• vi å lilliz

centraldammsugare?!?

Vi skall bygga hus, funderar på centraldamsugare. Är de någon som har erfarenhet av de? BRA? DÅLIGT? allt!!!

• Svar på tråden centraldammsugare?!?
  • antons bejb

Kanonbra! Den är så tyst så man kan prata i telefon samtidigt som man dammsuger . Det enda som är lite jobbigt är att slangen är väldigt lång, man behöver en bra förvaringsplats till den.

• Pixxi

Det är jättebra. Påsen är stor o man kan dammsuga mycket innan den är full. Slangen är ju lång men i gengäld så slipper man byta utan dammsugar hela huset från ett uttag. Den låter mindre än en vanlig.

Vi har även ett hål som vi kan sopa in skräpet, ska länka vad jag menar, jättebra när man inte har lust att dra fram hela slangen.

Sen ska man ha den som man stänger av i handtaget i inte i uttaget.

• ollson

Det är det bästa som finns
    Men som antons bejb sa slangen e väldigt lång
    men jag tycker det är helt klart värt det

It´s nice to be inportant, but it´s more imortant to be nice
  • Pixxi

Hittar ingen länk, kanske inte finns sånt längre

• vi å lilliz
    Svar på #2
    som ett hål i golvet då eller?
  • MiisPiis

Vi köpte en när vi flyttade in i vårt hus.....för ett halvår sen. Och har inte installerat den än.

Är det svårt att installera? Vi tänkte ta rören i en vägg, upp från taket och ner till golvet, för det är enda stället som fungerar här. Hur pillrigt är det?

• vi å lilliz

Miispiis
    -vi skall bygga nytt så vi sätter väll inden innan vi smackar på skivorna.

Hur många uttag bör mna ha per våning?

• Pixxi

Mer som ett hål i väggen Jag tog kort på vår men jag kunde inte ladda upp bilden.

• Pixxi

Mäta med ett rep o se hur lång slang ni behöver ha. Bättre lång slang än att behöva byta uttag många ggr. Vi har bara ett uttag per våning.

• vi å lilliz

Pixxi
    -vad skiljer de uttaget fårn de andra?

• October

Jag såg förra året på hem-mässan att det finns en slag som är utdragbar, likt ett dragspel, inget jag har men det verkade smart. Jag gillar centraldamsugare, smidigt att slippa hela dammsugaren. Sedan har vi en liten laddningsbar dammsugare för de dagliga smulorna under matplatsen.
    Vi har köpt en vattenslangvinda på hjul att rulla upp slangen på, smidigt att rulla upp slangen och bära den med sig på ovanvåning mm.
    (ungefär en sånhär www.gardena.se/catalog/index.cfm)
    Hur många uttag man har beror ju på slangens längd och vad som är praktiskt. Vi har tre uttag nere och två uppe.

• October

Såg nu att länken inte funkar, sök där på slangvinda så förstår ni principen.

• MiisPiis
    October skrev 2008-03-14 14:01:48 följande:
    Såg nu att länken inte funkar, sök där på slangvinda så förstår ni principen.
    Hmm, det var ju ett alternativ....smart!
  • VISAMÅ

Har också centraldammsugare, super. Bortsett ifrån att ungen öppna luckorna och stoppade in pennor, klossar och lite annat smått och gott i rören, det bara skramla till satte igång det hela

Är hemma med en ´03 och en ´07
  • vi å lilliz
    Svar på #15
    man måste väl kunna sätta någon form av barn spärr?
    VISAMÅ skrev 2008-03-14 14:11:03 följande:
    Har också centraldammsugare, super. Bortsett ifrån att ungen öppna luckorna och stoppade in pennor, klossar och lite annat smått och gott i rören, det bara skramla till satte igång det hela
  • Pixxi
    VISAMÅ skrev 2008-03-14 14:11:03 följande:
    Det är kan vara en anl till att ha påsättningsknappen på dammsugarhandtaget Min lilla stoppar ochså in händerna men det händer inget
  • VISAMÅ
    vi å lilliz skrev 2008-03-14 14:12:29 följande:
    Svar på #15man måste väl kunna sätta någon form av barn spärr?
    Har inte kollat det, det var väl inget större problem. Så många saker stoppa hon inte dit.
    Pixxi skrev 2008-03-14 14:14:01 följande:
    Det är kan vara en anl till att ha påsättningsknappen på dammsugarhandtaget Min lilla stoppar ochså in händerna men det händer inget
    Det har vi, men grejarna hamna där vid nåt helt annat tillfälle. Att kunna slå av/på dammsugaren vid handtaget är praktiskt. Men det kanske bara finns sånt nu. När vi köpte fick man välja, när mina föräldrar köpte fanns det inte. Utveckling.
    Är hemma med en ´03 och en ´07
  • Dundermamman
    MiisPiis skrev 2008-03-14 13:44:02 följande:
    Vi köpte en när vi flyttade in i vårt hus.....för ett halvår sen. Och har inte installerat den än. Är det svårt att installera? Vi tänkte ta rören i en vägg, upp från taket och ner till golvet, för det är enda stället som fungerar här. Hur pillrigt är det?
    Min man installerade vår på 2 eftermiddagar!
    Vi har en Nilfisk Palace med en 10 meters slang!

Vi har "motormojängen" i förrådet och därifrån går rören upp på vinden! Det som tog tid var att isolera rören som skulle ligga på vinden, då den är oisolerad!
    Vi har dock 2 sugdosor, en vid ytterdörren så vi kan dammsuga även ute på altanen och en i andra änden av huset (inne i städskåpet).
  • IsaCMoJs

Mina föräldrar har c.dammsugare och de är riktigt nöjda!

Vill ha mitt +
Svar på tråden centraldammsugare?!?