• Englala

Dagis for 12 veckors bebis

Varan son borjade pa dagis nar han var 12 veckor, aldrig mer an 2 tim per dag och inte alla dagar i veckan. Dagis finns pa gymmet dar vi tranar, och om han skulle vara ledsen sa kan dom komma och hamta oss. Skulle bara vilja veta varfor dessa anses skadligt i sverige. Jag menar, ar det for att sa sma barn kan bli otrygga, sjuka oftare eller ngot annat.

• Svar på tråden Dagis for 12 veckors bebis
  • Maria V

Fattar inte att man kan sätta barn på dagis då. Skulle ALDRIG falla mig in. När dom är 12 veckor så ska dom vara med mamma eller pappa.

• London SW19

Jag har själv bott i London med liten bebis och nu på Malta med bebis. Jag själv förstår inte hur man kan lämna ett barn på dagis i sån tidig ålder. Ok en barnflicka i hemmamiljö, max ett par timmar i veckan men inte mer än så. Min lilla tjej är nu snart 8 månader och jag kan knappt tänka mig att lämna ifrån mig henne nu.

Jag besökte ett dagis när vi bodde i London (när äldsta dotter var 1 år..) och jag vart rent ut sagt ledsen att se att andra vuxna ska behöva ta hand om 12veckors bebisar... det är mamman eller pappan som ska vara där och vagga och sköta om dem.

• Englala

Som sagt, vet redan att alla i sverige tycker att detta ar fruktansvart. Men skulle veta varfor, ingen tycks kunna ge mej en anledning till varfor det skulle vara daligt for barnet. Varan son HAR varit sjuk ofta, men enbart forkyld, lite magsjuk osv.
    Nu nar han ar 18 manader och fortfarande ar pa samma stalle ett par timmar om dagen upp till 5 dagar i veckan kan vi se att han tycker om att vara dar. Han ar mycket mer tillfreds nar vi kommer ham och han har fatt leka av sej med de andra barnen, men han ar framt med aldre barn, runt 5-8 ar, de sma bryr han sej inte om. Och som sagt, skulle han vara ledsen sa kommer de och hamtar oss, det har bara hant nagon gang nar han varit pa vag att bli sjuk och varit lite gnallig.
    Sa igen, skulle vilja veta vad for slags men han kan fa. Inte bara att det ar fruktansvart, utan VARFOR.

• Lequisha
    Englala skrev 2008-03-15 00:03:47 följande:
    Som sagt, vet redan att alla i sverige tycker att detta ar fruktansvart. Men skulle veta varfor, ingen tycks kunna ge mej en anledning till varfor det skulle vara daligt for barnet. Varan son HAR varit sjuk ofta, men enbart forkyld, lite magsjuk osv. Nu nar han ar 18 manader och fortfarande ar pa samma stalle ett par timmar om dagen upp till 5 dagar i veckan kan vi se att han tycker om att vara dar. Han ar mycket mer tillfreds nar vi kommer ham och han har fatt leka av sej med de andra barnen, men han ar framt med aldre barn, runt 5-8 ar, de sma bryr han sej inte om. Och som sagt, skulle han vara ledsen sa kommer de och hamtar oss, det har bara hant nagon gang nar han varit pa vag att bli sjuk och varit lite gnallig. Sa igen, skulle vilja veta vad for slags men han kan fa. Inte bara att det ar fruktansvart, utan VARFOR.
    I just England har man rätt nyligen gjort en stor studie, där man kommit fram till att barn som börjar tidigt på dagis löper högre risk att drabbas av bla adhd och liknande.
    Detta går tvärtemot vad man tidigare arbetat för i England, då man satsat miljarder på att utöka barnomsorgen.

Jag kan leta fram studien imorgon, annars kan du säkert lätt googla dig fram till detta.

Det finns även något som heter anknytningsteorin, som oxå går lätt att googla fram

Jag bor oxå utomlands och här är mammaledigheten 4 månader men jag har verkligen gjort mitt yttersta för att åtminstone kunna vara hemma tills mitt barn är 10 månader.
    Kan man inte komma undan så kan man inte, men att självmant som förälder välja att sätta ett så litet barn på dagis förstår jag inte.
  • Horst

Om man som TS lämnar en kort stund och alltid är nåbar tycker jag det är OK. Då kan man anpassa sig efter vad barnet mår bra av. Om barnet vill till mamma/pappa så kommer mamma/pappa. Nemas problemas. Ingen större skillnad mot att lämna barnet till partnern/kompisen/svärmor och gå ut och jobba i trädgården.

Detta förutsätter dock att dagiset är mycket väl bemannat och inte har för stora barngrupper eller många personalbyten. Och DET är ovanligt för att inte säga extremt sällsynt i dagens Sverige.

Så i praktiken skulle jag bara säga NEJ. Har inga vetenskapliga belägg för detta, utan det är hönsmamman i mig som talar.

• London SW19

Jag har själv bott i London i flera år och jag vet vilken inställning man har till tidig dagisålder. Jag vet att många inte har möjlighet att stanna hemma pga den dåliga mammaersättningen. Till en viss del förstår jag dig Englala, det är lätt för en svensk boende i Sverige att säga att man ska vara hemma minst 1 år, ja det är inte så svårt att göra med betalt!

Men jag skulle själv aldrig kunna lämna ifrån mig mina barn i sån tidig ålder. Vi har fått prioritera med båda våra tjejer, då vi inte har vart berättigad någon ersättning (förutom med min första i London, fast det var inte mycket i 6 månader) vi fått leva/lever på endast en inkomst.

Englala - det finns undersökningar som styrker att barn behöver vara hos sin mamma så mycket som möjligt det första året för att skapa en trygghet med sig själv och omgivningen. Varav anledningen till att jag försöker spendera så mycket tid med mina barn som möjligt.

Englala - jag undrar varför du bara lämnar bort ditt barn ett par timmar om dagen? jobbar du bara så mycket? Jag vill även säga att jag inte dömmer ut dig, kanske lät som det innan, bara det att jag själv som sagt inte skulle kunna göra samma sak.

• Englala

Jag jobbar inte nu, gjorde det i ett par manader forst. (Min mamma ledighet var 6 veckor och obetald) Nu lamnar vi bara nar vi ar pa gymet och tranar, hans pappa har ett jobb som kraver att han tranar flera timmar om dagen och da han dessutom jobbar 7 dagar i veckan sa ar det endast pa gymet som vi kan umgas. Darfor lamnar vi sonen pa dagis ca 1.5 timmar per dag. Oftast da han sover, sa jag skulle ju inte vara med honom i vilket fall.

• DetVarEnGång

Jag tycker att barn inte ska börja på dagis före 2-3 års åldern om man har möjlighet att vara hemma.
    Men 2 timmar är inte så jättemycket. Jag skulle gärna vilja lämna mina barn hos nån över ett par timmar.

• JagM

Vet inte om jag skulle kalla det dagis när det e påå gymmet medan du tränar. Man kan ju lämna sitt barn på vissa träningsställen här med, men bara om de fyllt 3 månader. Och det e väl verkligen helt ok, man kan ju när de e så små dessutom se till att ge dem mat och söva dem så kanske de sover under större delen av tiden man e borta.
    Tycker annars att det e helt ok att barnen börjar på dagit "på riktigt" i ett-årsåldern. Min dotter kommer börja när hon e 14 månader!

• alisha

2 timmar om dan???? spelar de verkligen en sån stor roll?? ok om det var hela dagar då skulle jag verkligen inte rekomendera det men max 2 timmar när man befinner sig precis i närheten tycker jag är ok. sats och friskis och svetis har också barnpassning medan man tränar från 3 månader!! varför skulle barnen bli sjuka eller få andra störningar när det gäller en sån kort tidsperiod. jag tror inte detta är möjligt.

Lequisha skrev 2008-03-15 00:21:23 följande:
    I just England har man rätt nyligen gjort en stor studie, där man kommit fram till att barn som börjar tidigt på dagis löper högre risk att drabbas av bla adhd och liknande.
    sådan barnomsorg omfattar mer än 2 timmar per dag är är också oftast alla veckodagar.
Svar på tråden Dagis for 12 veckors bebis