• KramMissmia

Stenålderskost!?

Vill veta mer om stenålderskost. Hittade denna bra sidan, www.fitnessgym.se Men vill veta mer. Någon som kan något om det?

• Svar på tråden Stenålderskost!?
  • MissXXX

Det finns böcker på biblioteket om det Kommer tyvärr inte ihåg vad det stod i dom, men gå och fråga på bibblan

• Ellekan

Fast det står fel på den sidan du länkade till. Det står att bönor och baljväxter ingår och det gör de inte.

Stärkelsefattiga grönsaker, frukt och bär, nötter, kött, fisk, ägg, skaldjur utgör stenålderskosten.

Staffan Lindeberg är sveriges "guru" i ämnet. Han är läkare och forskar kring stenålderskost/paleolitisk kost. Det finns flera kokböcker. Jag gillar Stenåldersmat för moderna människor av Maria Fredin Skoog. Mest av allt gäller det väl att skaffa sig inspiration och tips för i många fall kan man modifiera "vanlig mat". Kan ju vara lite svårt i en barnfamilj att introducera stenålderskost men jag äter tex köttfärssås och grönsaker och frukt medan mina barn äter pasta till och bara lite grönsaker.

Bra teoretisk information finns i boken "Stenålderskost" av Loren Cordain. Den ser fruktansvärt trist ut men innehåller bra fakta och tips. Tex finns en lista över vilja oljor som är nyttigast (rangordnat) och likaså för nötter. Jag tycker den har varit mycket värdefull även om jag blev skeptisk vid första anblick av boken.

Du kan googla. Eller leta böcker på adlibris eller bokus.

Svar på tråden Stenålderskost!?