• neo06

Tungspets

Är nyfiken på hur era bebisars tunga ser ut? Min sons tunga är lite fyrkantig utan spets. Har aldrig tänkt på det förut förrän en mamma påpekade det och sa att det kan påverka hans tal. Ska jag fundera mer över det här?

• Svar på tråden Tungspets
  • Sandra och Frippe

aldrig hört..!?..min hade oxå lite fyrkantig,tycker dock mig inte ha sett det nu..det kanske fixar till sig?

• neo06

Till saken hör att han sticker ut tungan ofta....varför blir man så orolig när någon lägger en sådan kommentar. Har aldrig funderat över det innan.

• Fiffis
    neo06 skrev 2008-03-14 15:14:43 följande:
    Är nyfiken på hur era bebisars tunga ser ut? Min sons tunga är lite fyrkantig utan spets. Har aldrig tänkt på det förut förrän en mamma påpekade det och sa att det kan påverka hans tal. Ska jag fundera mer över det här?
    Om du kollar noga delar den sig lite alldeles i tungspetsen?
  • Fiffis

Okej, för delar sig tungspetsen så har han troligen för kort tungband och det påverkar talet, min man och hans två barn från tidigare har alldeles för kort tungband och när de lipar är tungan inte spetsig, de har klippt tungbanden för att få ett bättre tal.

• neo06

När märktes det? Borde inte BVC-sköterskan märkt något?

• Fiffis
    neo06 skrev 2008-03-14 15:37:52 följande:
    När märktes det? Borde inte BVC-sköterskan märkt något?
    När de började prata med första barnet men med andra visste de ju hur de såg ut, men eftersom din sons bara delar sig jätte lite så är det nog ingen fara vår gemensamma son har lite delad tunga men han har inga problem att prata.
  • neo06

Jag ska fråga BVC-sköterskan i veckan. Tack för era svar!

• neo06

Var på BVC och hon ville skicka en remiss till sjukhuset. Nu känns allt skrämmande

• Fiffis

det är ingen fara det enda dom gör är att klippa tungbandet, det är ett litet och enkelt ingrepp, du behöver inte vara orolig.

• ludenben

min sons är hjärtformad. ser kluven ut. Han har fort kort tungband men de har inte klippt det för de tyckte inte att det besvärade honom. Men dumt för han pratar otydligt och han fyller 6 år i höst.

• Fiffis
    ludenben skrev 2008-03-27 07:44:01 följande:
    min sons är hjärtformad. ser kluven ut. Han har fort kort tungband men de har inte klippt det för de tyckte inte att det besvärade honom. Men dumt för han pratar otydligt och han fyller 6 år i höst.
    Du kan ju be om att få hans tungband klippt om du själv upplever att han pratar otydligt.
    Min mans yngsta från sitt förra förhållande är 6 år och han låter som om att han kommer från ett annat land när han pratar ibland. De har klippt hans tungband men det läkte i hop igen och de verkar inte som om de tänker klippa igen.
  • neo06

Det är nog mest talet som jag är så orolig för Ingreppet är säkert snabbt avklarat men vill inte att han ska ha svårt att uttala ord...

• Fiffis

neo06: men det behöver han inte få, han verkar väl inte ha väldigt delad tunga?

• ludenben

jag har bett bvc skriva en remiss om det men hon tyckte det var bättre att vänta me att klippa och ta kontakt med en logoped istället. Men vi ska dit nu i april så får vi se vad hon säger om det då.

Fiffis skrev 2008-03-27 07:48:02 följande:
    Du kan ju be om att få hans tungband klippt om du själv upplever att han pratar otydligt.Min mans yngsta från sitt förra förhållande är 6 år och han låter som om att han kommer från ett annat land när han pratar ibland. De har klippt hans tungband men det läkte i hop igen och de verkar inte som om de tänker klippa igen.
Svar på tråden Tungspets