• Anonym (vill veta)

Ni som haft utomkvedshavandeskap

Hur märkte ni att något var skumt?
    Har förstått att man ofta får panik ont. Men jag undrar om ni kände av något innan panik-smärtan kom.

Jag är i vecka 8+6 nu och har ända sedan jag plussade känt/haft lite ont på vänster sida av tjejmagen. Det gör alltså inte panik ont alls utan det känns bara och gör bara lite ont, och så hugger det till lite när jag tex nyser eller hostar. Annars har jag som vanlig "mens/växt värk" i resten av magen. Blir orolig att det är något farligt, men samtidigt tycker jag att jag borde börja känna en smärta eller så. Bm sa att det kan vara ligamenten som töjer sig och det kan tydligen kännas mest på en sida. Men hon kunde ju inte utesluta något. Så på måndag ska jag ringa och höra med sjukhuset om jag kan få komma och kolla upp det.

Det känns ungefär som när jag har haft ägglossning, och det har jag haft från vänster äggstock de senaste 4 gångerna, förutom sista gången innan jag blev gravid.

• Svar på tråden Ni som haft utomkvedshavandeskap
  • Anonym (vill veta)

buffar lite

• Anonym (vill veta)

Ingen som har något att säga?

• Anonym

Har haft ett utomkved och hade ont från v 6 och fram till vecka 8+. Jag hade inte ont hela tiden men redan från vecka 6 fick jag utimellan en isande smärta på ena sidan av magen + att jag började blöda ganska mycket (lite mindre än mens). Detta blev värre och värre, men på VUL syntes inget så de trodde det var ett vanligt mf. "Ta en alvedon så går det över" tyckte pucko-läkaren. Först över två veckor senare när jag hade så ont att det flimrade för ögonen mest hela tiden upptäcktes utomkvedset, lååångt utanför livmodern. (såg hjärtat picka på bebben, jättehemskt). Jag opererades, men redan 5 veckor senare blev jag gravid igen.

Trodde jag skulle dö när jag kände den välbekanta smärtan när jag rörde mig lite häftigt dock (som i början av x-graviditeten). Men vid 6:e veckan fick jag ett vul och allt var som det skulle :)

Växtvärk kan också kännas ordentligt, men börjar du blöda eller om det gör så ont att du inte kan stå rak, så bör du kolla upp vad det är.

I v 9 är bebben så pass stor så att den inte ryms i en äggledare i a f. Är det ett utomkveds så sitter den nånannanstans och det är ovanligare.

Jag tror att allt är bra med dig och din bebis! (Men det är klart man blir skraj när det gör ont!)

Kram på er!

• Michas

Blod i alla dess färger (rosa, klarrött, brunt och svart) under lång tid (2-3 veckor första gången) och hugg på ena sidan.

De andra gångerna jag haft utomkvedshavandeskap har det upptäckts tidigt via upprepade blodprov och VUL.

• emsan83

ja har haft två å första gången ajajaj men nu andra gången hade ja inte ont alls. men ja va i v 9 när op var.
    så olika men åk till akuten hellre en gång för mkt än en gång för lite då man kan blöda i buken så det inte syns kram

Svar på tråden Ni som haft utomkvedshavandeskap