• snusmumin

Eget företag i England

Funderar på att frilansa som it-konsult (ms systemutvecking) här i England.

Undrar om någon gör det och vad det rör sig om för timpriser ungefär? Vad går bort i sociala avgifter, arbetsgivaravgifter etc? Finns det ngn bra informationsida för att starta eget?

• Svar på tråden Eget företag i England
  • finlir

jag har eget foretag har i england.
    det ar inte sociala avgifter eller liknande som i sverige...det du betalar ar national insurance( contibution 2), vecko eller manadsvis. ligger fornuvarande pa £2.80 i veckan. Om du tjanar mer an £15 000 om aret kommer du fa betala in en hogre skatt ( contribution 4), men det skots senare...nar du gor din taxreturn.

det viktigaste ar att du skaffa ditt national insurance number , och sen registrerar dig hos inland revenue som egen foretagare.

Sen e det bara att kora igang!

en annan grej, du far tjana ca £5000 om aret innan du behover betala skatt sk personal allowance, sen ligger skatten runt 22%

• Little J

Min sambo frilansar inom webbranshen i England och det är ganska många regler kring det, bla måste man ha ett visst antal olika klienter/företag för att det ska räknas som frilans.

Finns det inga företag som du känner till i England som kan ha nytta av din komptens? Kanske bättre att starta den vägen och få in en fot på marknaden, bli ett känt namn som man rekommenderar.

Vad jag har förstått i denna bransch så handlar det massor om att ha dom rätta kontakterna...det är då jobben finns.

Ett bra ställe (som många i UK använder sig av) att lägga upp sin profil/cv/kompetens hos är en site som heter LinkedIn www.linkedin.com

Lycka Till

• Nim

Skaffa dig en bra 'accountant' sa skoter dom allt! Lycka till!

• sherlock

Maken jobbar som IT konsult här "Web Developer" och hans lön ligger på 400 pund om dagen, ca 4.500 skr om dagen.

Kolla in www.jobserve.com, bra hemsida för konsulter. Maken fick sitt jobb genom den.

Sedan är det som nim sa enklast att ha en accountant, dom fixar allt åt en

Att sätta igång eget går enklast genom tex www.buinesslink.gov.uk, dom hjälper ny-startare med råd och gratis kurser och sånt.

Kolla in www.companieshouse.org.uk också, det är dom man måste registera sig med när man startar eget.

Svar på tråden Eget företag i England