• Tetran

Ni som ger eyeQ - hur mycket ger ni era små?

Har börjat att ge min 5 mån EyeQ. På flaskan står att det är samma dosering som till vuxen men det känns kanske lite mycket...
    Undrar också vilken tid på dygnet ni ger.

• Svar på tråden Ni som ger eyeQ - hur mycket ger ni era små?
  • Desse

Jag ger det till min fyraåring och då har jag jag givit efter ordination på flaskan. Men nu äter han kapslarna istället. Men varför ska du ge det till ett så litet barn ? Vad är det för effekt du vill uppnå med det ?

• Desse

Vi ger det för vår son har eksem och astma. Astman ha vi inte märkt någon skillnad på men eksemet är mycket bättre. Men jag förstår inte riktigt varför en 5 månaders ska äta det. Någn ADHD har han väl inte utveckalt ännu ? Inga koncentrationssvårigheter heller antar jag, och nog för att vissa barn är tidiga men han ska väl inte prestera extra bra i skolan ännu ? Nog för det är nyttigt men jag tror nog att han som spädbarn får i sig det han behöver en då. eller har ni en rekommendation från barnläkare ?

• Tetran

Dels att det stärker kroppen, hjärna och ögon, dels för sömnen.

• inoka

Jag ger min son 5 ml om dagen men han är 5 år...
    De första 3 månaderna ger man 5 ml/3 ggr dag för att uppnå rätt effekt.
    Kan inte heller förstå varför du ger ett sånt litet barn det redan?!
    Kolla vad som är i ad dropparna så det inte blir för mkt.
    Jag ger acovitamineral till dottern på 4 år och de ska ju inte heller ges samtidigt som ad droppar.

• Maya
    Tetran skrev 2008-03-14 13:06:24 följande:
    Har börjat att ge min 5 mån EyeQ. På flaskan står att det är samma dosering som till vuxen men det känns kanske lite mycket...Undrar också vilken tid på dygnet ni ger.
    Vi ger vår son som troligen har ADHD EyeQ. Han får 3 teskedar (som det också står på flaskan) och han får det i samband med middagen varje dag. Efter 3 månader eller vad det är ska man ju trappa ner till 1 tesked.

Förstår inte riktigt syftet med att ge en bebis EyeQ. Vi ger det till vår son då det sägs hjälpa barn med ADHD-liknanande svårigheter, dvs koncentration. Men en bebis... ? Det är väl bättre att du som mamma äter mycket fisk om du ammar, annars kan du ju ge bebisen mat som naturligt innehåller Omega3.
  • inoka

Vi har fått det ordninerat då vår son har koncentrationssvårigheter och visst stärker det ögonen men sömnen har det ingen effekt på..gör som inlägget innan skriver... ät mkt fisk själv om du ammar. Då får han ju i sig det genom dej.

• Desse

Men behöver hjärna och ögon stärkas nu när han är så liten ? Vad skulle du vilja uppnå med det ? Jag menar vad vill du ska bli bättre ? Vill du att han ska utvecklas snabbare eller vad ? I såfall känns det som du är på fel spår. För sömnen ?? Har han sömnproblem ?? Men det är ju vanligt bland spädbarn. Jag skulle aldrig våga ge det till ett sådant litet barn utan att rådfråga och diskutera med en barnläkare. Inte de som säljer i hälsokosten utan en barnläkare. Jag vågade inte ens ge till min fyraåring utan att diskutera med barnläkaren.

• Desse

För barn som har ADHD och övriga koncentratationssvårigheter är det vetenskapligt bevisat att det fungerar. Men däremot kan man inte undvika att barnet utvecklar ovanstående problem genom att ge det till ett spädbarn. jag säger det igen. Med en allsidig kost så kan jag inte förstå varför ett spädbarn ska behöva det om inte orden kommer från en barnläkare. o som sagt se upp så det inte korsreagerar med Ad dropparna. För det är farligt att få i sig för mycket av det. Lägg du de pengarna på ett sparkonto till barnet istället några år framöver !

Men du kan ju berätta vad det är du vill uppnå med att ge sonen det här ?? Så kanske vi andra förstår hur du tänker. För du kan inte påskynda någon utveckling med Eye q på ett spädbarn.

• inoka

Desse: Tror inte du får ett svar från ts... :)

• Desse

Ts: Det var inte meningen att kritisera dig på något sätt, jag bara undrar hur du tänker mest på grund av att jag är så himla nyfiken och vill lära mig om allt! Det är ju ditt beslut om du vill ge ditt barn eye Q eller inte, lika väl som det är mitt beslut att välja att inte ge det till ett spädbarn. Jag väljer att inte ge på grund av att ett spädbarn inte har utvecklat något av ovanstående problem. Men jag respekterar dig så tro inget annat bara !!!!

• Tetran

Har läst detta på fl, att många ger omega just för sömnproblem. Det är ett väldigt väldigt vaket barn jag har, och det är väl bra - på dagen :) Dessutom är han väldigt aktiv, och det är också bra - på dagen. Nej, jag tror inte han har adhd eller dyl. Omega är ju inget farligt, så varför inte testa. Så tänkte jag i allafall. Min mamma hade också sådana funderingar när min lillebror var spädis.

• ludenben

Vi har eye q till min son. Han är 5 år och har ätit det sen 4. Det är samma dos till vuxna som till barn.
    Min son har ADHD och kan säga en sak. Det är inte vetenskapligt bevisat att et fungerar på alla. Det har ofta en posstiv effekt på ADHD,främst är det de med ADD,dvs ADHD utan hyperaktivitet som har bäst nytta av den. Det har forskats mycket kring oljan och ADHD och den har mycket bra effekt på många med ADHD men långt ifrån alla. Kan inte påstå att den lugnar min son men den har ökat upp hans intellekt och förbättrat hans syn. Den har värdefulla näringsämnen för hjärna och öga. Oavsett om den lugnar han eller inte så förlorar man ju inget på att äta den för ämnena där är jättenödvändiga för hjärnans utveckling.
    Jag läste nån studie om att gav man omega3 till barn under det första levnadsåret så de barnen som hade fått, där var majoriteten av ungarna före i utvecklingen vid ett års ålder eller nåt sånt.

• ludenben

sömnen har eye q inte påverkat alls...

• fillie

jag har gett min son på snart 6 månader eye q i 2 veckor och han sover nu på nätterna, mer harmonisk och glad och kommer mkt lättare till ro. gav 3 tsk per dag 1 veckan sedan 2 om dagen. ska ge det veckan ut och sedan 1 om dagen. ger nu morgon och kväll. slutat med ad dropparna. finns inget farligt med att ge fiskleverolja!

~Neos mamma~
  • ludenben

nä precis, inget farligt att ge oljan. Även om alla inte märker resultat iform av bättre sömn eller lugnare temprament så innehåller den livsnödvändiga ämnen för hjärnan. Finns bara possitiva saker med att ge oljan. Tycker det borde vara lika rekommenderat av bvc som ADdropparna.

• Leniz77

Har givit vår son en tsk Eye Q om dagen. Kvinnan i hälsokosten sa att det räckte gott och väl när han är så liten. Sonen är snart 15 mån så en tsk om dagen borde ju räcka för din son oxå Tetran Ger honom det på kvällen i samband med middagen.

Kan tillägga att det tog ett par veckor innan det verkade men nu sover han mycket bättre både på dagar och nätter.

Bara två veckor kvar tills det är dags att börja jobba igen..
Svar på tråden Ni som ger eyeQ - hur mycket ger ni era små?