• Amor vincit omnia

*Vi ska köpa en begagnad Teutonia Mistral.

Vi ska köpa en begagnad Teutonia Mistral. Nu har vi hittat en aktuell vagn från 2003 på Blocket. Vagnen är inköpt i Tyskland och min fråga är: Vad skiljer denna vagn från en som är svensksåld. Jag har för mig att jag läst att det finns skillnader i några säkerhetsdetaljer. Är en tysksåld vagn så osäker att man bör avstå detta köp och leta vidare efter en svensksåld? Hur hade du gjort?

• Svar på tråden *Vi ska köpa en begagnad Teutonia Mistral.
  • Jogobella

Jag bor i Tyskland och har precis köpt en Mistral här så jag hade inget större "val" själv annat än att köpa en tysk variant... Jag läste på en hel del innan här på FL innan jag valde vagn, och jag har för mig att det som skilde egentligen inte hade nån större betydelse, jag tror till och med att det var en del som föredrog den tyska varianten eller återställde sina svenskköpta vagnar till tysk standard.

Teutonia är ett av de vanligaste märkena här i Tyskland, det rullar massor av Mistral på gatorna här och jag har aldrig hört om några incidenter. Tyskar är i regel väldigt noggranna och duktiga när det gäller konstruktion/design och Teutonia är ett kvalitetsmärke. Till slut så värderar tyskar barn och barnsäkerhet väldigt högt samt följer den EU-standard som finns. Sammantaget skulle jag INTE oroa mig. De skillnader som finns är marginella. Köp den tyska du!

• Ninette

-03 tror jag inte det var några skillnader på vagnarna.

På 05-:orna är det några skillnader mellan svenska och tyska, handtag och huvudskydd, jag är en av dom som vill slippa huvudskyddet.
    Har en Rocky 03 utan det skyddet, det kom på 03A modellerna även de tyska. Dom tyska har det alltså inte längre medan de svenska har det fortfarande.

• Jogobella

Ah, det var ju huvudskyddet jag också tänkte på men inte fick fram ur hjärnskrymslet! Jag vet att flera stycken skrivit att de tagit bort det från sina svenskköpta vagnar, tyckte det var bättre utan...

Svar på tråden *Vi ska köpa en begagnad Teutonia Mistral.