• Mammzoy

varm getost???

ok med varm getost, typ i muffins. Även om den ej är pastöriserad?

• Svar på tråden varm getost???
  • Annicapannika

Så länge den blivit uppvärmd över 70 grader går det utmärkt! De farliga bakterierna (om de ens finns) har dött då.

• Lillgrodis

Kan man ALLTID äta getost (chevre) om den är pastöriserad? Vare sig den är varm eller kall?

• Annicapannika

Nja, det är ju en mögelost, så det ska man ju undvika när man är gravid. Det kan finnas farliga bakterier i möglet.

• MygganMuffy

Så länge den är upphettad till 100 grader så är det okej. Alla skadliga bakterier dör då.

• eleja

Pastörisering är ju samma som uppvärmning så det är ju ok, men ta bort ytterskalet på den pastöriserade getosten bara. Det är ju där möglet sitter.

• La Lola

O möglet är inte det skadliga heller så.....

//Jag vill inte ha fler kedjebrev o sms ang Engla!
  • fealin

Jag måste fråga. Var har ni läst att möglet på ostar ska vara farliga?

Själv skulle jag aldrig äta en opastöriserad ost nu när jag är gravid med tanke på listeria. Oavsett om den är värmd eller inte. När jag inte är gravid smackar jag i mig för fullt...

• La Lola
    fealin skrev 2008-04-17 09:27:23 följande:
    Jag måste fråga. Var har ni läst att möglet på ostar ska vara farliga? Själv skulle jag aldrig äta en opastöriserad ost nu när jag är gravid med tanke på listeria. Oavsett om den är värmd eller inte. När jag inte är gravid smackar jag i mig för fullt...
    Jag förstå inte heller varför folk tror att möglet är problemet?
    Det står ju så tydligt i kostråden varför man ska undvika vissa ostar även om de är pastöriserade.

All ost är dock godkänd om den upphettats till bubblande het (står i kostråden).
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Loren

Ska käka lunch ute imorgon, på menyn finns en Potatis o grönsakstortilla med getost. Skulle ni äta den? En tortilla är ju stekt i stekpanna så det bör väl vara okej?

Svar på tråden varm getost???