• Bebbott

Svamp - Ni som testat Daktar/Daktacort, när gav smärtan med sig?

Hej!

Har efter mjölkstockning nu fått svamp (har dessutom såriga bröstvårtor, ser ut som kratrar i mitten...). Bvc rekommenderade Daktacort 2ggr/dag. Ringde sen till amningsrådgivningen som sa Daktar 4 ggr/dag. Är inne på min tredje dag med Daktar och det känns som det gör ondare nästan sedan jag börjat smörja med den, det svider och sticker i brösten nästan hela tiden.

Glömde fråga om man kan använda båda salvorna parellellt - någon som gjort det? Tror Daktacorten är bättre för den ska läka såren oxå tydligen.

Har använt amningsnapp på grund av såren men tog bort den igår men det gör ont ont och bröstvårtorna har börjat börjat blöda lite igen...

Vet att det tar tid att få ordning på amningen, med min äldsta dotter tog det tre månader innan det slutade göra ont... Känner egentligen för att ge upp, men jag hänger nog i

• Svar på tråden Svamp - Ni som testat Daktar/Daktacort, när gav smärtan med sig?
  • PetraMunchen

Jag är ingen läkare men "Daktacort" innehåller väl kortison... låter så på namnet. "...cort" Jag slog för säkerhetsskull upp det och det stämmer. Kortison är ju bra på kort sikt (snabbare läkning) men gör också huden tunnare på längre sikt vilket kanske inte är så bra vid amning...

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Tror dock inte du ska behöva använda båda samtidigt. Det blir nog bara för mycket eftersom båda innehåller samma ämne så när som på kortisonet.

• elliot1

Du ska nog bara använda en salva. Jag hade tagit Daktacort. Kortisonet är jättebra för läkningen, och det verkar du ju behöva entersom du är sårig.
    Har bebisen svamp i munnen också?

• HannaElectra

hur känns svamp i brösten? är det en ilande smärta i bröstet?

• Bebbott

Hej!

Har nu använt daktar men tycker inte det blir bättre... tyckte det blev bättre efter en dag med daktacort men amningsrådgivningen vill att jag tar daktar i en vecka.
    Dottern har inte svamp i munnen men man måste alltid behandla bebisen oxå sa de så jag penslar med bikarbonat efter varje amning.

HannaElectra, ja det ilar - bränner och sticker i bröstet - mycket mellan amningarna. Tydligen gör det ont när bebisen ammar oxå, jag har svårt att känna skillnaden eftersom jag har så såriga bröstvårtor så det gör ont ändå!

• LatinBabyBel

Hej!
    Tyvärr måste jag berätta att jag har haft liknande problem i sex veckor nu och har sprungit till amninsmottagningen säkert tio gånger... Provade daktar och även receptbelagda krämer. Fick kapslar som jag skulle ta och medicin till min son - ingenting verkar hjälpa. Tydligen kan det vara jättesvårt att bli av med svamp... Funderar tyvärr på att sluta amma för jag det funkar helt enkelt inte att ha så ont vid varje amning... Min lille kille blir tre mänader nästa vecka... Vill inte vara negativ och få dig att ge upp utan jag vill bara att du ska veta att du inte är ensam med dessa besvär! Hoppas du blir bättre!

• feritaugar

TS; vi kan ta varann i hand! Jag har käkat fluconazol och ssmort med daktar och dakatacort i olika omgångar. Jag sitter här topless...tar jag på mig tröja så nästan svimmar jag av smärtan. Jag handmjölkar mig och flaskmatar sen några veckor tillbaka, men ingét tycks hjälpa på smärtan. Jag har mailat min läkare och hoppas få svar från henne. Vill inte heller sluta amma, men smärtan gör att min beslut vacklar något just nu...bröstproblem är SKIT!

Svar på tråden Svamp - Ni som testat Daktar/Daktacort, när gav smärtan med sig?