• Anonym

Kanske en dum fråga men...om billig mat.

Jag hoppas den får ligga kvar här då det handlar på sätt och vis om min ekonomi. Den är inte den bästa just nu och köper en hel del billig mat och billiga märken. Vad jag undrar är, är näringen lika "bra" i denna maten som i dyrare. Alltså menar inte om den innehåller samma utan om det är skillnad på vitaminer och vitaminer? Om ni förstår?????

• Svar på tråden Kanske en dum fråga men...om billig mat.
  • Zionezze

Det beror ju lite på vilken mat det handlar om, men det är ju alltid så att man drar ner på något för att kunna hålla nere priset. Om man jämför fiskpinnar tex, så är ju andelen rent fiskkött säkerligen större i dyrare märken, medans man i billiga har slängt i mera restprodukter för att fylla ut. Likadant m frukt o grönt, genom att använda mera bekämpningsmedel kan man hålla nere priserna eftersom frukterna till synes håller längre.

Försök att handla billig mat istället genom att planera dina inköp, köp så rena produkter som möjligt o lite halvfabrikat, köp mycket av säsongens grönsaker o det kött som är på extrapris. Gör många storkok på mycket grönsaker o lite kött, o fyll frysen med! Tänk på att pasta, ris o potatis är billiga råvaror som mättar länge! Mörkt bröd är tex bättre än ljust, eftersom du håller dig mätt längre på det! Å genom att bara handla en gång i veckan sparar man massor av pengar, för då köper man inte så mycket onödigt, å handla bara när du är mätt

• sara gerdrup

Att handla butikens eget märke gör att man sparar en hel del och oftast är det inte sämre med vitaminer mm i dem.

• Mannehkunda

tänk på att köpa storpack.
    Viköper 10kg ris för en hundring, och 5kg lök för 20:-, billigt och håller hela månaden(ja; vi äter mycket ris, c:a 5kg /mån)

billigt kött och kyckling blir goda och näringsrika grytor som räcker länge

• Suskiv

Visst är det en näringsskillnad.

Billigt kött/fisk/kyckling innehåller ofta mer vatten och tillsater än dyr. Det är även ofta sämre bitar av köttet.

Grönsaker är av sämre kvalite. Som exempel Eldoradoärtor är hälften så stora som Findusärtor.

Halv och helfabrikat innehåller mer tillsatser och sämre ingredienser. De innehåller mer "sås" än kött tex.

Men har man dålig ekonomi så får man ju prioritera vad man tycker är viktigast.

Mitt sätt att få ner matkostnaderna är storpack, reapris och matlagning från grunden.

• Miu

Man kan ju prioritera att köpa vissa produkter i billigare märken och vissa i dyrare. Och äter man varierat och mkt frukt och grönt så tror jag absolut att man får i sig det man ska. Även om det är billiga produkter man använder.

• Anonym

och IBLAND är det ju BARA märket man betalar för. Finns ju ställen där de tillverkar mat på exakt samma sätt men den får olika märkningoch olika pris...

• Jotti

Ja, det är ju svårt att veta många gånger för jag vill ju ha bra, näringsrik. Är inte så intresserad av att betala för märket om inte kvalitén är bättre. Hade den här diskusionen med en kille för ett tag sedan. Vi kom fram till att det inte alltid är så att man får en bättre vara för att den är dyrare. Svårt det där, tycker jag.

• mirakelasta

Om man rent allmänt tittar på just vitaminer och mineraler så mäter man varans vikt. 100 g ärtor innehåller lika mycket vitaminer vare sig de är stora eller små.

Om man tittar på själva "nyttigheten" så är alla former av halv- och helfabrikat sämst. De innehåller mycket tillsatser och salter.

Håller du dig till "rena" produkter så är de lika "nyttiga". Det är en myt att KRAV-märkta livsmedel innehåller mer vitaminer.

Däremot så kan det skilja på utseende, konsistens, smak och miljöaspekter. Men det är en annan fråga.

• Mamsis

Willys eller Hemköps märke? Samma sak kan jag säga. EXAKT samma, bara namnet som är ändrat.Men priset skiljer massor ibland.

• Norpan81

mamsis... jag tror tilochmed att det är samma grossist och ( iallfall samma ägare i botten) och att det är samma produkter, bara olika ettiketter

• Anonym

Norpan81: Ja, jag sa ju det. Mycket mat görs på exakt samma ställen, bara etiketteras olika...

• anzita

Har du dålig ekonomi men vill ge familjen näringsriktig mat --- satsa på råvaror och rata  halvfabrikaten.

Handla säsongens rotfrukter och frukt. Satsa på bönor och linser och gör storkok. Köp kött med ben och laga goda grytor o soppor. När det är x-trapris på kyckling eller köttfärs köp flera paket!

Laga egna röror som du fryser in i mindre burkar och tar fram när du behöver sätta piff på maten. Även där använder du råvaror som är billiga just nu!
    Potatis är gott, nyttigt och billigt. Laga gärna maten i ugn där den sköter sig själv utan passning - så får du tid till annat.

Men det viktigaste är att du drar ner på halv- och helfabrikaten som oftast är både dyr och onödigt "raffinerad" mat.

• Suskiv
    Mamsis skrev 2008-03-15 12:13:17 följande:
    Willys eller Hemköps märke? Samma sak kan jag säga. EXAKT samma, bara namnet som är ändrat.Men priset skiljer massor ibland.
    Ja Willy's och hemköp är samma märke men det är däremot skillnad mellan tex willy's och scan. Ta bara exemplet köttbullar. Gissa vilka som innehåller mest kött
Svar på tråden Kanske en dum fråga men...om billig mat.