
    Kanske ska bredspackla över hela väggen?

• Ticktackuck

Jag hade ringt en färgaffär!

• Chivaz

Det går jättebra att "spärra" med tapetklister, kan t.o.m dryga ut den med lite vatten. Vi köpte 10 L spannar från typ Överskottsbolaget som vi målade med tills det slutate suga. Behövdes 2 målningar + 1-2 med den färgen vi ville ha beroende på hur den täckte.

• Limefrukt

[citat]
    Det går jättebra att "spärra" med tapetklister, kan t.o.m dryga ut den med lite vatten. Vi köpte 10 L spannar från typ Överskottsbolaget som vi målade med tills det slutate suga. Behövdes 2 målningar + 1-2 med den färgen vi ville ha beroende på hur den täckte.
    [/citat]

Problemet med vävtapeten är att strukturen blir kvar, och vill man ta bort tapeten senare så blir det MYCKET jobbigare att få ner den då...
    Intressant att det bara behövs 2 lager tapetklister! De som målar direkt på vävtapet brukar måla många lager färg, och det är ju ganska dyrt. Tapetklister är billigt och man behöver ju inte direkt välja den starkaste sorten

Synd, jag som tyckte det var en sån smart ide =)Har provat att riva vävtapeten men varje liten tråd lossnar för sig och lämnar kvar hårt klister på nått vis =(Kanske ska bredspackla över hela väggen?
    Vilken otur att den sitter så hårt!
    Det finns tapetväck att rolla på också, som löser upp klistret under. Ganska dyrt dock... Annars finns det ångmaskiner som man kan hyra. Bredspackla är också ett alternativ, men det skulle jag nog lämna åt ett proffs. Svårt att få helt slätt, sen måste man slipa hela väggen (och hyra maskin till det). Tänk på allt slipdamm också...
    Täcktapet typ easy cover går tyvärr inte att sätta på tygtapet. Det behövs redan så mycket klister normalt, så till en vävtapet måste man nog ösa på klister...
  • J77

Om du inte orkar riva bort tapeterna så finns det något som heter binder som man målar på tapeterna innan den vanliga färgen. det körde vi på våra papperstapeter. Hindrar ojämt sug och så fäster färgen bättre. Men kanske bäst att du kollar i färgaffär så det går på väv.

• J77

p.s. går bra att spackla på bindern också

• MartinaJ

Å tack för svar! Hade glömt att kolla..

Efterssom rummen är i källaren vill man ju att det ska kunna andas -så det bästa är kanske om man får ner väven.. Får kanske ta hit ngn målare som kan kolla på plats..

Svar på tråden Färgexpert? Hjälp mig