• mariahammarberg

vilka symptom har barn som har RS-virus?

kort och gott, vad tyder på RS-virus jämfört med vanlig förkylning?

• Svar på tråden vilka symptom har barn som har RS-virus?
  • varfördåför

mer snor och mer tungandad.. en ordentligt rejäl förkylning är det.. det är ju ett virus som alla andra fasst lite värre

• Flickan och kråkan

Små barn behöver inte ha så mycket symptom, förutom att bli slöa, äta sämre och ha svårt med andningen.

- De behöver inte ha feber
    - De behöver inte ha hosta
    - De behöver inte ha synbar snuva, slemmet sitter längre ner i luftvägarna
    - De kan sova mer eller de kan sova mindre

• varfördåför

mina har inte varit slöa och den ena åt bra, men tappade rösten, så det behöver inte vara symtom häller..

• Flickan och kråkan
    xylifon skrev 2008-03-14 13:38:05 följande:
    mina har inte varit slöa och den ena åt bra, men tappade rösten, så det behöver inte vara symtom häller..
    Nej, givetvis inte, men då ska man vara extra uppmärksam...Alla barn får ju inte allvarliga symptom av RS. Det är ju ett av våra vanligaste förkylningsvirus.
  • varfördåför

är barnet under tre månader ska man söka vård om de har alvarligare förkylningssymtom iaf enligt våran läkare. annars kan man ju avvakta, de kan ju ändå inget göra åt själva viruset, bara inhalera om det blir tätt i luftvägarna eller sondmata om barnet slutar kissa..

• hursomhelst

Våra tvillingkillar har troligen aft RS visuet nu. Men inte helt säkert...
    (har varit på barn akuten ca 10 kvällar/nätter av 14 möjliga, blev tillslut inlagda)
    men deras symtom var/är

- svårt att andas
    -mycket slem långt ner i lungorna
    -syresatte sig dåligt
    -en hosta långt värre än normalt
    - feber, HÖG feber LÄNGE
    - pga av lång infektion, dubblesidig öroninflamation och svamo i rumpan

så de har båda inhalerat andrenalin och ventolin på barnakuten + så har Sixten legat inne och inhalerat va 3:e timme och kollat syremättnad. + att de får via sin nebunette airomir + pulmicort i höga doser.

Så så här kan RS viruset även se ut på större "bebisar", då våra är 10 månader, vi trodde i vår enfald att det va som de sa på BVC att endast barn upp till ca 3-4 månader blir riktigt dåliga av RS, men tydligen så blir större det med, om det nu är/var RS

Mamma till TVILLINGARNA Sixten 070430 och Alfred 070501
  • varfördåför

de har inte lunginflamation?! de lät mer som symtomen på lunginflamation det är, det hade en av mina då han var 18månader.

men de två små har iof fått inhalera var tredjetimme och får använda airomir och pulmikort fortfarande trotts attd et gått ett resp två år sedan de var sjuka.

krupp kan ju ha liknande sjukdomsförlopp och samma behandling!

• varfördåför

det är i prinsip samma virus som allt annat, vet en som hade ögoninflamation samtidigt också.. men det är nog inte de vanligaste symtomen!

• hursomhelst

nej det har inte lunginfalmmation då de har lungröntgas oxå och CRP är helt normlat, så därför tippar läkarna på RS! men 100% säkert är det inte, kan va kraftigt försämrad astma med inslag av krupp, men de satsade mer på RS

• varfördåför

varför tar de inte prov på dem då.. det är ju inget besvärligt prov, kan ju vara roligt attveta vad de lider av om man tex vill ha pengar på försäkringen eller så

• hursomhelst

Jadu, fråga mig inte varför de inte tagit prov.. De sa bara att det inte går att säga om det är RS eller inte, och det spelar ju ingen större roll. Bara de nångång blir friska. Och för RS kan jag inte tänka mig att man får nåt på försäkrningen, däremot får man för inneliggande på sjukhus.
    Läkarna har ju sett RS mer än en gång, och de hade alla symtom för RS, men läkarna sa att eftersom lungröngen ändå är gjord och man ser att det är fritt där och crp ligger bra så finns det ändå inte mer de kan göra än inläggning och inhalationer och övervakning..

• varfördåför

om det var rs och ni har papper på det och barnen får astma sedan så kan man få att det beror på rs och då blir det försäkrade för astman också om den skulle påverka ex arbetsmöjligheter osv, så fick vi för en av våra pojkar.

rs prov tas på snor från näsan!

• hursomhelst

Ja med de hade ju redan förkylningsastma innan, då behandlades de bara med flytande bricanyl.
    jag behöver inte ha svart på vitt vad det är de har drabbats av, bara de snart blir friska, men jag litar på läkarna då det troligaste va RS, och RS är ju inte direkt nåt ovanligt och konstigt

• varfördåför

nää.. hade de redan astma så är dte ju skitsamma

Svar på tråden vilka symptom har barn som har RS-virus?