• kikkolina

farligt att bada barnet när hon är sjuk?

min dotter är sjuk. lite feber, hosta och förkyld. är de farligt att bada henne då? har avstått nu i 4 dagar, hon kräks mkt och ja känner att hon borde bada men vill inte göra de om de är dumt o med att hon är sjuk.

hon är 3 mån, men egentligen 6 v för hon är så tidigt född

tindra mitt hjärta
  • Svar på tråden farligt att bada barnet när hon är sjuk?
  • La Lola

Skulle du orka bada om du var sjuk?
    Jag skulle inte det.

Hon blir lika ren om du tvättar av henne med en våtservett tex.

Farligt är det säkert inte men det kan ju kännas jobbigt för barnet.

//Gordon Ramsay är min idol
  • jen bossman

Jag tror inte att det är farligt att du badar henne, se bara till att hon inte blir kall när du tar upp henne ur vattnet. Har hon kräkts kan jag förstå att du vill bada henne.

• kikkolina

ne ok, då gör ja inte det! tack

Min älskade Tindra! du är guld värd!!!!!
  • kikkolina

ok, ne för hon är intte slö eller så, tänkte bara ta ett snabbdopp så hon blir ren. hela håret är kräkigt o de ä svårt att få bort med våtsevett tycker ja

• blommanigbg

Sätt henne i badbaljan och duscha av henne snabbt...

• Bevabus

Bara en jättesnabb tvätt då?
    Om jag vore sjuk skulle jag inte orka bada mer än 5 minuter..bara doppa tösen lite snabbt så du hinner skölja av henne tycker jag det orkar hon

• Bevabus

det är ju skönt och uppfräschande att ta en snabb dusch eller ett snabbt dopp när man inte är så kry (Y) det tjänar hon nog bara på tror jag

• Tjohalia

Bada henne du! själv känner jag mej mycket bättre om jag orkar släpa mej in i duschen när jag är sjuk, man blir ju ren och fräch och får bort lite svett och skit som lätt samlas när man är sjuk...
    Du behöver ju inte hålla på så länge, ge henne ett snabb bad bara och tvätta av henne!

• Joje

Det är ju skönt att bara när man är febrig och förkyld. Så visst kan hon bada, inte någon längre stund kanske!

Har precis badat min lilla sjukling här hemma, han är iofs 11 månader, men han tyckte det var jätteskönt!!

• Bevabus

Och läste just att hon är alldeles kräkig i håret...

Vad skulle du föredra TS? Att vara kräkig och ohygienisk flera dagar eller att ta ett snabbt skönt bad? :P hehe

• EwaJ

Ett snabb bad är ok. Anledningen till att man inte ska bada (varken sig själv eller barn) när man har feber är att man kan höja febern. Har man mycke feber ska man ju snarare sova svalt med tunnt täcke och inte hålla på och bylsa om dem för då höjs febern.

• Bevabus

och dessutom så håller man på och kollapsar av värme då, inge skönt alls med massa tjocka täcken när man e sjuk

EwaJ skrev 2008-03-14 19:45:06 följande:
    Ett snabb bad är ok. Anledningen till att man inte ska bada (varken sig själv eller barn) när man har feber är att man kan höja febern. Har man mycke feber ska man ju snarare sova svalt med tunnt täcke och inte hålla på och bylsa om dem för då höjs febern.
  • kikkolina

ne de va bara de ja ville höra så hon inte blir kall och mer förkyld och så av att bada...vet inte om man ska undvika bad el inte när barnen är krassliga...men ja tar ett snabbt bad och vaska av henne lite sen bäddar om henne varmt till håret och det är tort.

Tack för tipsen

• Galenskap

det är ju inte särdkilt fräscht att inte bada när man är sjuk med tanke på alla bakterier som samlas i hår och hud när man kräks och svettas pga feber... har alltid badat mina barn ordentligt när de varit sjuka.. om man tvättar bort alla bakterier som samlas när man är sjuk så blir man snabbare frisk.. men ingen överdriven tvättning.. precis innan läggdags en ordentlig genomgång med ev schampoo och tvål.. man brukar sova lite bättre då oxå

Svar på tråden farligt att bada barnet när hon är sjuk?